אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה פועל לבטל קווים של אגד בגוש דן ובצפון צילום: נמרוד גליקמן

בלעדי לכלכליסט

משרד התחבורה פועל לבטל קווים של אגד בגוש דן ובצפון

זכייתה של אגד בהפעלת הרכבת הקלה בתל אביב מ־2021 תגדיל את נתח השוק שלה ל־50%. על כן מתכננים במשרד התחבורה וברשות ההגבלים לדלל לחברה כמה אשכולות קווים, בין היתר בירושלים, כדי להשאירה על נתח השוק הנוכחי, שעומד על 35%

10.09.2017, 06:56 | ליאור גוטמן

משרד התחבורה פתח במגעים ראשוניים עם רשות ההגבלים העסקיים כדי להגדיר את הנתח המקסימלי שאגד תורשה להחזיק בשוק התחבורה הציבורית, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

העבודה מול הרשות החלה כבר ברבעון הקודם, כדי לגבש הסכם סובסידיה חדש לאגד, אולם בימים האחרונים היא העלתה הילוך, בעקבות הודעתה של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שאגד וחברה סינית זכו במכרז להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. קו זה אמור להתחיל לפעול בסוף 2021 ולהסיע כ־65 מיליון איש בשנה, כ־10%־15% מכלל הנסיעות בתחבורה הציבורית. במשרד התחבורה וברשות ההגבלים הופתעו מהזכייה.

שר התחבורה ישראל כץ. הופתע מזכיית אגד במכרז על הקו האדום, צילום: עמית שעל שר התחבורה ישראל כץ. הופתע מזכיית אגד במכרז על הקו האדום | צילום: עמית שעל שר התחבורה ישראל כץ. הופתע מזכיית אגד במכרז על הקו האדום, צילום: עמית שעל

אגד, שהחזיקה במקור 20% מהזכיין המקורי של הרכבת בתל אביב (חברת MTS), היתה אמורה להפעיל את הרכבת לצד ארבעה שותפים (זרים ומקומיים), אבל הפרויקט הולאם ב־2010. והנה שבע שנים אחרי ההלאמה, אגד התבשרה שהיא תפעיל את הרכבת רק עם הסינים. על כן החשש כעת הוא שאגד תגדיל מאוד את כוחה בשוק התחבורה הציבורית, ותגיע לנתח של 50% ממנו ואולי אף יותר מכך. כיום היא חולשת על 35% מכלל הנסיעות בתחבורה הציבורית.

על רקע ההתפתחויות הללו, משרד התחבורה מתכוון לדלל את מספר הקווים של אגד במידה רבה יותר ממה שתוכנן עד כה. משרד התחבורה תכנן להוציא מאגד את אשכול ירושלים, וכעת מסתמן כי גם שורת קווים בדרום גוש דן ובצפון הארץ יילקחו ממנה. התכנון הוא שביום שהרכבת הקלה בתל אביב תתחיל לפעול, נתח השוק של אגד יישאר כפי שהוא היום ומטה.

אחד הרעיונות הוא להציב לאגד לוח זמנים שלפיו היא עצמה תדלל את קוויה ביום שבו תתחיל לפעול הרכבת הקלה בתל אביב. אם אגד לא תיפתר מקווים עמוסים, משרד התחבורה יפנה לרשות ההגבלים ויבקש ממנה להוציא שימוע או צווים שיכריזו על אגד חברה בעלת כוח משקי רב.

אוטובוס של אגד. החברה תידרש להיפטר מקווים עמוסים, צילום: נמרוד גליקמן אוטובוס של אגד. החברה תידרש להיפטר מקווים עמוסים | צילום: נמרוד גליקמן אוטובוס של אגד. החברה תידרש להיפטר מקווים עמוסים, צילום: נמרוד גליקמן

לפני כשנה וחצי תם הסכם הסובסידיה של אגד עם המדינה, ומאז הצדדים מתכתשים על עלות התמיכה הכספית שאגד תקבל. אגד דורשת מהמדינה שתמשיך לתת לה 800 מיליון שקל בשנה, אף שנתח השוק שלה צנח ב־11 השנה האחרונות מ־75% ל־35%. בינתיים היא מקבלת סובסידיה כפי שהיה בהסכם האחרון.

לטענת אגד, את חמש השנים האחרונות היא סיימה עם הפסדים כבדים בגלל עלויות שכר גבוהות שמקורן בהסכמים ישנים. על פי הערכות, הכנסותיה של אגד מסתכמות בכ־1.4 מיליארד שקל בשנה, מתוכם כ־50% מופנים לתשלום משכורות של כ־6,500 עובדים שחתומים על הסכם קיבוצי ישן, שמקשה על אגד להתייעל ולהתחרות במפעילים הפרטיים.

עוד ביקשה אגד שהמדינה תממן פרישת 4,000 עובדים ותיקים, סבסוד מלא לאורך שנים כמו שהיה בעבר, ואולי אפילו כיסוי הפרשות חסרות לפנסיה. כל זה מסתכם בכ־3.65 מיליארד שקל לשנה.

באוגוסט חתמו העובדים על הסכם קיבוצי חדש מול ההסתדרות, ללא הסכם סובסידיה עם המדינה. אחת הדרישות שקוממו את האוצר היתה להוציא לגמלאות את כלל המטה הוותיק בהליך שיימשך 18 שנה, במימון המדינה.

תגיות