אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אוכל שחור-לבן: רפרם חדד מחבר בין אוכל לפוליטיקה צילום: יאסון אתאניסיאדיס

אוכל שחור-לבן: רפרם חדד מחבר בין אוכל לפוליטיקה

על קו תוניסיה־ישראל, האמן עוסק בקשר שבין קולינריה ופוליטיקה. עכשיו הוא מגיע לירושלים עם פרויקט שבו הוא מזמין את הקהל לטעום ולחשוב

20.08.2017, 08:49 | רעות ברנע

"פעם כולם רצו לאכול אוכל לבן כדי להרגיש שהם יוצאים ממעגל העוני, זה שידר ניקיון. היום זה הפוך", אומר האמן רפרם חדד בשיחה לקראת פסטיבל "מקודשת", שם יציג עבודה שעוסקת ביחסי כוחות חברתיים ופוליטיים דרך האוכל. "הסבסוד בעולם כיום הוא של המוצרים הכי נחותים מבחינה בריאותית, ואני אפילו לא מדבר על הרמה הקולינרית".

חדד (41) הוא בין האמנים הצעירים המסקרנים שפועלים פה בשנים האחרונות. בילדותו עלה לישראל מתוניס ולמד בבית הספר לאמנות מוסררה הירושלמי. כשסיים, החל להציג במסגרת פרויקטים שונים בעולם, בעיקר באיטליה, ובין השאר שיתף פעולה עם פרופ’ אומברטו אקו והציג בביאנלה בוונציה. לצד עיסוקו באמנות עסק חדד תמיד גם באוכל, ובישראל היה חלק ממובילי תנועת ה"סלואו פוד" (תנועה שנוסדה באיטליה בניסיון להילחם בתופעת המזון המהיר).

הדמיית עבודתו של רפרם, צילום: נדב אורן עיצוב נוף / Oded Karlinski הדמיית עבודתו של רפרם | צילום: נדב אורן עיצוב נוף / Oded Karlinski הדמיית עבודתו של רפרם, צילום: נדב אורן עיצוב נוף / Oded Karlinski

תקריות בינלאומיות

רוב הישראלים יכירו את שמו הודות לתקופת מעצרו בלוב לתקופה של חמישה חודשים ב־2010, אחרי שנסע לצלם שם בתי כנסת ובתי קברות יהודיים. לשחרורו מהכלא פעלו המנהיגים הבכירים בעולם, מטוני בלייר ועד ניקולה סרקוזי, ואת הפרשה הסבוכה תיעד בספר "מדריך רפרם לכלא הלובי" משנת 2013. בהמשך חזר לישראל ולפעילותו האמנותית ברחבי העולם, אך לפני שנתיים חזר לחיות בתוניסיה. על פניו, לא הבחירה המובנת מאליה עבור אמן, אבל בשבילו מדובר בהחלטה טבעית. "תוניסיה היא מיקום מרכזי בשבילי מכיוון שנולדתי שם, והרבה מהתכנים שאני עוסק בהם קשורים לקראפט (אמנויות מסורתיות), ומהבחינה הזו זה גן עדן בשבילי. אני מתעסק בביוגרפיות מקומיות, ברוחות רפאים, אני נושם את ההיסטוריה של המקום. גרתי באירופה אבל גרמניה מדכאת אותי, ושאר הערים במערב אירופה לא כל כך מתאימות לי. גם תל אביב. לחיות בישראל כאמן שהוא לא מסחרי קלאסי זה כמעט בלתי אפשרי מבחינה כלכלית. בתוניס המגורים זולים, יש אוכל טוב ושמש. בשבילי זה מקום יותר הגיוני. הסצנה האמנותית שם קטנה, אבל יש כמה ארגונים וגלריות, כך שנורא קל להיות בקשר עם כולם. הרבה יותר קל לייצר עבודה בלי להיות מוטרד איך חוסכים לשכר דירה”.

רפרם חדד, צילום: יאסון אתאניסיאדיס רפרם חדד | צילום: יאסון אתאניסיאדיס רפרם חדד, צילום: יאסון אתאניסיאדיס

קוסקוס על הגג

פסטיבל "מקודשת", חלק מעונת התרבות בירושלים, יתקיים בין 23 באוגוסט ל־5 בספטמבר, ועבודתו של חדד תוצג במסגרת הפרויקט "מעל ומעבר". בפרויקט ישתלטו שמונה אמנים ישראלים (בהם תום פניני, שרון גלזברג ואחרים) על שמונה גגות במרכז ירושלים ובעיר העתיקה, שם ייצרו כל אחד סדרה של פעולות אמנותיות. בין הגגות יעברו מסלולים שונים שבהם יוזמן הקהל ללכת ולבקר מגג לגג. חדד יציג על גג בניין מספר 9, שנמצא בכיכר ספרא. במשך כל ימי הפסטיבל הוא יגדל שעורה בשדה ענק של 10 מטרים על ראש הגג, שממנה הוא ייצור קוסקוס שחור וייבש גם תאנים בשמן זית ופירות נוספים. המבקרים יוזמנו לעלות לגג, לחלוץ נעליים, לעבור דרך השדה ולפגוש את חדד בתוך בריכה. שם, כשרגליהם במים, הוא יגיש להם את הקוסקוס והפירות ויקיים שיחות בנושאים העולים מתוך העבודה. "השעורה שממנה עושים קוסקוס שחור היתה פעם אוכל לעניים, והיום אי אפשר להשיג אותה במחירים נורמליים. זה עניין של מזרח ומערב, שחור ולבן. אני אדבר על יחסי כוח בתוך עולם האוכל, על השאלה מהם בעצם הדברים הפשוטים שעליהם אנחנו משלמים מסים, ומהו הבסיס של האוכל. המיקום לעבודה הזו מושלם כי הוא ממש על הגבול בין ירושלים המערבית והמזרחית, ואת הפירות אביא מהשוק למטה. המטרה היא שהמבקרים יעברו לממד אחר, ילכו בשדה, ירגישו את האדמה, יאכלו משהו, ואז זה כבר תלוי בהם. אני מקווה שהם בעיקר אלו שידברו, יותר מעניין אותי לשמוע מה יש לאחרים להגיד. בנוסף, כל השיחות יוקלטו ואנשים שיחכו בתור יוכלו להקשיב להן ולקבל רעיונות בעצמם”.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות