אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחכים לנפילה הבאה: הזלזול בתאונות הבנייה נמשך צילום: דנה קופל

מחכים לנפילה הבאה: הזלזול בתאונות הבנייה נמשך

במשך שנה שרי המשטרה והעבודה לא מצאו 10 מיליון שקל להקמת יחידת לחקירת כשלים בענף הבנייה. ב- 2016 המדינה שילמה מיליארדים לנפגעי תאונות עבודה ובניה והאדישות בתחום נמשכת

08.09.2017, 07:42 | ד"ר מיכאלה אלרם

לפני כשנה, לאחר אסון החניון ברמת החייל בת"א, הוחלט על הקמת יחידה לחקירת תאונות בנייה. בספטמבר 2016 קרס החניון התת קרקעי בן ארבע הקומות וגרם להרג שש פועלים ופציעת 24 פועלים.

קראו עוד בכלכליסט

החקירה בחשד לרשלנות בבנייה הוטלה על יחידת ההונאה של משטרת ת"א. יחידת ההונאה, טובה ככל שתהיה, אינה מתמצאת בתאונות בנייה והיא צריכה להסתמך בחקירתה על מומחי בנייה. מאז קריסת החניון אירעו עשרות תאונות בנייה באתרים שונים בהם נהרגו ונפצעו 40 פועלים. הקמת היחידה לחקירת תאונות בנייה (ילת"ב) זכתה לאישור ועידוד של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה שי ניצן. עלות הקמת הוועדה הוערכה בכ-10 מיליון שקל לשנה כאשר היא תכלול 18 שוטרים ועוד 6 חוקרים של משרד העבודה. חשוב לזכור שבשנת 2016 המדינה שילמה לנפגעי תאונות עבודה (חלק משמעותי בענף הבנייה) סכום של 4.7 מיליארד שקל.

אתר בנייה מסוכן (ארכיון), צילום: שאול גולן אתר בנייה מסוכן (ארכיון) | צילום: שאול גולן אתר בנייה מסוכן (ארכיון), צילום: שאול גולן

היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה מעודדים חקירת תאונות

 

השרים האחראיים על היחידה, גלעד ארדן שר המשטרה וחיים כץ שר העבודה והרווחה, לא מצאו עדיין תקציב להקמת ילת"ב למרות שתאונות הבנייה נמשכות בשבועות האחרונים. הרעיון להקים את היחידה כחלק מלהב 433 המשטרתית בלוד לא הבשיל אף שכלל התמקצעות עתידית בחקירת תאונות עבודה. כך החלו ארדן וכץ בדיונים מול משרד האוצר על תוספות תקציב ותקנים ליחידה והאוצר התנגד. באוצר הסבירו כי ניתנו למשטרה ולמשרד העבודה תוספות תקציביות שאותם הם צריכים לחלק על פי סדרי העדיפויות שלהם. לאוצר היה מובן שהקמת ילת"ב צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות הלאומי. משרד העבודה והרווחה טען בנוסף כי דחיית הקמת ילת"ב מתעכבת בגלל אי יכולת לגייס מומחי בנייה בגלל תנאי שכר נמוכים בשירות הממשלתי. כך בעוד הזמן חולף והתאונות מתרבות פנה משרד העבודה לנציבות שירות המדינה בבקשה לשדרוג שכרם של חוקרי ומפקחי הבטיחות כדי שאפשר יהיה לגייס כוח אדם איכותי. הנציבות, כצפוי, זקוקה לזמן כדי לאשר גיוס בשכר גבוה. עד שילת"ב תוקם סבורים במשרד העבודה כי צריך להטיל עיצומים כספיים על קבלנים פורעי חוק והחל ינואר 2018 יוטלו קנסות בגין כל עבירת בטיחות באתרי בניה. מיעוט המפקחים מטעם המשרד בשטחי הבנייה מעורר ספקות לגבי האפקטיביות של הרתעת קבלנים בגלל קנסות.

החניון שקרס ברמת החייל. התאונות נמשכות, צילום: דנה קופל החניון שקרס ברמת החייל. התאונות נמשכות | צילום: דנה קופל החניון שקרס ברמת החייל. התאונות נמשכות, צילום: דנה קופל

10 מיליון שקל להקמת היחידה אינו סכום גדול בהתחשב בתקציבי המשטרה והעבודה ובוודאי שלא בהיבט של תקציב הלאומי השנתי שמגיש האוצר. אפשר למשל לקצץ

בחלק מסוים מתשדירי הפרום הממשלתיים ולמצוא מקור להקמת ילת"ב. בירוקרטיה ממשלתית מיותרת, במידה רבה מגושמת ואטומה, אסור שתמנע תאונות ומוות. משרדי האוצר , המשטרה והעבודה צריכים בדרגי מנכ"לים למצוא פתרון תקציבי זריז ולהקים את ילת"ב ללא שיהוי מיותר. הגיע הזמן לטפל ברצינות בתאונות הבנייה ולהפסיק לחליף מכתבים ודיבורים כאילו מדובר בבעיה שולית ולא בחיי אדם. גם לאדישות הממשלתית חייב להיות גבול.

ד"ר מיכאלה אלרם היא מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים-מל"א, דירקטורית ברמי לוי ובחברות נוספות

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
ממשלת ישראל מגלה אוזלת יד מוחלטת בטיפולה
במקום לאכוף חוקי בטיחות על קבלנים ולמנוע תאונות בניה והרוגים מיותרים הממשלה לא מסוגלת לאכוף ולפעול. זו תעודת עניות לפעילות המימשל התקין האזרחי וכירסום בחוקים האזרחיים והציבוריים. מישהו צריך להתעורר כבר לפעולה במשרדי השיכון והרווחה וגם באוצר. רצוי שבמקום לעסוק בזוטות יתעסקו בהצלת חיים חשובה.
ד"ר אריה לוין  |  09.09.17
לכל התגובות