אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הוועידה הלאומית

אמנון שעשוע: היעד לתאונות דרכים צריך להיות הרוג אחד לכל מיליארד איש בשעת נהיגה

מנכ"ל ו-CTO מובילאיי וסגן נשיא בכיר באינטל העולמית בוועידת כלכליסט: "בסופו של דבר הכל מנוהל דרכנו. אנחנו נשארים עצמאיים - אך מקבלים את כל הטוב מאינטל". לדבריו, "מי שרוצה להשפיע על העתיד, שילמד מדעי המחשב"

04.09.2017, 11:30 | תומר הדר

"השינוי שנובע מחיבור עם אינטל הדאיג אותנו, לא עושים השקעה כה גדולה כדי לאבד את היצירתיות שלנו. לכן מובילאיי נשארת עצמאית. אינטל היא בעלת המניות ואנו מקבלים ממנה משאבים. לפני 3 שבועות קיבלנו 200 אנשים שיסייעו לחזון שלנו", כך אמר פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל ו-CTO מובילאיי וסגן נשיא בכיר באינטל העולמית בשיחה עם אתי אפללו, עורכת מגזין כלכליסט, בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט.

מטבע הדברים, שעשוע מוכר בעיקר כמייסד שותף של מובילאיי, שנמכרה במרץ האחרון לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר. לדברי שעשוע, "בסופו של דבר הכל מנוהל דרכנו, אנו נשארים עצמאיים אך אנו מקבלים את כל הטוב מאינטל. אני עצמי מבודד" מסביר שעשוע. "מובילאיי החלה את דרכה כחברה של מוצר. רוב הישראלים מכירים את המערכת המצפצפת באוטו אך זה רק חלק קטן - כיום מובילאיי בונה תעשייה. רכב אוטונומי אינו מוצר אלא משהו שכולל היבטים רבים שאינם כלולים לחישה או להנעה, זוהי תעשיה שלמה שחברה של 600 איש לא יכולה לעשות. אינטל נותנת גב, וזה לא גב כלכלי, אותו יש לנו,  אינטל נותנת גב תעשייתי, היא חברה הנדסית ואנו עוסקים בתעשיה הנדסית. הצמיחה האורגנית שלנו פשוט איטית מדי לכבוש כזו תעשיה ולכן התחברנו לאינטל".

פרופ׳ אמנון שעשוע מנכ״ל מובילאיי עם אתי אפללו, צילום: נמרוד גליקמן פרופ׳ אמנון שעשוע מנכ״ל מובילאיי עם אתי אפללו | צילום: נמרוד גליקמן פרופ׳ אמנון שעשוע מנכ״ל מובילאיי עם אתי אפללו, צילום: נמרוד גליקמן

לדברי שעשוע: "מה השלב הבא? ובכן, הלחם והחמאה הם מוצרי עזר לנהיגה ואנו עובדים עם עשרות יצרני רכב, אנו רוצים עד שנת 2021 להעמיד רכב אוטונומי ביצור סדרתי, יש לנו מגוון יצרני רכב וספקים שהם שותפים שלנו וכמובן שהאתגר הרגולטורי משמעותי. כיום לדעתי הרגולטורים לא יודעים בעצם מה לעשות, כתרבות צרכנית אנו מוקפים בטכנולוגיה ואני רגילים שלפעמים היא לא מושלמת, נגיד כמו בסמארטפון. אך רכב אוטונומי לא יכול לטעות. הסיכוי למוות בנהיגה הוא אחד למיליון, בארה"ב יש בשנה כ-35 אלף הרוגים. אם רכבים יוחלפו ברובוטים ועדיין יהיו הרוגים, זה לא יעבוד, אם יהיו רק 10,000 הרוגים - זה לא יעבוד. אבל אם יהיו עשרה הרוגים - זה יעבוד. הסיכוי למוות מתאונה בשעה של נהיגה הוא אחד למיליון. צריך שהסיכוי יהיה אחד למיליארד אנשים. זה יוריד את מספר ההרוגים בשלושה סדרי גודל. כמו הסיכוי הסטטיסטי שכנף של מטוס תתנתק בעת טיסה".

"מעבר לכך יש להשתלב בתנועה כמו נהג אנושי, גם בסביבה מורכבת", מסביר שעשוע: "ויש כאן בעיה שהרגולטור לא יודע באמת איך להתמודד, אז מחכים שהטכנולוגיה תבשיל, אך אנו לא יכולים לפעול כך. לאחרונה הסברנו במאמר תאורטי כיצד בונים מערכת שמבטיחה כזו הסתברות, של אחד למיליארד, והמטרה היא לייצר שיח עם רגולטורים. זהו גם היבט נוסף למה שאינטל נותנת לנו. מובילאיי יכולה למשל לדבר עם הרגולטור הישראלי, אך אינטל יכולה לדבר עם הרגולטור בארצות הברית. הרי אנו לא רוצים להשקיע כסף, ואז יהיה רכב אוטונומי ואז יהיו תאונות ואז הרגולטור יבלום זאת. לכן הרכב האוטונומי חייב כבר להיות בטוח", מסביר שעשוע.

