אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא רואים, לא נוהגים צילום: דוברות מד"א

לא רואים, לא נוהגים

ההחלטה לבטל את בדיקות הראייה מעל גיל 40 בעת חידוש רישיון נהיגה היא מסוכנת ומסכנת חיים. זהו מצב בלתי נסבל, שעלול להסלים את הקטל בכבישים ואת החומרה של תאונות הדרכים

08.09.2017, 07:41 | שמואל לוינגר

ההחלטה לבטל את בדיקות הראייה מעל גיל 40 בעת חידוש רישיון נהיגה היא החלטה מסוכנת ומסכנת חיים. משמעותה האופרטיבית הרת אסון: מגיל 17 (מרגע קבלת הרישיון) ועד גיל 70 נהגים בישראל לא יעברו בדיקת ראייה. זהו מצב בלתי נסבל, שעלול להסלים את הקטל בכבישים ואת החומרה של תאונות הדרכים.

לראייה יש חשיבות קריטית בהקשר של נהיגה בטוחה, שכן יכולת הנהיגה מסתמכת במידה רבה על חוש הראייה ועל זמן התגובה (שגם הוא תוצאה של טיב הראייה). ידוע כי השינויים הפיזיולוגיים שעובר גוף האדם בהזדקנותו משפיעים על רמת הראייה - כשהיא מתדרדרת יורדת גם רמת מהירות התגובה. קיים "סל" של בעיות ראיה נפוצות המשפיעות על חדות הראיה ואשר מתגלות רק בבדיקת ראייה תקופתית, בהן קוצר ראיה,חוסר מיקוד בראיה בשל בעיית אסטיגמציה (מיקוד), קטרקט, ניוון רשתית, גלאוקומה, שדה ראיה צר, ראיית לילה לקויה, יובש בעיניים הגורם לסינוור יתר ועוד. יש לציין, כי בישראל מדד איכות הראיה (היכולת של אדם לראות היטב בתנאים שונים)כלל לא נבדק עד היום לנהגים בכלל ולנהגים מקצועיים בפרט.

תאונת דרכים (ארכיון), צילום: שאטרסטוק תאונת דרכים (ארכיון) | צילום: שאטרסטוק תאונת דרכים (ארכיון), צילום: שאטרסטוק

משטרת ישראל טענה בזמנו וממשיכה גם היום לטעון שהחקיקה הקיימת בנושא אינה מספקת. בבדיקה של המשטרה שנערכה בשנת 2001 נמצא כי 10% מכלל תאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מלקויות ראיה של נהגים, המחמירות עם העלייה בגיל ובתחלואה. לטענתה, "יש חשיבות רבה לביצוע בדיקות ראייה תכופות יותר לכלל הנהגים ויש לשים דגש על שכבות הגיל המבוגרות". בהסתמך על נתוני הלמ"ס מהשנים האחרונות מניעה של 10% מתאונות הדרכים הנובעות מליקויי ראיה יחסכו לפחות 3,000 נפגעים וכ-30 הרוגים ולמעלה ממיליארד שקלים כספי ביטוח.

עיקר השנים בהן מאובחנים קצרי הראיה הן שנות ה-20 המוקדמות לחייהם. בוועדה פרלמנטרית מיולי 2002 הומלץ לבצע בדיקת עיניים גם בגיל 30 על מנת להפחית את התקופה בה נהגים אינם נבדקים. המלצה זו לא התקבלה ולהלכה עד היום נהגים בכבישי ישראל אינם נבדקים מגיל 17 ועד גיל 40. ועדת גרטנר המליצה בשנת 2012 על חיוב בני 40 ומעלה בבדיקות ראייה בעת חידוש רישיונם בישראל. התקנה הוכיחה את עצמה, ומאז יישומה כרבע מהנהגים מחויבים לאחר בדיקת הראיה בהרכבת משקפיים בעת הנהיגה. ההחלטה לגנוז כעת את ההמלצה מסוכנת.

דו"ח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים בשנה שעברה דירג את ישראל במקום 28 מתוך 32 במדד הפחתת ההרוגים בתאונות הדרכים. ב-15 שנים האחרונות אמנם ירד בישראל מספר ההרוגים ב-40% - אך באירופה הוא ירד ב- 52% בממוצע. מספר הפצועים קשה ירד באירופה ב-1% ואילו בישראל הוא עלה ב-4%.יש לציין כי באיטליה וספרד מחייבים בדיקת ראיה תקופתית לחידוש רישיון הנהיגה ובפינלנד מחייבים בדיקה כל 5 שניםהחל מגיל 45. במקביל, מחקר של ארגון הבטיחות בדרכים הלאומי של ארה"ב מראה כי יש קשר ישיר בין מדיניות של בדיקות ראיה לחידוש רישיון לבין ירידה ברמת ההרוגים בתאונות דרכים. במדינות בהן הנהיגו מדיניות זו הייתה ירידה בכמות ההרוגים.

בדיקות עיניים תקופתיות, בגיל 40 ובכלל, הן גורם חשוב בהשגת היעד של הפחתה במספר תאונות הדרכים. לכן, יש להחזיר את הגלגל לאחור על מנת שהעיניים יצילו חיים. כי אם לא רואים – אז לא נוהגים

הכותב הוא דר' שמואל לוינגר, המנהל הרפואי של רשת "עיניים",רופא ומנתח עיניים בכיר

תגיות