אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קליעה מהבטן: החידוש הישראלי שיביא לפריצת דרך ספורטיבית צילום: עוז מועלם

קליעה מהבטן: החידוש הישראלי שיביא לפריצת דרך ספורטיבית

חברת DayTwo, שבעזרת חיידקי המעיים מתאימה תפריט מזון אישי לכל אדם, עשויה להעניק לכדורסלנים הישראלים יתרון גדול על פני יריביהם באליפות אירופה הקרובה. אבי קובלסקי, פיזיולוג ומאמן הכושר של נבחרת ישראל, טוען שמדובר בפריצת דרך שעשויה להשפיע על הספורט כולו

30.08.2017, 09:08 | אוריאל דסקל

ב־1965 עוזר מאמן של נבחרת הפוטבול של אוניברסיטת פלורידה שאל את ד"ר רוברט קייד (Dr. Robert Cade), מומחה למחלות כליות, שתי שאלות ששינו את פני הספורט: "מדוע שחקנים מאבדים המון משקל במהלך משחקים - לעתים עד 8 ק"ג במשחק? ומדוע הם שותים הרבה אבל בקושי נותנים שתן בסוף המשחק?". קייד תיאר לעצמו שזה קשור לזיעה. השחקנים מזיעים המון ולכן אין להם נוזלים בגוף - מה שמסביר את מעט השתן וגם את הירידה במשקל. ואולם, השאלות סיקרנו אותו עד כדי כך שהוא החל לעבוד עם קבוצת הפוטבול של פלורידה כדי למצוא תשובה מדעית יותר. במשך חודשים הוא לקח בדיקות דם משחקנים לאחר אימונים וגילה שמדי אימון הם סובלים מהתייבשות ורמת סוכרים ומלחים נמוכה. קייד, ביחד עם צוות חוקרים, החליט לפתח משקה שיעזור להם לשחזר את הסוכרים והמלחים. הוא וצוותו אכן פיתחו משקה כזה: הם עירבבו מים עם סוכר ומלח והגישו לשחקנים, שהתלוננו על הטעם הנורא. למזלו של קייד, אישתו המליצה להוסיף מיץ לימון למים והשחקנים התלהבו.

קראו עוד בכלכליסט

עומרי כספי וריצ עומרי כספי וריצ'רד האוול במדי נבחרת ישראל. כספי התחיל עם הדיאטה המותאמת אישית ומדווח על שיפור בתחושות באימונים ומשחקים | צילום: עוז מועלם עומרי כספי וריצ

המשקה הסודי גם הפך לנשק הסודי של הקבוצה, שהיתה חוזרת מפיגורים במשחקים כשהשחקנים שלהם נראים רעננים יותר בימים החמים של דרום ארה"ב. כך נוצר המשקה "גייטורייד", על שם המאסקוט של קבוצת הפוטבול. כיום משקאות כגון גייטורייד (משקאות איזוטניים) הם חלק חשוב משגרת האימונים והמשחקים של ספורטאים ונמצאים בכל בית מרקחת במגוון טעמים וצבעים. הם מעין מי קסם שמחזירים סוכר ומלחים הכרחיים לגוף. אבל הם רק חלק ממגוון דלקים שספורטאים מקצוענים צריכים כדי לתפקד ברמה הכי גבוהה. רוכב אופניים מקצועי בטור דה פראנס, למשל, צריך 18 אלף קלוריות בצורת מאכלים ומשקאות בזמן המירוץ עצמו (שלא לדבר על לפני המירוץ ועל השיקום לאחריו). שחיין צורך בסביבות 12 אלף קלוריות ביום תחרות. בענפים כגון כדורגל וכדורסל שורפים כ־1,000 קלוריות בשעה. וכמו כל רכב, גם אצל ספורטאי איכות הדלק - כלומר איכות הקלוריות הנצרכות - קריטית לביצועים שלו. רמות הסוכר, המלחים והמינרלים בדם יכולים לקבוע אם שחקן יצליח להגיע לרמה הגבוהה ביותר או שיגיע נטול אנרגיות לרגעים המכריעים.

כיום, רגע לפני היורובאסקט - שיתקיים בין השאר בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב - בנבחרת ישראל משוכנעים שמצאו את "הגייטורייד הבא", שלא רק יעניק יתרון ענק על פני הקבוצות האחרות אלא גם יסייע למיליוני אנשים לחיות חיים בריאים יותר.