עוד ציין שעשוע, "שיקולי הרכב האוטונומי הם אקדמיים. ולכן הרגולטור עוסק בזה. יש להבין שיש להעביר את השיח למישור פרקטי אמיתי. למשל כריות אוויר ברכב. אני יודעים שהכריות מצילות חיים. אך רובנו לא יודעים שהן גם הורגות אנשים. החברה יודעת לחיות עם זה כי הסיכוי קטן, אך זה עלול לקרות. אם נוריד את מספר ההרוגים למספר זעיר, השיקול האתי לא משנה. לכן כאן נמצא המיקוד שלנו, להפחית את מספר ההרוגים".

בנוסף, בנוגע לסכסוך עם האוניברסיטה העברית הנוגע לתמלוגי מובילאיי ציין שעשוע: "15 מיליארד דולר מבלבלים אנשים, הנושא ייפתר בימים הקרובים. מן הלימון יצאה לימונדה. לאחרונה הצטרפו כ-250 אנשי סגל ואני סבור שהדברים יסתדרו".

עוד הוסיף שעשוע: "חשוב להבין שעולם הרכב האוטונומי הוא עולם של בינה מלאכותית. הבינה מאוד מורכבת ומאוד גבוהה. למשל, מדוע אנו לוקחים שיעורי נהיגה? לשלוט ברכב זה לא קשה. לדעת מיהו הולך רגל אפשר לדעת בכל מקרה. אך צריך הרבה אינטליגנציה באינטראקציה שלנו עם הכביש ועם התנועה, זה לא דבר שניתן ללמוד מספר תאורטי, מה שעומד מאחורי הרכב האוטונומי היא אינטליגנציה ורכב הוא פלטפורמה לאינטליגנציה מלאכותית, רכב אוטונומי הוא מודל עסקי ברור, יש גופים כמו אובר ו-LYFT , בעלות שיתופית, שינוי של התכנון העירוני, תוכן שיכול לעבור לנושאים. זה שוק של מיליארדי דולרים. ופיתוח בינה מלאכותית פותח פתחים לכיוונים חדשים. זה יכול לשנות ממש את שוק העבודה, עבודות מחשבתיות שגרתיות יכולות להיות מוחלפות על ידי בינה מלאכותית והרכב האוטונומי הוא המפתח".

באשר לעתיד, סיכם שעשוע: "אני מייעץ לצעירים עצה חשובה: אנו עוסקים בנושאים הכי חמים בטכנולוגיה ומדע. מי שרוצה להשפיע על העתיד, שילמד מדעי מחשב".

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

34.
אנשים מזלזלים בו כנראה מתוך קנאה
נהיגה אוטונומית תגיע כי הטכנולוגיה כמעט בשלה , צריך רגולציה כי צריך תקינה לתעשיית הרכב שכולם ידברו באותה שפה ולפי אותם כללים (למשל בהגעה לצומת) יש כל כך הרבה משמעיות לנהיגה אוטונומית מלאה, לדוגמא תחבורה ציבורית שפועלת 24/7 עם זמינות מיידית בכל מקום (אין כאן עניין של חילול שבת כי מחשב נוהג ברכב וניתן להזמין את הנסיעה לפני השבת) לדוגמא קיצור יום העבודה , כי הנסיעה הלוך וחזור לעבודה מנוצלת לעבודה ולכן גם הגדלת זמן הפנאי לדוגמא שינוי מודל הבעלות וצמצום הוצאות משמעותי למשפחה (תחשבו כמה עולה להחזיק 2 רכבים) לדוגמא עם המעבר לרכב אוטונומים חשמליים , הורדה דרסתית של זיהום האויר ,זיהום הרעש ותחלואה נלוות...
מנחם אתרוג  |  05.09.17
31.
מפחדים מהשתלטות עלאק? כל שבוע מחבל משתלט ודורס
תגובות של עגלונים נגד אדם עם חזון, ככה בדיוק הגיבו העגלונים נגד המכונית. המכונית היום היא מכונת הרג ופציעות, מישהו חושב על ביטול המכונית וחזרה לסוס ועגלה? כל המערכות הממוחשבות (כרית, החלקה, עצירה) היום ברכב מצילות חיי אדם , תקלה קטנה והכרית נפתחת לפרצוף הנהג כשהוא על כביש מהיר. אז שנבטל את הכרית?
רוני  |  05.09.17
לכל התגובות