אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ענקית הליסינג ההולנדית ליספלאן בוחנת התחלת פעילות בישראל צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

ענקית הליסינג ההולנדית ליספלאן בוחנת התחלת פעילות בישראל

בכירים מחברת הליסינג נפגשו בשבוע שעבר עם גורמים במערכת הבנקאית במטרה לבחון כניסה לפעילות בישראל. ליספלאן פעילה ב־32 מדינות והרווח הנקי שלה ב־2016 עמד על 455 מיליון יורו

10.08.2017, 09:05 | תומר הדר

ליספלאן (LeasePlan), מחברות הליסינג וציי הרכב הגדולות בעולם, בוחנת חדירה לשוק הרכב הישראלי, כך נודע ל"כלכליסט". בשבוע שעבר ביקרו בישראל בכירים בחברה בפעם הראשונה ונפגשו עם גורמים במערכת הבנקאית, כמו גם עם גורמים בשוק הליסינג הישראלי כדי לבחון את השוק המקומי. גורמים בשוק הליסינג הישראלי אינם שוללים מהלך שבמסגרתו תחבור החברה ההולנדית לשותף ישראלי.

ליספלאן עצמה נחשבת כיום לאחת מחברות הליסינג הגדולות בעולם. לפי דו"חות החברה, צי הרכב של ליספלאן מונה כ־1.7 מיליון מכוניות ב־32 מדינות. בין היתר פעילה החברה באוסטרליה, ארה"ב, קנדה, רוב מדינות אירופה ובמדינות ברית המועצות לשעבר. נכון לשנת 2016 עמדו רווחי החברה על 455 מיליון יורו. מלבד ליסינג עוסקת החברה גם במכירת רכבים ופיתוח טכנולוגיות לניהול ציי רכב.

לפי דו"חות החברה ל־2016, 13.11% ממכוניותיה הן מתוצרת פולקסווגן - מותג הרכב הנפוץ ביותר בהיצע רכבי החברה. במקום השני נמצאת פורד עם 13.1% מכלל הרכבים, אחריה נמצאת ב.מ.וו עם 8.8% מהיקף הצי ובמקום הרביעי נמצאת אאודי, עם 8.7% מכלל הרכבים. אחרי אאודי נמצאת במקום החמישי מרצדס, עם 7.1% מהיקף צי הרכב של החברה.

ליספלאן הוקמה ב־1963ונמצאת כיום בבעלות LP Group B.V. ב־1970 הקימה החברה סניפים בינלאומיים ראשונים בבלגיה, גרמניה, צרפת ובריטניה. ב־2010 הקימה החברה את בנק ליספלאן, העוסק בין היתר במימון פעילות החברה.

שוק הרכב הישראלי, חשוב להדגיש, שונה במהותו ממודל הפעילות הבסיסי של ליספלאן. כך, בעוד שבליספלאן מקובל לשלם עבור כל שרות, במודל שמזכיר מעט את זה של חברות ה־Lowcost בתחום התעופה, הרי שבישראל מדובר בשיטה שונה: חוזי הליסינג של רוב הגופים הגדולים במשק, החל מחברת החשמל וכלה בצה"ל כוללים שפע של שירותים הניתנים ללקוח, החל בשרותי החלפת גלגל בכל מקום ברחבי הארץ תוך פרק זמן שנקבע בחוזה וכלה בקצין רכב צמוד אשר שוהה בעסק ומעניק שרות לכל לקוחות החברה.

שוק הליסינג הישראלי נחשב לשוק צפוף ותחרותי. לפי הערכות מדו"חות החברות הציבוריות הגדולות הפעילות בתחום, בשוק הליסינג התפעולי בישראל פעילים כיום כ־232 אלף רכבים המצויים בעיצומן של עסקאות ליסינג, אשר מתקיימות לרוב על בסיס חוזים תלת שנתיים. חלק מן החברות, כגון קבוצת שלמה SIXT מדגישות כי לשיטתן היקפו של שוק הליסינג התפעולי בישראל הגיע לידי מיצוי.

לפי הערכות המופיעות בדו"חות החברות הגדולות, חברת הליסינג הגדולה בישראל כיום היא שלמה SIXT המחזיקה לפי דיווחי החברה ב־25% משוק הליסינג התפעולי. אחריה נמצאות אלבר עם 14% מהיקף השוק, קרדן רכב, זכיינית אוויס המחזיקה ב־12% מהיקף השוק, אלדן עם נתח שוק של 11% ואחריה קשר רנט א קאר זכיינית הרץ עם 9%. יתר השוק מתחלק בין חברות אחרות כדוגמת קל אוטו ו־Lease4u.

תגיות