אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Botometer: התוכנה שצדה חשבונות מזויפים בטוויטר

Botometer: התוכנה שצדה חשבונות מזויפים בטוויטר

חוקרים מארה"ב השיקו שירות מקוון פשוט, אשר מסוגל לדרג חשבונות ברשת החברתית ולסייע לכם בזיהוי בוטים. התוכנה אינה מושלמת, אך עדיין תוכל לעזור לגולשים לזהות קמפיינים של פייק ניוז ולהפוך לצרכני תוכן ביקורתיים יותר

14.08.2017, 15:04 | יואב סטולר

המאבק בפייק ניוז קופץ כיתה: חוקרים מאוניברסיטאות אינדיאנה ונורת'איסטרן פיתחו תוכנה בשם Botometer, שנועדה לסייע למשתמשים מן השורה להבחין בין חשבונות אנושיים בטוויטר ובין בוטים.

קראו עוד בכלכליסט

להערכת החוקרים, בין 9% ל-15% מהחשבונות ברשת החברתית הם פיקטיביים ומשמשים בין היתר, להפצת תוכן שקרי ולבריונות רשת. המערכת בוחנת יותר מ-1,000 פרמטרים בכל חשבון חשוד, ביניהם הפוסטים שפרסם והרכב העוקבים שלו, תגובות הקהל ועוד. פקטור משמעותי נוסף הוא אופי הפעילות של החשבון - האם הוא מבצע יותר ריטוויטים או מפרסם תוכן מקורי. 

תוצאות בוטומטר של חשבונות טוויטר תוצאות בוטומטר של חשבונות טוויטר תוצאות בוטומטר של חשבונות טוויטר

תוכנת הבוטומטר מחשבת באחוזים את הסיכוי שמדובר בחשבון בעייתי: דירוג של מתחת ל-40% מהווה אינדיקציה להיותו בשליטת מפעיל אנושי, בעוד שאחוזים גבוהים יותר מעידים על הפעלה אוטומטית של בוט. ואולם, התוכנה עדיין נמצאת בשלבי פיתוח ולא מסוגלת לבצע הבחנה מדויקת ב-100%. בנוסף, גם הבוטים עצמם משתפרים כל הזמן ומקשים על זיהוי חד משמעי. גולשים שחושדים שחשבון שמטריד אותם הינו בוט, יכולים להיעזר בבוטומטר כדי לדעת - ובכל מקרה, לדווח לטוויטר על פעילות בעייתית.

עם זאת, מומלץ לקרוא היטב את הרשאות הגישה הנדרשות לשימוש בבוטומטר, משום שהן נרחבות במיוחד; למשל, המשתמש נדרש לאפשר גישה מלאה לפיד ולכל רשימת האנשים שהוא עוקב אחריהם - תוך האפשרות להוסיף עוקבים חדשים, עדכון פרטי הפרופיל ואף לפרסם ציוצים מהחשבון. צוות המפתחים, מצידו, אמר לאתר The Verge שהמידע שנצבר לא נועד לשימוש מסחרי כי אם למחקר בלבד. כמו כן, נכתב באתר השירות כי לא יפורסם תוכן בשם הגולשים.

בוטים הם כלי מרכזי בהפצת פייק ניוז ומאפשרים לכל דורש לעוות את השיח הציבורי, לזייף פופולריות של נושאים ובני אדם ולפגוע באחרים מבלי לחשוש מהשלכות חוקיות. לאחרונה חשפה פייסבוק כלי שמציג "חוות דעת נוספת" לפוסטים בנושאים טעונים, כדי לסייע לגולשים להפוך לצרכני תוכן ביקורתיים יותר.  

תגיות