אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הייתם נותנים את ההגה לרובוט שעבר שיעור באתיקה? צילום: אינטל

פרשנות

הייתם נותנים את ההגה לרובוט שעבר שיעור באתיקה?

גרמניה הציגה לאחרונה קוד אתי לרכב אוטונומי, שנועד לצמצם פגיעה בחיי אדם במקרי חירום בכביש. ואולם, חלק מהדרישות בקוד זה עלולות להרחיק את הציבור ממכוניות ללא נהג

02.09.2017, 16:13 | יואב סטולר

ועדה ממשלתית מקצועית בגרמניה הציגה השבוע לראשונה תקנות חוקתיות-אתיות עבור רכב אוטונומי. בעוד שמכוניות עצמאיות צוברות יותר ויותר קילומטראז' על כבישי קליפורניה וגרמניה, הנחשבות לחלוצות בתחום, השאלות המוסריות לגביהן נותרו עד כה כמעט וללא תשובות.

קראו עוד בכלכליסט

הוועדה קבעה כי תוכנת הנהיגה הממוחשבת תהיה חייבת לעשות את המקסימום האפשרי כדי להפחית פגיעה בבני אדם - על פניו הנחיה מובנת מאליה אך בפועל כוללת דילמות מורכבות.

רכב אוטונומי שמפתחת אינטל, צילום: אינטל רכב אוטונומי שמפתחת אינטל | צילום: אינטל רכב אוטונומי שמפתחת אינטל, צילום: אינטל

הנחיות הוועדה מפרטות לראשונה מה על הרכב לעשות כשתאונה היא בלתי נמנעת: אין לתעדף חיי אדם אחד על אחר, גם לא כשמדובר בנוסעיו לעומת הולכי רגל. מותר לפגוע ברכוש ובבעלי חיים ולבצע עבירות תנועה לטובת הצלת חיי אדם. וכמובן, נאסר לבצע שיקולים מבוססי גיל, מגדר או מצב גופני.

גרמניה עושה חסד בכך שהיא מהווה מגדלור מוסרי לבאות אחריה. נטייתם של אנשים להציב את ביטחונם ואת ביטחון הקרובים להם בראש סדר העדיפויות דורש את התערבות המדינה. אולם המצב שאותו הגדירה גרמניה מעלה שאלות לגבי האופן שבו ישלימו הלקוחות הפוטנציאלים של הרכב האוטונומי עם מצב שבו הרכב שלהם עשוי במודע להוביל לפגיעה בהם לטובת הצלת חיי אדם אחר.

 

בסקר שנערך במאי האחרון נמצא כי 54% מהאמריקאים מרגישים שעליית מכוניות אוטונומיות לכביש תפגע בביטחונם האישי. כשיצרניות הרכב ינסו באמת להתחיל למכור את המוצר הבטיחותי, ההישרדות האנושית עשויה להוביל את הרוכשים לעשות כל אחד כל שביכולתו להגן על חייו ולהישאר מאחורי ההגה.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
תראו לי אדם אחד שיעלה על מטוס בטיסה מסחרית רגילה,אחרי שיודיעו לו שאין טייסים במטוס
ותוכנת מחשב מטיסה את המטוס. מדובר על טכנולוגיה קיימת שנים לא מעטות ועל סביבה שהיא גן עדן של סיבוכיות זעירה לעומת מיליוני הפרמטרים שתוכנה של רכב אוטונומי צריכה לטפל בהם. בעיות האתיקה ובעיות משפטיות חשובות,אבל כמות הבאגים שיהיו בתוכנה כזאת היא אסטרונומית. אני לא אכנס למכונית אוטונומית ולדעתי מרבית האנשים.
בני בנקר  |  03.09.17
1.
איזה קשקוש שמטרתו לתפוס כותרת
קוד אתי למכונית? נו באמת. יש כאן משהו שלא ברור מעצמו? האם יש איזשהו מהנדס בתעשיית הרכב האוטונומי שיפיק מזה משהו? במיוחד הקטע של "שיקולים מבוססי מגדר, גיל או מצב גופני" - מה הם חושבים? שהמהנדסים יתקינו מערכות וחיישנים המנסים לזהות מהו המגדר והגיל והמצב הגופני, כדי להפיק מזה מידע כלשהו? קשקוש בפיתה
רן  |  02.09.17