ממכון ויצמן לפרקט

הכל התחיל במחקר במכון ויצמן למדע שבוצע על ידי פרופ' ערן סגל ופרופ׳ ערן אלינב. "המחקר הוכיח כי מזונות זהים מובילים לתגובות סוכר שונות בין אנשים, בין הגורמים לכך הם חיידקי המעי השונים והייחודיים לכל אדם. למשל אכילת מזון הנתפס כבריא, כמו תפוח, יכולה להוביל לעלייה ברמות הסוכר אצל אדם שאינו מגיב טוב לתפוח" אומרת ליהיא סגל, מנכ"לית DayTwo, סטארטאפ שהוקם על בסיס המחקר של פרופ' סגל ופרופ' אלינב. "החוקרים בדקו 1,000 איש ועשרות אלפי ארוחות ובסופו של דבר הגיעו למסקנה שהתגובות של כל אחד מאיתנו למזון הן תגובות אישיות. התגובה שהם בדקו היא רמת הסוכר בדם אחרי ארוחה".

"כשאתה אוכל משהו, הגוף שלך מרפק אותו לסוכרים", מסבירה סגל. "רמת הסוכרים בדם עולה ואז הגוף מפריש אינסולין, שאחראי לקחת את הסוכר מהדם ולהכניס אותו לתאים ולאגור אותו כשומן. במחקר רואים שיש מזונות שמקפיצים את הסוכר גבוה יותר וככל שהוא קופץ גבוה יותר כך גם המצב פחות בריא. מחקרים אחרים מראים שסוכר ברמות גבוהות מגביר את הסיכויים למחלות מטבוליות, סוכרת, התקפי לב וכו'. הסוכר הוא כיום האויב של כולנו".

ואולם, תפוח אדמה אצל שחקן A יכול להקפיץ את רמת הסוכר שלו לרמה X אבל עבור שחקן B הוא מקפיץ את הסוכר לרמה Y. "כל אחד מגיב אחרת למזון" אומרת סגל. "ואחרי המון בדיקות והמון דאטה, פיתחו אלגוריתם, שמבוסס על AI ויכול ללמוד כל אחד ולהתאים לו דיאטה ששומרת על רמות סוכר מאוזנות".

הבדיקה נעשית לאורך כמה ימים. הנבדק מסתובב עם צמיד שמודד את רמות הסוכר כל חמש דקות. לאחר שבוע של לקיחת מדדים נוטלים דגימת חיידקי מעיים (בדיקת צואה) ומגלים לנבדק אילו שילובים מזון מותאמים לו ולחיידקים שלו טוב יותר.

"ב־DayTwo, בסופו של דבר, אנחנו בעצם מנסים לנרמל את רמת הסוכר בדם" אומרת סגל. "אם אתה סוכרתי, רמת סוכר מאוזנת בדם יכולה לסייע לך המון. אצל אנשים בריאים הנחיות התזונה שלנו משפיעות על מנגון ייצור הסוכר וגורמות להפרשה נמוכה של אינסולין, כך פחות שומן נאגר בתאים וזה מעודד הרזיה. הדיאטה המותאמת גם משאירה אותך יותר שבע במשך היום. רמות האנרגיה גם כן עולות, כי כשאתה אוכל משהו שמקפיץ לך את הסוכר הרבה אינסולין מופרש לדם ואז רמת הסוכר צונחת במהירות ויש נפילת סוכר, למעשה רמת האנרגיה יורדת. זו הסיבה לתחושת העייפות לאחר ארוחות, או דחף לאכול משהו מתוק ־ קרייבינג. כשרמות הסוכר מנורמלות זה לא קורה, אין ירידה חדה בסוכר".

ב־DayTwo לא מתכננים להיות סטארטאפ שעוסק בספורט, אבל אבי קובלסקי פיזיולוג ומאמן הכושר של נבחרת ישראל בכדורסל, קרא ראיון ב"כלכליסט" עם מריוס נכט, לשעבר מהמשקיעים בצ'ק־פוינט וראה שהוא משקיע, בין השאר בסטאראפ שמתאים את הדיאטה לאדם ולא ההפך. "זה סיקרן אותי מאוד" אומר קובלסקי. באתי לחבר'ה בדיי־טו וסיפרתי להם שמה שהם עושים יכול להיות פריצת דרך בספורט".

