אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נציבות שוויון זכויות הגישה ייצוגית ראשונה - נגד אגד צילום: רפי זוהר

נציבות שוויון זכויות הגישה ייצוגית ראשונה - נגד אגד

הנציבות הגישה בקשה לאישור ייצוגית נגד קואופרטיב התחבורה הציבורית בטענה שאינו מפעילה כריזה סדירה באוטובוסים: “ההפרה פוגעת קשה באנשים עם מוגבלות"

21.08.2017, 21:44 | זוהר שחר לוי

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה היום (ב') לראשונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בשם אנשים עם מוגבלות שטענו להפרת זכויותיהם. הבקשה הוגשה נגד חברת האוטובוסים אגד, שנתבעת בגובה 67.5 מיליון שקל בטענה לאי־הפעלה כריזה באוטובוסים העירוניים שהיא מפעילה.

קראו עוד בכלכליסט

רק שלושה גופים ציבוריים יכולים להגיש תובענה ייצוגית בשם קבוצות אוכלוסייה: נציבות שווין זכויות, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ורשות הטבע והגנים. זו הפעם הראשונה שאחד מגופים אלו מגיע בקשה לתובענה ייצוגית.

אוטובוסים של אגד, צילום: רפי זוהר אוטובוסים של אגד | צילום: רפי זוהר אוטובוסים של אגד, צילום: רפי זוהר

בקשת נציבות שוויון זכויות הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים באמצעות עו"ד ד"ר יועד הלברסברג ביחד עם שני אנשים עם מוגבלות שהתלוננו על היעדר כריזה ובשם 45 אלף אנשים עם מוגבלות. בתביעה נטען כי אגד מפרה את חוק ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות "באופן שיטתי" בכך שאינה מפעילה מערכת כריזה בכלל האוטובוסים העירוניים שלה.

התביעה מתבססת על תלונות שהתקבלו בנציבות, ולאחר שמפקחיה ערכו בקרות מדגמיות באוטובוסים העירוניים על פני תקופה ארוכה. לפי התביעה, ב־570 ביקורות זוהו 156 מקרים של הפרות, כלומר 27% מהמקרים.

"שיעור ההפרה מעלה פגיעה קריטית בנגישות התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות", צוין בתביעה. “הפרותיה של אגד הן רבות, חמורות ומתמשכות, ואין מדובר בהפרות ספורדיות בשל תקלה נקודתית באוטובוס זה או אחר".

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אברמי טורם אמר כי "אין תקלה נקודתית שיכולה להסביר כמות כה משמעותית של ליקויי נגישות לאורך תקופה כה ארוכה. זו הפעם הראשונה שפעלנו בתובענה ייצוגית, אך נמשיך לפעול כך ככל שיעלה הצורך".

מאגד נמסר בתגובה: "אגד משקיעה משאבים רבים להתאים את שירותיה לאנשים עם מוגבלויות וכדי לעמוד בכל הוראות הדין. מערכות כריזה קיימות ופועלות בכל האוטובוסים העירוניים. עם זאת, כשמדובר בצי של כ־3,000 אוטובוסים ייתכן כי לעתים י תקלות נקודתיות במערכות אלה ואגד פועלת לטפל בהן בתחזוקה שוטפת ובטיפול נקודתי. הניסיון להיאחז בתקלות נקודתיות ולהציגן ככשל מערכתי היא חסרת בסיס ונשיב לה בבית המשפט".

תגיות