אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תערוכת העפיפונים במוזיאון טיקוטין: "צריך להרגיש את הרוח" צילום: גיל נחושתן

תערוכת העפיפונים במוזיאון טיקוטין: "צריך להרגיש את הרוח"

שני מאסטרים לבניית עפיפוני קרב יפניים מציגים את יצירתם בחיפה ומספרים על סודות המקצוע

15.08.2017, 08:16 | רעות ברנע

"כדי לבנות עפיפונים צריך לדעת להרגיש את הרוח", אומר אנדו הירומי, מאסטר עפיפונים יפני. "זה לא רק עניין של לדעת מה לצייר. יצירת העפיפונים דורשת טכניקות ומיומנויות שלומדים אותן רק כאשר מבינים את הרוח".

הירומי ושותפו קאזאמה מאסאו הגיעו בשבוע שעבר לישראל כדי לבנות ולהרכיב 40 עפיפונים המוצגים עכשיו במוזיאון טיקוטין בחיפה, במסגרת תערוכת עפיפוני קרב שתוצג עד סוף דצמבר.

עפיפוני קרב הם מסורת ארוכת שנים ביפן. ראשיתה בעיר שירונה (Shirone) שנמצאת באי הונשו (Honshu), כנראה במאה ה־18. ישנם כמה סיפורים שעוסקים במקורה: אחד גורס כי התושבים משני גדות התעלה היו מסוכסכים והציעו לפתור את הסכסוך באמצעות מלחמת עפיפונים, שני מספר על עפיפון גדול שהתרסק על גג בית וגרם למהומה, וכן הלאה. כך או כך, המסורת השתמרה, ומדי שנה חוגגת העיר בפסטיבל עפיפוני הקרב הגדול ביפן. הירומי ומאסאן מגיעים שניהם מהעיר שירונה, והם חיים את המסורת כל חייהם. "מגיל מאוד צעיר אנחנו משתתפים בפסטיבלים", מספר הירומי, "ועם השנים למדנו את הטכניקה של בנייתם. זה לא משהו שלמדו אצלנו בבית הספר או באיזו סדנה, אבל היום אנחנו כאמנים מעבירים סדנאות כאלה ברחבי העולם".

עפיפונאי וטכנאי טלוויזיה

 

החלוקה בין השניים היא ברורה: מאסאו (68) הוא הצייר — הוא מצייר את הדימויים על גבי בד העפיפון, והירומי (76) אחראי על הקונסטרוקציה. העפיפונים מגיעים בגדלים שונים, ויכולים להגיע לממדי ענק של 7 מטרים. בתערוכה הנוכחית בחיפה, בגלל מגבלות הגודל, העפיפונים הגדולים ביותר הם באורך 3 מטרים. "מגיל צעיר אני אוהב מאוד לצייר", מספר מאסאן, שביומיום הוא בכלל שף ובעל מסעדה בעיר שירונה. "עם השנים התמחיתי בציורי העפיפונים. ברוב המקרים אני משתמש בצבעים מיוחדים לבדים, אבל בגלל שמדובר בתערוכה והם צריכים להיות מוצגים פרק זמן ארוך, העפיפונים הספציפיים האלה מצוירים בצבעי אקריליק". הדימויים שאותם מצייר מאסאן הם הדימויים המסורתיים והמקובלים שמופיעים על מרבית עפיפוני הקרב: לוחמים אגדיים, דמויות היסטוריות ומיתולוגיות, נזירים בודהיסטים, אלים יפניים, לוחמי סומו ואפילו שחקני תיאטרון קבוקי מפורסמים. גם דימויים מהצומח הם פופולריים, בהם צבים ועגורים המסמלים אריכות ימים או קרפיונים המסמלים כח ואומץ.

הירומי ומאסאו במוזיאון טיקוטין בחיפה. ממשיכים מסורת של מאות שנים, צילום: גיל נחושתן הירומי ומאסאו במוזיאון טיקוטין בחיפה. ממשיכים מסורת של מאות שנים | צילום: גיל נחושתן הירומי ומאסאו במוזיאון טיקוטין בחיפה. ממשיכים מסורת של מאות שנים, צילום: גיל נחושתן

עפיפון חזק לילד חזק

 

"יש אמונה ביפן שלפיה אם העפיפון חזק ועף גבוה, זה אומר שהילד שמעיף אותו יהיה גם הוא בריא, חזק ומוצלח", מספר הירומי שאחראי על בניית העפיפון, בדרך כלל מבמבוק או עץ דק. "הקונסטרוקציה היא יצירת אמנות בפני עצמה", הוא מסביר. גם הוא החל לעסוק בעפיפונים כתחביב. כל חייו עבד כטכנאי בטלוויזיה. היום, כשהוא בפנסיה, הוא מקדיש את מרב זמנו לעפיפונים ולטיולים בעולם. "אנחנו בעצם רק ממשיכים מסורות", הוא מסביר, "הכל נעשה באותה שיטה כמו לפני מאות שנים: הציור, הכיתובים, הבנייה והחומרים".

תגיות