 

 

חיידקי מעיים. "שחקנים רבים שאוכלים את הדבר הלא נכון לפני משחק יכולים להרגיש נפילה במהלך משחק. הם יכולים להרגיש עייפות או אדישות. ברגע שאתה ברמת סוכר גבוהה מדי, אתה יכול לחוות ירידה קריטית במיוחד בתור ספורטאי. רמת הריכוז תרד, התחושה בגוף לא תהיה נעימה ובאופן טבעי רמת הביצוע תרד"., צילום: באדיבות CDC חיידקי מעיים. "שחקנים רבים שאוכלים את הדבר הלא נכון לפני משחק יכולים להרגיש נפילה במהלך משחק. הם יכולים להרגיש עייפות או אדישות. ברגע שאתה ברמת סוכר גבוהה מדי, אתה יכול לחוות ירידה קריטית במיוחד בתור ספורטאי. רמת הריכוז תרד, התחושה בגוף לא תהיה נעימה ובאופן טבעי רמת הביצוע תרד". | צילום: באדיבות CDC חיידקי מעיים. "שחקנים רבים שאוכלים את הדבר הלא נכון לפני משחק יכולים להרגיש נפילה במהלך משחק. הם יכולים להרגיש עייפות או אדישות. ברגע שאתה ברמת סוכר גבוהה מדי, אתה יכול לחוות ירידה קריטית במיוחד בתור ספורטאי. רמת הריכוז תרד, התחושה בגוף לא תהיה נעימה ובאופן טבעי רמת הביצוע תרד"., צילום: באדיבות CDC

השחקן כבוי. מה עושים?

קובלסקי נתקל לא פעם בשחקנים שפשוט לא היו במיטבם מסיבה שלא תמיד הוא הבין. "קרה לי שבחדר ההלבשה ־ לפני אימון או לפני משחק ־ השחקן נראה כבוי בתדריך או בחימום. ואז חווה היפוגלסימיה ־ נפילת של רמות סוכר. ממש רעד לי בחדר הלבשה. וזה לא היה מובן למה ־ כי הוא אכל סביר לפני האימון והכל נראה טוב" מגלה קובלסקי. "אבל מה שהם עושים ב־DayTwo זה מסייע לכדורסלן ולי להבין שאולי בננה לפני האימון זה אחלה עבור חבר שלו, אבל בשבילו זה פחות 'דלק' שהוא צריך. ואת הבננה הוא צריך לאכול עם איזה אגוז בשביל לאזן את רמת הסוכרים בדם".

קובלסקי, שעובד עם עומרי כספי, כוכב נבחרת ישראל, אומר שהוא כבר ראה את ההשפעה החיובית של הדיאטה האישית על שחקן גולדן סטייט ווריירס החדש. "הוא שינה את ארוחת הבוקר שלו ואת הארוחה לפני משחק והרגיש שינוי משמעותי. כמה שזה נשמע פשוט, עם המזון הנכון אפשר להרוויח ספורטאי ברמה גבוהה יותר. ספורטאי עם רמות סוכר מאוזנות בדם גם יכול לאכול פחות - כי הוא לא מורעב אחרי אימון וגם יכול להגיע למשחק כשהגוף שלו מוכן לנפק את הביצועים הכי גבוהים. שחקנים רבים שאוכלים את הדבר הלא נכון לפני משחק יכולים להרגיש נפילה במהלך משחק. הם יכולים להרגיש עייפות או אדישות. ברגע שאתה ברמת סוכר גבוהה מדי, אתה יכול לחוות ירידה קריטית במיוחד בתור ספורטאי. רמת הריכוז תרד, התחושה בגוף לא תהיה נעימה ובאופן טבעי רמת הביצוע תרד".

אבי קובלסקי וליהיא סגל. "מזון שנתפס כבריא, כמו תפוח, יכול להעלות את רמות הסוכר אצל אדם שאינו מגיב טוב אליו" אבי קובלסקי וליהיא סגל. "מזון שנתפס כבריא, כמו תפוח, יכול להעלות את רמות הסוכר אצל אדם שאינו מגיב טוב אליו" אבי קובלסקי וליהיא סגל. "מזון שנתפס כבריא, כמו תפוח, יכול להעלות את רמות הסוכר אצל אדם שאינו מגיב טוב אליו"

קובלסקי מספר שבעקבות כספי, חבריו לקבוצה רצו לשמוע מה יש ל־Daytwo להציע להם. ליהיא סגל הגיעה לביקור בנבחרת, הסבירה להם על המערכת וחיברה אותה.

. . .

אז האם נבחרת ישראל מגיעה עם נשק סודי? חיידקי מעיים מבסוטים.

"למיטב הבנתי, אף קבוצה ביורובאסקט לא משתמשת בטכנולוגיה הזו. וזה יכול להיות יתרון גדול מאוד של הנבחרת הישראלית", אומר קובלסקי. "זו טכנולוגיה שכל קבוצת ספורט בעולם תרצה. לדעת מה עושה טוב יותר לשחקן שלך בארוחה לפני המשחק: אורז, תפוח אדמה או פסטה. ההבנה שכל אחד שונה וצריך לאכול אחרת בשביל להגיע למצב הגופני הטוב ביותר זו פריצת דרך. וזה יתרון גדול לנבחרת ישראל".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות