אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פוגל יגן על הגז של תשובה בקפריסין צילום: קבוצת SK

פוגל יגן על הגז של תשובה בקפריסין

מספנות ישראל מכרו ספינת הגנה לאסדות הגז בקפריסין המוחזקות על ידי תשובה. המחיר: כשליש מהתשלום של חיל הים לטיסנקרופ הגרמנית

14.09.2017, 08:21 | ליאור גוטמן

חברת מספנות ישראל דיווחה על עסקה ביטחונית חדשה במסגרתה היא מכרה לחיל הים של קפריסין ספינה אבטחה כדי "להגן על אסדות הגז השוכנות במים הכלכליים של קפריסין".

קראו עוד בכלכליסט

על פי ההערכות עלות כל ספינה שתימסר לקפריסאים כ־55 מיליון יורו. "על הספינה צפויים לשרת 30 אנשי צוות קפריסאים והיא תשייט לאורך חופי קפריסין למטרות הגנה על קידוחי הגז הימיים של המדינה", סיכמו במספנות ישראל. מאגר הגז היחיד בקפריסין נמצא בידיים של דלק קידוחים בשליטת יצחק תשובה (30%), נובל אנרג'י האמריקאית, שותפתו ממאגרי תמר ולוויתן הישראלים (35%) ובריטיש גז, שנרכשה לאחרונה על ידי רויאל דאץ' (35%).

 , צילום: קבוצת SK צילום: קבוצת SK  , צילום: קבוצת SK

אחד ההיבטים המעניינים במכירה הוא שילובה של מערכת הביטחון בעסקה. בטקס ההשקה של הספינה אתמול בישראל השתתפו בין השאר, שר ההגנה של קפריסין, מנכ"ל משרד הביטחון מפקד חיל הים השכן, ראש סיב"ט (סיוע וייצוא בטחוני), ראש האגף המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון לשעבר, וראשי המספנה שבעלי השליטה הגדולים בה הם אסי שמלצר ושלומי פוגל.
השקת הספינה שתגן על שדות הגז של קפריסין, צילום: קבוצת SK השקת הספינה שתגן על שדות הגז של קפריסין | צילום: קבוצת SK השקת הספינה שתגן על שדות הגז של קפריסין, צילום: קבוצת SK

בלי קשר לפרשת כלי השייט (המכונה 3,000) הנחקרת עתה, נשאלת השאלה מדוע משרד הביטחון רוכש 4 ספינות שמיוצרות בגרמניה, כאשר תאריך הקליטה בפועל של כולן יהיה בעשור הבא, אם היה אפשר לייצר אותן בישראל. על פי דיווחי משרד הביטחון, מחיר כל ספינה גרמנית, לא כולל זיווד וציוד, יגיע לכ־700 מיליון שקל, פי 3 ממה שעלתה ספינת האבטחה הקפריסאית שנבנתה באזור חיפה. במשרד הביטחון טענו לאורך כל הדרך שדרישות ההגנה של ישראל אינן משתוות לאלו של קפריסין, והסיכונים שונים, ולכן מה שהוזמן ממספנות טיסנקרופ בגרמניה הן למעשה פריגטות באורך 200 מטר עם מערכות כיפת ברזל ויכולת התמודדות עם איומים שונים. אלא שהחשבון הפשוט מראה שבמחיר של 4 ספינות גרמניות ניתן היה לרכוש 12 ספינות ישראליות שיכלו לאפשר הגנה טובה במרחב הימי של ישראל.

משרד הביטחון שילם פי 3 על ספינות אבטחה זרות שיגנו בעיקר על הגז של נובל אנרג'י ותשובה, במקום לתת פרנסה לשוק המקומי. ולא הזכרנו שאין צורך באבטחת אסדות גז שלא קיימות בישראל וגם לא מתוכננות להגיע.

ממשרד הביטחון נמסר: "הנושא בחקירת משטרה ואין אפשרות להתייחס".

בטקס מסירת הספינה השתתפו בין השאר שגרירת קפריסין בישראל, הגב' סלינה שמבוס; יו"ר קבוצת SK, מר סמי קצב ומנכ"ל מספנות ישראל, מר אבי שחף

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
ניתן אהיה לייצר בארץ
שלום רב ,מספנות ישראל יכולות לפתח ולבנות ספינות בגודל כזה רק אם יקבלו אישור ממדינה. אני יכול לומר שיש יידע ויש יכולות לייצר ספינות מלחמה בגודל סער 5 (כמו סער 72) ואף יותר גדולות רק ממשלת ישראל לא הסכמה למפעל לעבור הסבה לכך. מספנות ישראל אמרה לממשלת ישראל שיש שוק גדול לספינות גדולות יותר ואפילו ניתן לסדר הזמנות של עד 100 יחידות ,אבל הממשלה לא הייתה מכונה להשקיע סכום מנימלי של כמה מיליונים כדי להכניס לקופת מדינה מילארדים בטווח הקצר והארוך. לצערי כך הוחלט ,החלטה לא חכמה מצד המדינה. אני חושב שאם מספנות ישראל היו בונות את הספינות החדשות היו טובות יותר ומתאימות יותר לחיל הים שלנו.
יהודה  |  19.09.17
12.
עלות הספינות היא רק צד אחד בשחיתות
ראשית, ישראל לא צריכה ספינות של 200 מטר, אלא ספינות קטנות וזריזות בהרבה בעלות חתימת מכמ קנה משמעותית. שנית, ספינה באורך 200 מטר מצריכה רציפים ארוכים בהרבה ממה שיש כיום, עלות תפעול יקרה בהרבה, צוות הרבה יותר גדול, יותר כיתות הכשרה בבהד חיל הים, יותר אוכל, יותר הכל... והרי את כל זה צריך לבנות ולהפעיל... והרי עוד הזדמנויות לגזור קופונים. וכן, ברור ש700 מליון מספיקים להרבה יותר קופונים שכידוע נחקרים בימים אלו. בסה״כ בושה אחת גדולה שכולנו נשלם עליה ביוקר עשרות שנים. דרך אגב, שהמשטרה תבדוק גם מי הקבלנים שנבחרו לבנות את הבסיסים החדשים של חיל הים.
הילדון  |  17.09.17
לכל התגובות