אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תפוז זה השחור החדש: בקיץ הבא תלבשי פירות הדר צילום: יח"צ

תפוז זה השחור החדש: בקיץ הבא תלבשי פירות הדר

ההמצאה החדשה שרוצה להסיט את תשומת הלב ממפגעי הסביבה של חברות הטקסטיל היא אופנה מפירות הדר. מנכ"לית אורנג' פייבר: "השאיפה היא שבעתיד נעתיק את המודל שלנו למדינות שיש בהן ייצור המוני של מיצי הדרים"

27.08.2017, 08:56 | מורן לונדון

פרדוקס הקיימות של ענקית האופנה השבדית H&M מוביל אותה, לצד ייצור המוני של בגדים זולים בתנאים שראוי לתת עליהם את הדעת, לחפש דרכים לשוות מראה אקולוגי ומתחשב בסביבה. בכל עונה, לצד עשרות אלפי פריטי לבוש "רגילים", יוצאות גם קולקציות קטנות בשם conscious (מצפון) שמטרתן היא לא רק לעזור לעולם להיות מקום טוב יותר, אלא בעיקר ללטף את חוות דעת הקהל, ההולך ונהיה מודע יותר ויותר להרס שצריכת האופנה שלו זורעת.

במהלך ספטמבר תתקיים בישראל ועידת תל אביב לחדשנות ה־DLD, בשיתוף עיריית תל אביב, ובה תתארח אנריקה ארנה, מנכ"לית "אורנג' פייבר", ואחת הזוכות בתחרות ה־Global Change Award האחרונה שנערכה על ידי H&M.

 , צילום: יח"צ צילום: יח"צ  , צילום: יח"צ

זה לא אנחנו, זה התפוזים

ההמצאה המרתקת של ארנה ועמיתיה מצליחה להפיק בדים מסיבי תפוזים שמהם ניתן ליצור קולקציות ירוקות. בראיון מסיציליה היא מספרת ל"כלכליסט" על המסע שהוביל אותה להמצאת הבד הייחודי הזה, "יש לי חברה שלמדה אופנה וכתבה את התזה שלה על בדים מתכלים. במקביל, חברים שלי בעלי מפעלים לייצור מיצים התלוננו שפסולת התפוזים עצומה וקשה להיפטר ממנה". כך החליטו השתיים לנסות לפתח בד שייתן מענה לפסולת, בד בבד עם התחשבות בסביבה. "התחלנו לעבוד במעבדות הפוליטכניקו במילאנו, וכשהבנו שיש דרך להפוך את זה לטקסטיל, הקמנו את הסטארט־אפ. ככה שבעצם תחילת הפיתוח היתה ב־2012 והחברה עצמה הוקמה ב־2014".

אמנם הטכנולוגיה התגלתה רק לפני זמן קצר, אבל כבר מצליחה לעורר הדים בעולם האופנה. "כחלק מהזכיה בתחרות הסטארט־אפ, היה גם עניין עיתונאי", מסבירה ארנה איך הצליח אחד מבתי האופנה היוקרתיים בעולם, "פרגאמו", להשתחל ישירות לעבודה. "האנשים של פרגאמו קראו עלינו מאמר ופנו אלינו בפייסבוק עם בקשה לראות את הבדים. הם הביעו עניין ליצור קולקציה, אבל עדיין לא יכולנו לספק את כמות הבד שנדרשה. לזכותם ייאמר שהם היו סבלניים וחיכו", וכך הושקה קולקציה משותפת ראשונה מבדי תפוזים באפריל 2016.

איך בעצם יוצרים בד מתפוז?

"הבד עשוי מכל מה שנשאר מהתפוז לאחר שהוציאו ממנו את המיץ, כלומר קליפות וסיבים. הם עוברים תהליך מיוחד שמפיק מהם צלולוז נקי, וממנו מייצרים את הבדים".

בדרך לייצור המוני

כרגע הבדים נעים ממבחר של ג'רזי אלסטי שעשוי מ־96% סיבי תפוזים, בד טוויד מתערובת של תפוזים, ומשי ובד פופלין שעשוי מ־30% תפוזים ומ־70% כותנה. הבדים רכים ונעימים למגע, מרגישים ממש כמו כותנה איכותית ואין מניעה להדפיס עליהם או לצבוע אותם לשימושים השונים של תעשיית האופנה. עם זאת, תהליך הייצור עדיין לא מפותח מספיק בשביל שימוש המוני, ולכן טרם נצפו הבדים החדשים על המדפים. "אחרי שהתרכזנו בייצור הבד עצמו, עכשיו אנחנו עובדים על שיפור תהליך הייצור, הפקת כמויות של בדים במהירות גדולה יותר והנמכת המחירים. השאיפה היא שבעתיד נוכל להעתיק את המודל שלנו למדינות שיש בהן ייצור המוני של מיצי הדרים".

את חושבת שבעתיד נוכל לראות קולקציות שלמות במותגים השונים שעשויות מתפוזים?

"הרשתות בהחלט מראות עניין בקולקציות. רואים את זה בפעילות של H&M ובעוד מקומות. אני מאמינה שאם יימצאו פתרונות ריאליים לאופנה בת־קיימא, הן ישמחו לאמץ אותם".

תגיות