אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

גראנד צ'רוקי טריילהוק: כמו ג'יפ, רק עם גימיקים

גראנד צ'רוקי טריילהוק אמנם נושא את הלוגו של חברת ג'יפ, אבל אם פעם ג'יפ היה רכב קשוח עם מנוע מפלצת והילוך כוח, היום יש שם בעיקר הרבה אלקטרוניקה. ובכל זאת, הטריילהוק עומד במבחן החשוב ביותר: מבחן השטח

20.08.2017, 22:17 | תומר הדר

חמישה מכתשים. זה מה יש בישראל. רובם מוכרים יותר, חלקם מוכרים פחות. ברוכים הבאים למכתש הגדול. כך קראו לו פעם. היום קוראים לו מכתש ירוחם, כי הוא קרוב לירוחם.

לפני שנתיים שינו את השלטים, לא כל כך טרחו לזרוק את השלטים הישנים, שמוטלים סמוך. נכנסים לירוחם, נוסעים במשך דקה בדיוק, שתי כיכרות, מקום אחד של טורטיות שצמוד למקום אחד של באגט (טעים), עוברים מפעל אחד של נגב קרמיקה, שתי משאיות, הנה מכתש ירוחם. רגע לפני מכתש ירוחם, תצפית. מדהים. פקח מגיע, טנדר טויוטה ירוק, לנו יש ג'יפ אדום. פקח נחמד, מכין תה של פקחים נחמדים, אך גם תקיף. צודק.

בקצה המכתש הגדול יש מעלה. מעלה, למי שלא יודע, צריך לעלות. מי שיורד מעלה מפספס את עצם העניין, את האתגר שבכיבוש מעלה. נהג טוב פלוס רכב טוב שווה כיבוש מעלה. נהג טוב פלוס רכב גרוע או רכב טוב פלוס נהג גרוע, זה שווה כישלון מכאיב.

חזרה למעלה: למעלה שבקצה המכתש הגדול קוראים מעלה אברהם. יש הרבה אגדות על מעלה אברהם. אומרים שהוא נקרא על שם אברהם אבינו. אומרים שעל שם בדואי זקן, איברהים שמו. האמת: פלוגת צנחנים פרצה את המעלה לפני עשרות שנים ועשתה כבוד לאברהם קריניצי, ראש העיר רמת גן לשעבר, שאימץ את החטיבה.

שלא נגמור כמו ההאמר

מעלה אברהם קשה: שתי מדרגות סלע, אחת בגובה ברך, עשרות סלעים שמאיימים לקרוע צמיגים. המעלה עובר בין שתי דפנות סלע גדולות, אחת מאיימת לגרד את הצבע של הג'יפ אם הנהג יעשה טעות, השניה מאיימת לקרוס ולשלוח את הג'יפ לטיול אווירי קצרצר של כשלושים מטרים למטה בדרך המהירה. אומרים שפעם התהפך כאן האמר צבאי. הנהג חולץ במסוק, ההאמר חולץ בחתיכות.

גראנד צ גראנד צ'רוקי טריילהוק מבפנים | צילום: עמית שעל גראנד צ

צעד אחד אחורה: ג'יפ גראנד צ'רוקי טריילהוק, נץ של שבילים. פעם ג'יפ היה שם מחייב, שם של רכבים קשוחים. שלדת סולם, מנוע מפלצת, הילוך כוח, סרנים חסונים, חיית שטח. היום פחות: לפני שבוע דווח על מגעים של גורמים בסין לרכוש את FCA, החברה־האם של פיאט ושל ג'יפ. כן, פיאט וג'יפ, נישואים מוזרים שהניבו לג'יפ שפע של רכבים שלא ממש מיועדים לשטח. תכל'ס אלה נישואים שניים: פעם ג'יפ חברה לדיימלר, החברה־האם של מרצדס. משם הגיעה השלדה של גראנד צ'רוקי, שלדה שמשרתת גם את מרצדס ML. מבלבל, אך אפקטיבי. הבעיה עם השלדה הזאת היא שהיא לא ממש מיועדת לשטח: אין לה מבנה חסון, הסרנים שלה לא בנויים לאחוז סלעים, העסק מיועד לבוץ, ביום טוב. לא למעלה אברהם מרמת גן.

 , צילום: עמית שעל צילום: עמית שעל  , צילום: עמית שעל

כיצד מתמודדים עם בעיית ההתאמה לכביש? התשובה: אלקטרוניקה. על סרנים שלא מסוגלים להימתח הרבה למעלה ולמטה (קוראים לזה "מהלך מתלה") מפצה טריילהוק במערכת אלקטרונית שמעבירה את כוח הגלגלים ביעילות. על מרווח גחון מצומצם, כלומר המרחק שבין גחון הרכב השברירי לקרקע, מפצה מערכת הידראולית שמסוגלת להניף את המרכב למעלה. על אובדן האחיזה מפצה נעילה אחורית של הדיפרנציאל, מתקן מכני פשוט שמוודא ששני הגלגלים האחוריים ימשיכו להסתובב גם בתנאים קשים.

טריילהוק חותך את ירוחם. יש לו מנוע בריא להפליא: שישה צילינדרים, 285 כוחות סוס, שמונה הילוכים. בכביש, גראנד צ'רוקי טריילהוק עדיין נושא מעט DNA של מרצדס - כלומר, הוא בן לוויה אידיאלי בנסיעות ארוכות. הוא מרווח מאוד, המושבים נוחים להפליא, יש איוורור ישבן אינטגראלי שמפיח בחלק האחורי רוח נעימה, יש מערכת שמע מעולה ויש לוח מחוונים שמזכיר לנו שמדובר ברכב אמריקאי. איכות החומרים ככה ככה. אפשר לצפות ליותר מרכב שעולה 400 אלף שקל.

בבוץ או בטרשים?

סוף כביש ירוחם. שלט: מעלה אברהם עוד כמה קילומטרים. בקרת שטח. מסך ראשון. מסך שני. מצב סלעים. לטריילהוק יש מסך מיוחד עם צג שמראה באיזה מצב אחיזה נמצא כל גלגל, כמה כוח מועבר לכל דיפרנציאל. שורה תחתונה: זה אידיוטי. פעם ג'יפ ידעה לייצר רכבי שטח שנוסעים בשטח. בלי אלקטרוניקה, בלי שטויות, בלי גימיקים. יש לי אחד כזה בבית. אין לו צג מדע עם בקרת שטח, אין לו מערכת הידראולית להגבהה ואין לו חוגת בורר מצבים ששואלת אם אדוני יחפוץ לנסוע בבוץ או בטרשים. מה שכן, יש לו יכולת לדלג את מעלה אברהם בלי להרגיש.

איפה היינו? מנסרת החולות: הדרך למעלה אברהם עוברת בטבורו של המכתש, דרך חול אדום, רך, טובעני. טריילהוק צולח אותו ללא בעיה. יש לו שפע של כוח. חול אדום נגמר, עכשיו סלע שחור. עם זיזים. קילומטרים על קילומטרים של סלעים חדים, שחורים, בראשיתיים. הגבהה למרכב, לחיצת כפתור. הילוך כוח, שמאפשר לטריילהוק להתקדם באיטיות. הגבהה הידראולית, כדי לא לפגוש סלעים. הערת אזהרה: צריך לחכות, טריילהוק צריך דקה להתקררות מערכת הידראולית.

נחל'ה ירוק, הל. פינג'אן ירוק, גזיה כתומה. מנוחה לטריילהוק, מנוחה לנהג. מבט מבחוץ: טריילהוק הוא רכב נאה, הרבה יותר נאה, משום מה, מגראנד צ'רוקי רגיל. אולי זה בגלל שגראנד צ'רוקי רגיל כבר ראינו הרבה. טריילהוק, עם מכסה מנוע שחור, חישוקים גדולים, צמיגים קרביים, רואים פחות. טריילהוק גם גבוה יותר, לפחות במצב מוגבה.

המערכת התקררה, אפשר להמשיך. במצב מוגבה, מעטים הם האתגרים ה"רגילים" שיקשו על טריילהוק. אם תנסו לקחת אותו לאחד ממסלולי השטח הקשים באמת, החל בוורדית וכלה בכמריר, יתכן שתשובו על גרר. אבל 99% ממסלולי ארץ ישראל קטנים עליו. אגב, כשהמערכת מגביהה את טריילהוק, איכות הנסיעה יורדת באופן מהותי, הוא אוהב לחבוט.

אז מעלה אברהם: גבוה, מאות מטרים, מאיים. חם בחוץ והפסגה גבוהה. טריילהוק ניצב בתחתית, חוכך בדעתו. בקרת שטח: במצב "סלעים". דיפרנציאל אחורי: נעול. הילוך כוח: משולב. ג'יפים רבים עברו כאן. שימו לב, רכב שטח אינו ג'יפ. ג'יפ הוא רכב שנושא את סמלה של חברת ג'יפ, בל נתבלבל. אז ג'יפים רבים חלפו כאן. גראנד צ'רוקי - כנראה מעטים והם לא היו טריילהוק.

הילוך כוח, גז קבוע. גלגלים קדמיים מטפסים את המדרגה, הגחון מתגרד קלות, גלגלים אחוריים מחפשים אחיזה, מסתחררים. מסך מידע מואר: בקרת האחיזה משתלטת, הרכב מחליט לנעול דיפרנציאל אחורי, עוד גז: לאט אך מתקדם. צד ימין משחרר ענן אבק. אם השוליים יקרסו, טריילהוק יתווה מסלול חדש לתהום ומשם לבית חולים בבאר שבע. אבל טריילהוק אוחז, היטב. עשר דקות, טריילהוק למעלה, ליד השלט שעושה כבוד לקריניצי וגם לצנחנים. רספקט.

בקצה מעלה אברהם יש מרפסת סלע עם נוף למכתש, עונג נדיר למסיימי מסלול. טריילהוק סיים בהצלחה. עם זאת, היינו חושבים מספר רב של פעמים לפני שהינו לוקחים שוב רכב כה יקר וכה מורכב טכנולוגית למשימות שטח קשות. אולי הינו רוכשים גראנד צ'רוקי פשוט ליום יום וג'יפ אמיתי וישן כדי לשוב לכבוש את מעלה אברהם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
קרייזלר איננה שותפה של פיאט. קרייזלר בבעלות פיאט!
אמנם הקונצרן נקרא FCA-Fiat Chrysler Automobiles, אך קרייזלר היא הנשלטת ולא השותפה: מתוך ויקיפדיה: "The integration between Fiat and Chrysler dates back to 2009 after Chrysler filed for Chapter 11 bankruptcy reorganization on 30 April 2009. On 10 June 2009, Chrysler emerged from the bankruptcy proceedings with the United Auto Workers pension fund, Fiat, and the U.S. and Canadian governments as principal owners. Over the next few years, Fiat gradually acquired the other parties' shares to take majority ownership of the company, and on 21 January 2014 Fiat completed the acquisition of the remaining 41.5% from the United Auto Workers, making Chrysler Group a wholly owned subsidiary.[18] Overall, to acquire Chrysler cost Fiat US$4.9 billion, with an additional US$5.5 billion pension liability.[19]"
איטלופיל  |  21.08.17