אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברה ישראלית תבצע משלוחי רחפן באיסלנד

חברה ישראלית תבצע משלוחי רחפן באיסלנד

פלייטרקס היא בין הראשונות שמצליחה להתגבר על מגבלות רגולטוריות, ולבצע משלוח עם רחפן שיוצא מטווח הראייה של מפעילו

24.08.2017, 06:55 | ויקי אוסלנדר

פלייטרקס (Flytrex) הישראלית השיקה שירות משלוחים באמצעות רחפנים מעבר לטווח ראייה ברייקיאוויק שבאיסלנד. החברה הקטנה מתל אביב שמעסיקה 13 עובדים תשתף פעולה עם AHA, פלטפורמת המסחר המקוון הגדולה באיסלנד.

הרחפנים יטוסו מהמרכז הלוגיסטי של AHA בעיר אל נקודה מוגדרת מראש בפרבר קטן מחוץ לעיר הנמצא במרחק אווירי של כ־2.5 ק"מ. הרחפן של פלייטרקס יכול להשלים מרחק זה בתוך 4 דקות לעומת כ־30 דקות הנדרשות לרכב שנאלץ לתמרן באי הקטן. המערכת שפיתחה פלייטרקס הורכבה על גבי רחפן שמסוגל לשאת משקל של עד 3 ק"ג. החידוש הגדול בתחום הוא שהרחפן, שמבצע את השילוח במהירות של 54 קמ"ש, עושה זאת מחוץ לטווח הראייה של המפעיל.

בחודשים האחרונים גבר השימוש הניסיוני ברחפנים למשלוחים שביצעו חברות קמעונאיות כמו אמזון ואפילו דומינו'ס פיצה למשלוח פריטים קטנים שונים כמו פיצה ובוריטו. וולמארט הגישה בקשה לרשות התעופה האמריקאית לבחון אפשרות לביצוע משלוחים באמצעות רחפנים, ובאמזון רשמו לאחרונה פטנט של כוורת שתשמש בסיס תפעולי למאות רחפנים שיבצעו משלוחים מהירים ללקוחות השונים.

רחפן של פלייטרקס רחפן של פלייטרקס רחפן של פלייטרקס

אך שימוש מסחרי ברחפנים למשלוחים לא החל, בעיקר בשל מכשולים בטיחותיים. אחת המגבלות הנוקשות ביותר הנוגעות להפעלת רחפנים היא תפעול בטווח ראייה, אך במרחבים אורבניים צפופים משימה זו היא כמעט בלתי אפשרית. מכשולים אלו הביאו להערכה, שבוצעה על ידי חברת המחקר גרטנר, כי עד 2020 רק 1% משוק הרחפנים יהיה לביצוע משלוחים. עם זאת, השירות של פלייטרקס הצליח ככל הנראה להתגבר על מכשול זה.

רשויות התעופה באיסלנד העניקו לחברה אישור להפעיל את שירות הרחפנים מעבר לטווח ראייה, זאת תחת מגבלה כי השילוח יתבצע בין שתי נקודות שהוגדרו מראש ולאחר עמידה בתקני בטיחות מחמירים. את המטרים האחרונים של המשלוח מבצע שליח של AHA שמקבל את פני הרחפן, מוציא את החבילה ומעביר אותה ליעדה. "אנחנו מצפים כי בהמשך הרחפן ינחת בחצר האחורית של מזמין המשלוח", אומר יריב בש, מייסד־שותף של פלייטרקס, ל"כלכליסט". הכל כאמור תלוי ברגולטור שאף שנראה כי באיסלנד פועל מהר, עדיין מקפיד לשמור על מרחק בטיחות בין הרחפן והתושבים. בפלייטרקס מכוונים את השירות רק למשלוחים נקודתיים של מוצרים בודדים, מגאדג'טים ועד מזון מהיר. נכון להיום, מתקיימים רק 20 משלוחים יומיים מסוג זה, אך בתוכניות החברה להגדיל בתקופה הקרובה את הקצב ל־60 חבילות ביום. כל משלוח, לפי הערכות של AHA, חוסך 60% מעלויות השילוח, שמתורגם להפחתת עלויות גם עבור מזמין החבילה.

באשר לישראל, יש עוד זמן עד שנקבל משלוח מרחפן. "השמים מאוד צפופים בישראל", מציין בש, "אנחנו פועלים גם מול הרגולטור המקומי".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות