אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך להשיב על השאלה "ספר לי על עצמך" בראיון עבודה צילום: שאטרסטוק

איך להשיב על השאלה "ספר לי על עצמך" בראיון עבודה

לעולם אל תשאלו את המראיין 'אז עם מה להתחיל?', דאגו שהתשובה לא תהיה ארוכה מ-2 דקות ואל תשכחו לחייך. מומחים מסבירים כיצד נכון לספר על עצמכם למעסיק פוטנציאלי

10.09.2017, 12:42 | מעין מנלה
ראיונות עבודה נפתחים לעתים קרובות בבקשה: "ספר/י לי קצת על עצמך". זוהי בקשה כל כך שכיחה שאם יש שאלה שעליה כדאי להיות מוכנים להשיב בראיון עבודה – זו השאלה. כאשר מעסיקים פוטנציאליים מבקשים מכם לספר על עצמכם זו הדרך שלהם להעריך את האופי, ההתאמה למשרה והאותנטיות של המרואיין מעבר למסופר בקורות החיים. זה גם המקום לציין כי מטרת השאלה אינה לשמוע מכם את סיפור חייכם או את הגרסה הארוכה של קורות החיים. מרבית המידע הרלוונטי, ההיסטוריה התעסוקתית וההשכלה שלכם נמצא כבר במסמך קורות החיים שהמראיין קרא טרם הזמין אתכם לראיון. מה שהמראיינים בעצם מחפשים לדעת הוא על החלקים בחייכם הקשורים לאופן שבו אתם מתאימים למשרה אליה אתם מתראיינים.

קראו עוד בכלכליסט

"התשובה צריכה להיות מצגת קטנה רלוונטית לתפקיד. היא צריכה לכלול תשובות לשלוש השאלות: מי מה ולמה: מי אני - כמה פרטים אישיים, השכלה; מה - זה הניסיון הרלוונטי לתפקיד, גם אם מדובר בניסיון שהיה לפני 10 שנים, הציגו תמצות של הניסיון הרלוונטי; למה – זה למה אתם שם, למה אתם רוצים לסיים את תפקידכם במקום הקודם, מה אתם מצפים, למה אתם רוצים את התפקיד הנוכחי. הכי חשוב שהמצגת תהיה מותאמת לתפקיד אליו אתם מתראיינים", אומרת טלי ברק יועצת קריירה, Head Hunter ויועצת משאבי אנוש. בהתאם, אם אתם מתראיינים לשני תפקידים שונים בשתי חברות שונות, התשובה לשאלה 'ספר/י לי על עצמך' תהיה שונה. כדי שזה יקרה אתם חייבים לעשות מחקר מקדים ולדעת כמה שיותר על החברה והמשרה אליה אתם מתראיינים.

גם אם המראיינים לא מחייכים, אל תשכחו לחייך, צילום: shutterstock גם אם המראיינים לא מחייכים, אל תשכחו לחייך | צילום: shutterstock גם אם המראיינים לא מחייכים, אל תשכחו לחייך, צילום: shutterstock

אחת הטעויות הגדולות ביותר של מרואיינים בפתיחת הראיון היא לשאול את המראיין "אז עם מה להתחיל?", לבקש מהמראיין להגיד מה הוא רוצה לשמוע. חשוב לא להשיב על השאלה בשאלה אלא במצגת קצרה שתראה רצינות, מקצועיות והתאמה לתפקיד.

מכיוון שמדובר בפתיחת הראיון, מומלץ לשמור על התשובה קצרה ולייתר דיוק לא ארוכה מ-2 דקות, אומר מיכאל בן יוסף, מאמן ויועץ אסטרטגי. " כדאי לזכור שהמראיין פוגש המון מועמדים לעבודה מדי יום ולכן יכולת ההקשבה שלו לכל מועמד מוגבלת. הצגה עצמית של מעל מ-3 דקות למשל עלולה לגרום למראיין לאבד עניין והקשבה בכם".

כאשר אתם מספרים על מקום העבודה הקודם או זה שאתם עוזבים חשוב מאוד לא להשמיץ. "תלונה או השמצה של המעסיק גורמת כמעט באופן אוטומטי לאנטגוניזם מצד המראיין ולכך שהוא יפקפק בכם כמועמדים. חשוב שתתמקדו בדברים חיוביים, לכן ספרו על עשייה מוצלחת שלכם, שבה לקחתם חלק פעיל. במידה וההתקשרות עם המעסיק הקודם לא הייתה מוצלחת, משפט כמו 'החלטנו להיפרד כידידים' או 'החלטתי לצאת לדרך חדשה' אמור להעביר את המסר באופן חיובי הרבה יותר", אומר בן יוסף.

הכנה מוקדמת היא קריטית ורצוי אף לתרגל את תשובתכם מול חברים, עם זאת, גם אם לא תדבקו במדויק לתשובה שהכנתם מראש זה לא נורא מכיוון שמומלץ להכניס קצת אופי ואישיות לתשובה שלכם. הכוונה אינה להתחיל לספר על חייכם האישיים כבר בתחילת הראיון, אלא להביא כמה שיותר את החלקים הרלוונטיים לתפקיד באישיותכם ובסיפור חייכם.

למשל, "אם אתם מתראיינים לעבודה במכירות, רצוי לספר למראיין כיצד הייתם מוכרים לימונדה בדוכן מחוץ לבית כשהייתם קטנים, או עבדתם בעמדות מכירה בתור סטודנטים וכיצד מכרתם רעיון לפרויקט חדש בעבודה הקודמת", אמרה סוזי וולץ' מומחית לניהול ל-CNBC. מומלץ לשאול את עצמכם מה בסיפור שלכם באמת מעניין את המראיין.

דוגמא להצגה עצמית אפקטיבית היא: "נעים מאוד, שמי מיקי ואני בן 35, נשוי לגלית וגר בתל אביב. יש לי תואר במנהל עסקים עם התמחות בשיווק ,וניסיון של למעלה משנתיים כמנהל שיווק בחברת .... . בשלוש שנים האחרונות במסגרת תפקידי ,ניהלתי את מחלקת השיווק ,הכוללת חמישה אנשי שיווק נוספים, לצד הניסיון הניהולי, צברתי ידע וניסיון מול משרדי פרסום ותקציבאים ,מה שעוזר לי להכיר טוב יותר את עולם הפרסום.

כשראיתי את מודעת הדרושים שלכם, זו הייתה מבחינתי הזדמנות שלא יכולתי לפספס. החברה שלכם הינה חברה משמעותית בעלת היקף תקציבים גדול ולכן התפקיד אותו אתם מציעים, מהווה אתגר ועניין רב עבורי. אני מאמין שהיכולת והניסיון שלי בתחום השיווק יתרמו רבות לביצוע התפקיד".

זאת, מסביר בן יוסף, לעומת הצגה עצמית זו שאינה אפקטיבית: "אני מיקי בן 35. במקור אני מעתלית שבצפון, ואחר כך עברתי לגור בתל אביב, בה אני מתגורר היום בדירה שכורה. כמו כולם, אחרי הצבא נסעתי לטיול של אחרי צבא בדרום אמריקה. נשוי לגלית ויש לנו כלב. אני אוהב לבשל ולשתות יין ולראות כדורגל מאירופה.

הניסיון התעסוקתי שלי התחיל כאשר, במקביל ללימודי מנהל עסקים במכללת ... ,עבדתי בתור מלצר בבית קפה כדי למממן את לימודיי . לפני 3 שנים התחלתי לעבוד בחברה שבה אני עובד כיום, התחלתי כאיש שיווק וקודמתי להיות מנהל המחלקה".

לבסוף, זיכרו שהתשובה לשאלה הפותחת כמעט כל ראיון עבודה היא ההזדמנות שלכם 'לשבור את הקרח' והיא קריטית מכיוון שממש בשניות אלו נוצר הרושם הראשוני על המראיין. לכן, ברק ממליצה לא לשכוח לחייך במקומות הנכונים. "זו ההתחלה, ההפשרה של הסיטואציה וזהו השלב בו חיוך נדרש גם אם המראיין לא מחייך. הכוונה אינה לדבר עם חיוך במשך כל המלל אך כן חשוב לזכור שהרושם הראשוני מורכב לא רק מהמלל אלא גם מהשפה הלא מילולית".

תגיות