אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התשובה של הודו לדרך המשי: כביש מהיר שיחבר אותה לתאילנד

התשובה של הודו לדרך המשי: כביש מהיר שיחבר אותה לתאילנד

במסגרת מאבק כוחות מתמשך בין הודו לסין על השליטה הכלכלית והאסטרטגית באזור, החייתה הודו תוכנית שאפתנית לכביש שיחבר בין צפון מזרח המדינה לתאילנד. הסיבה ללחץ: תוכנית דרך המשי החדשה הסינית בהשקעה של כחצי טריליון דולר

09.08.2017, 22:01 | בלומברג

הודו מגיבה לתוכנית של סין להחיות את דרך המשי עם תוכנית סלילת כבישים משלה. בחודש שעבר אישרה ממשלתו של נרנדרה מודי שדרוג בהשקעה של 256 מיליון דולר של כביש מרוחק בסמוך לגבול, זאת במסגרת תוכנית שאפתנית ליצור מחלף באורך 1,360 ק"מ שיחבר בין צפון מזרח הודו ותאילנד.

קראו עוד בכלכליסט

התוכנית היא חלק ממאבק הכוחות המתמשך בין ניו דלהי ובייג'ינג על השליטה הכלכלית והאסטרטגית באזור.

כביש הודו-מיאנמר. חיבור עד מאה סוט בתאילנד כביש הודו-מיאנמר. חיבור עד מאה סוט בתאילנד כביש הודו-מיאנמר. חיבור עד מאה סוט בתאילנד

רק בשנתיים האחרונות הקצתה הודו מעל 4.7 מיליארד דולר לחוזים לפיתוח הכבישים לאורך הגבולות, ביניהם סלילת כביש ראשי ממניפור שעובר דרך מיאנמר ומסתיים במאה סוט בתאילנד. התוכנית הייתה אמנם בתכנון מאז 2001, אך קיבלה דחיפות לנוכח היוזמה הסינית להחיות את דרך המשי, שכוללת השקעות בהיקף כחצי טריליון דולר לאורך 62 מדינות. התוכנית, "חגורה אחת, כביש אחד" לרשת כבישים ומסחר עולמית, מדאיגה את היריבות האסטרטגיות של סין, ביניהן הודו, רוסיה, ארה"ב ויפן.

הודו בחרה שלא להשתתף בפסגה שערך נשיא סין שי ג'ינפינג בחודש מאי בנושא דרך המשי החדשה. זאת למרות שהממשלה הסינית חזרה ואמרה כי היוזמה נועדה להדק את הקשרים האזוריים ולהביא יתרונות כלכליים עבור השכנות של סין. בייג'ינג אף ניסתה לשכנע את ניו דלהי להתנער מ"דעות קדומות וחששות" לגבי הפרויקט. עם זאת, בהודו מוטרדים עדיין מהתכנון לפרוזדור כלכלי שיעבור בקשמיר, הטריטוריה השנויה במחלוקת בין הודו ופקיסטן.

לפיכך, הודו מציעה כעת להרחיב את הכביש לתאילנד כך שיחבר גם בין קמבודיה, וייטנאם ולאוס, ויקצר את הנסיעה מנהר מקונג להודו באמצעות תחבורה ימית. המימון יגיע מבנק הפיתוח האסיאתי. התוכנית של הבנק, הכוללת את הודו, בנגלדש, בהוטן, המלדיבים, מיאנמר, נפאל וסרי לנקה, הכפילה את השקעותיה בתשתיות ל־6 מיליארד דולר מאז 2011 בהשוואה ל־3.5 מיליארד דולר עשור קודם לכן.

כבישים, גשרים ומסילות רכבת נחשבו לחוליות החלשות בתשתיות ההודיות במחוזות הצפון־מזרחיים. אחת הסיבות לכך הייתה ניסיון להקשות על החיילים הסינים במקרה שבייג'ינג תחליט לצאת שוב למלחמת גבולות כפי שעשתה ב־1962. עם זאת, התשתיות הרעועות מקשות גם על חברות הודיות לגשת לשווקים באזור דרום־מזרח אסיה. "אם הודו רוצה להיות חלק מהצמיחה הדינמית של אסיה, עליה לפתח תשתיות, ומשום כך הפרויקט הזה הוא צעד חשוב קדימה", הסביר רטג'יב ביסווס, כלכלן ראשי ב־HIS מרקטס בסינגפור.

מסיבה זו, בשבוע שעבר השיקו הודו ויפן פורום לפיתוח צפון מזרח הודו. "יפן שמה דגש מיוחד על שיתוף פעולה בצפון מזרח הודו בשל החשיבות הגיאוגרפית של האזור בחיבור הודו לדרום מזרח אסיה והקשרים ההיסטורים", נמסר בהצהרה מהשגרירות היפנית בהודו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות