אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ציון עובר: כך נמדוד את איכות המשחק צילום: איי אף פי

ציון עובר: כך נמדוד את איכות המשחק

בתקשורת לא משתמשים ב-Impect ו-Packing, שני המדדים הטובים ביותר לקביעת איכות ההופעה של קבוצה במשחק

17.08.2017, 09:45 | אוריאל דסקל

החוקר שטפן ריינארץ, לשעבר קשר בבונדסליגה, גילה ב-2015 מדד חדש שמלמד היטב על יעילות הפעולות של כדורגלנים - יותר מכל מדד מסורתי אחר. לעיתונאי הגרמני רפאל הוניגשטיין חשף ריינארץ את המדד שקוראים לו "Packing". המדד מראה את "מספר היריבים על המגרש שמבוטלים על ידי מסירה או כדרור מוצלח של שחקן". כלומר, כמה שחקנים השחקן עובר במהלך או משחק. או כמה השחקן קירב את קבוצתו לשער.

קראו עוד בכלכליסט

נבחרת ברזיל נגד נבחרת גרמניה במונדיאל 2014. הסטטיסטיקות המסורתיות לא לימדו כלום על המשחק, צילום: אי פי איי נבחרת ברזיל נגד נבחרת גרמניה במונדיאל 2014. הסטטיסטיקות המסורתיות לא לימדו כלום על המשחק | צילום: אי פי איי נבחרת ברזיל נגד נבחרת גרמניה במונדיאל 2014. הסטטיסטיקות המסורתיות לא לימדו כלום על המשחק, צילום: אי פי איי

במדד של ריינארץ כבר משתמשים בבורוסיה דורטמונד, באייר לברקוזן ובהתאחדות הכדורגל הגרמנית. "הקורלציה בין עקיפת היריבים לבין ניצחונות היא כ־0.4 כאשר 1 זה 100% ניצחון", הסביר ריינארץ להוניגשטיין . "אם מורידים את הבלמים מהנתונים שנאספו, אז הקורלציה היא 0.6". כלומר, אם יש לך שחקנים שטובים ב-Packing יותר מהיריבה, הסיכויים שלך לנצח גבוהים ביותר.

המטריקה הזו היא תחת הקטגוריה של מטריקות חדשות שמכונות Impect, לפיהן הכל צריך להימדד על פי איכות הפעולה בהתקפה ואיכות הפעולה ההגנתית.

ההגיון מאוד ברור. קבוצה יכולה להבקיע רק אם היא מצליחה לעבור את שחקני ההגנה - במסירות או כדרורים. ככל שעוברים יותר שחקנים, ככה הפעולה ההתקפית איכותית יותר. די פשוט.

בגרמנית זה מכונה Gegner überspielt (לנצח יריב במסירה - בתרגום חופשי). ההפך מ-Gegner überspielt זה Überspielt werden ("להפסיד ממסירה" בתרגום חופשי). ככל שהקבוצה שבהגנה חוסמת יותר מעברים דרכה, ככה היא יותר טובה.

לפי ריינארץ, קבוצה שמשיגה תוצאות Impect טובות יותר מאשר היריבה, היא בעלת סיכוי של 86% לא להפסיד. ה-14% הנותרים תלויים בהרבה דברים - כגון מזל. כדורגל, בכל זאת, הוא עדיין ענף בו כ-50% מהשערים נכבשים בזכות "מזל" - טעות של מגן, יום טוב גרוע שוער, תנאי מגרש וכו'.

סטטיסטיקות Impect מסייעות להבין מה קורה על המגרש, הרבה יותר מאשר הסטטיסטיקות שהיום מראים לנו בכל משחק "החזקת כדור", "בעיטות לשער", "בעיטות למסגרת", "קרנות" ו"פאולים".

באתר bundesligafanatic הוכיחו זאת על ידי הצגת מספר סטטיסטיקות מסורתיות מול סטטיסטיקות Impect במשחקים מפורסמים.

למשל, האם תוכלו לזהות את המשחק הבא לפי הסטטיסטיקות הרגילות?

קבוצה A החזיקה 52% מהזמן בכדור, בעטה 18 פעמים לשער והשיגה 7 קרנות. קבוצה B החזיקה 48% מהזמן בכדור, בעטה 14 פעמים לשער והשיגה 5 קרנות.

האם אפשר לדעת על איזה משחק מפורסם מדובר? קבוצה A היא נבחרת ברזיל. קבוצה B היא נבחרת גרמניה. המשחק הוא חצי גמר מונדיאל 2014 בו גרמניה הביסה את ברזיל 1-7.

ועכשיו בואו נראה את אותו משחק בסטטיסטיקות המתקדמות?

מבחינת Packing, גרמניה עברה 402 שחקנים ברזילאים וברזיל 341 שחקנים גרמנים.

בהגנה, גרמניה עצרה את ברזיל 84 פעמים וברזיל את גרמניה רק 53 פעמים. אמנם הסטטיסטיקות לא מסבירות את הקריסה המנטלית של ברזיל באותו משחק, אבל המדדים הללו - שמראים שנבחרת גרמניה היתה טובה מברזיל ב-15% לפחות בכל הקשור למעבר שחקנים - הרבה יותר מלמדים על מה קרה במשחק מאשר הסטטיסטיקות הרגילות.

תוצאות דומות אפשר לראות במשחקים אחרים. למשל, בהפסד של באיירן מינכן לאתלטיקו מדריד בחצי גמר ליגת האלופות - בסטטיסטיקות הרגילות הגרמנים נראו דומיננטים לחלוטין ו"חסרי מזל" שלא הצליחו לנצח מאחר שבעטו הרבה יותר לשער, השיגו המון קרנות והחזיקו בכדור כמעט 70% מהזמן. ואולם, בדיקה של מדד Impect הראתה שלבאיירן פשוט לא היתה הזדמנות אמיתית להבקיע מאחר שבקושי הצליחה לעבור את קווי ההגנה של דייגו סימאונה.

כיום, בעזרת מיכשור מתקדם אפשר לאסוף נתוני איכות על ה-packing בעצמו. כלומר, לעבור שחקן ליד רחבת היריב שווה יותר מאשר לעבור שחקן בחצי שלך.

מי הקבוצה שהתאהבה במסירות לרוחב?

סטטיסטיקות כאלו מראות לנו מי הקבוצה שהתאהבה במסירות לרוחב ולא באמת "התקפית" למרות שהחזיקה בכדור ברוב המשחק. המדד הזה יכול להראות גם מי קבוצה יעיליה הרבה יותר (חישוב החזקת בכדור מול packing) וגם מאפשר לנו למדוד את איכות השחקנים שלא בהכרח מצטיינים בסטטיסטיקות הרגילות, שלפיהן מודדים כיום - שערים, בישולים, איכות השלמת הפעולות (בעיטות, מסירות).

כשבוחנים את הסטטיסטיקות המתקדמות הללו, לפתע פתאום אפשר למצוא יותר "היגיון" בבחירת שחקנים מסויימים, שלא בהכרח מסיימים כל עונה עם 15 בישולים ו-10 שערים.

למשל, טוני קרוס אינו השחקן הכי נוצץ של ריאל מדריד אבל הוא כנראה החשוב ביותר למכונה שנבנתה בריאל מדריד, וזאת מאחר שהוא מנצח 85 שחקני הגנה למשחק - יותר טוב מחבריו האיכותיים לקישור ריאל, כשהממוצע לקשר בתפקידו הוא 28. , צילום: איי אף פי למשל, טוני קרוס אינו השחקן הכי נוצץ של ריאל מדריד אבל הוא כנראה החשוב ביותר למכונה שנבנתה בריאל מדריד, וזאת מאחר שהוא מנצח 85 שחקני הגנה למשחק - יותר טוב מחבריו האיכותיים לקישור ריאל, כשהממוצע לקשר בתפקידו הוא 28. | צילום: איי אף פי למשל, טוני קרוס אינו השחקן הכי נוצץ של ריאל מדריד אבל הוא כנראה החשוב ביותר למכונה שנבנתה בריאל מדריד, וזאת מאחר שהוא מנצח 85 שחקני הגנה למשחק - יותר טוב מחבריו האיכותיים לקישור ריאל, כשהממוצע לקשר בתפקידו הוא 28. , צילום: איי אף פי

למשל, טוני קרוס אינו השחקן הכי נוצץ של ריאל מדריד אבל הוא כנראה החשוב ביותר למכונה שנבנתה בריאל מדריד, וזאת מאחר שהוא מנצח 85 שחקני הגנה למשחק - יותר טוב מחבריו האיכותיים לקישור ריאל, כשהממוצע לקשר בתפקידו הוא 28.

קרוס גם מנהל את ההתקפות המסודרות של ריאל מדריד אבל גם מצליח לשים את חבריו מעבר לקו ההגנה עם מסירות מדויקות לעומק. מסירותיו הן לא בישולים, אבל בזכותן חבריו לקבוצה מוצאים את עצמם מול הגנה דלילה יותר ועם יותר חללים בהם הם יכולים לייצר הזדמנויות הבקעה לעצמם או לחברים לקבוצה. .

ניתן לומר שסגנון המשחק הוורטקלי שהתפתח בריאל מדריד ומתבסס על הגעה מהירה לשער בנוי על איכויות המסירה של קרוס.

אין הרבה שחקנים כמו קרוס - כאלו שגם מארגנים את המשחק אך גם מקדמים את הקבוצות שלהם לעבר השער - הם נדירים ובדרך כלל נמצאים בקישור. לעיתים יאמרו שהם לא "מצדיקים" את המעמד שלהם בגלל שהם לא כובשים או מבשלים יותר מדי. אך, הם גלגל השיניים העיקרי במכונה. אנדרס אינייסטה בברצלונה, דויד סילבה במנצ'סטר סיטי, טיאגו אלקנטרה בבאיירן מינכן, מיראלם פיאניץ' ביובנטוס, מרקו וראטי בפריז סן ז'רמן - אפילו ססק פאברגאס בצ'לסי, מסוט אוזיל בארסנל, מוסה דמבלה בטוטנהאם ופול פוגבה במנצ'סטר יונייטד.

בנוסף, המדד הזה מאפשר גם להראות אילו שחקנים "לא איבדו את זה" גם כשהם וותיקים. שחקן, גם מבוגר או איטי, יכול להעניק לקבוצתו ציון Packing גבוה במיוחד בזכות יכולת קריאת משחק ומסירה (ע"ע אנדראה פירלו). "אם אני חושב מהר יותר מאשר מישהו אחר, אני מהיר יותר" הסביר יוהן קרויף את העובדה שבכדורגל לא צריך לרוץ מהר יותר ממישהו כדי לעבור אותו.  

בסופו של דבר, אלו גם המדדים שלצד שערים ובישולים, יכולים להסביר את החשיבות של כל שחקן בקבוצה. מבלם (אין צורך לבדוק את אחוזי ההצלחה של בלם בתאקלים כדי לקבוע את איכותו כבלם, אלא לבדוק כמה פעמים עברו אותו/הכדור עבר אותו - או את קו ההגנה שהוא היה חלק ממנו - מדד הרבה יותר רלבנטי לגבי היכולות של השחקן לבלום את התקפות היריב), דרך קשר הגנתי ועד קשר יצירתי - כשמובן שחלוץ נמדד לפי היכולת שלו להבקיע שערים ואחוזי הצלחה מול השער (בדומה לשוער שנמדד על פי היכולת שלו לעצור בעיטות לשער, לקטוף הרמות ולהימנע מטעויות).

בקיצור, החזקה בכדור? לא רלבנטית לתוצאה. מספר בעיטות לשער? גם לא מדד להצלחה כבירה בהתקפה או בהגנה (למנוע בעיטה מ-30 מטר זו פעולה הגנתית שעשוייה להתגלות כמיותרת, למשל), קרנות? אין קורולציה חד-משמעית בין מספר הקרנות שקבוצה משיגה לבין אחוזי הצלחה. Packing ו-Impect? אלו מטריקות מצוינות וחדשות שמאפשרות למדוד את איכות המשחק ולגלות באמת "למי הגיע לנצח".  

תגיות