אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלי עסקים - כך תיערכו לתקופת החגים צילום: שאטרסטוק

בעלי עסקים - כך תיערכו לתקופת החגים

מעט ימי עבודה ונטייה של לקוחות לדחות סגירת עסקאות ל"אחרי החגים" - כך תתמודדו עם האתגרים שמזמנים חגי תשרי לעסק שלכם

15.09.2017, 07:42 | אבי קרעין

חופשת הקיץ כבר מאחורינו, הילדים במסגרות, אנו בעיצומה של העבודה שהצטברה בניסיון לחזור לשגרה, אבל יודעים שהשגרה היא זאת שזמנית מפני שבעוד זמן קצר אנחנו נכנסים לתקופת חופשות החגים. לשכירים שביננו, שנהנים מחופשה על חשבון המעסיק בימי החג אין מה להתלונן, אלא רק להודות שימי החג לא יצאו בימי שבת. אולם, לכל מטבע יש גם צד שני, אחד מרוויח והשני קצת פחות.

קראו עוד בכלכליסט

פחות הכנסות...יותר הוצאות

כבכל שנה ושנה, תקופת החגים מציבה בפניכם, בעלי העסקים, אתגרים כלכליים לא פשוטים. אולם, ייחודיותם של תקופת החגים עם הצרכים המיוחדים שלהם מהווים הזדמנות עבורכם למכירות נאות ואולי גם חופשה ארוכה שתמיד חשבתם לקחת. אלו וגם אלו חייבים לתכנן את מהלכיהם על מנת לא לגלות בסופה של התקופה שנותרו עם חלל שאותו לא יוכלו למלא.

אז מה מצפה לכם?

• מיעוט ימי עבודה בפועל בחודשים ספטמבר-אוקטובר. פחות ימי עבודה, משמע פחות הכנסות.

• "דבר איתי אחרי החגים" – לקוחות עסקיים לא ממהרים לסגור עסקאות ודוחים את מתן ההחלטה ל"אחרי החגים" (אווירת החגים שמאפיינת אותנו הישראלים). פחות עסקאות, משמע פחות הכנסות.

• "רק עכשיו חזרתי מחופש והצטבר אצלי עומס.." - סמיכותם של החגים לחופשת הקיץ מקשה אף יותר. יעילותם של העובדים ואנשי המכירות בחברה נפגעת בחזרתם מהחופשה ולוקח זמן לחזור לשגרה (בדומה לילדים לאחר חופשת הקיץ). גם מקבלי ההחלטות אצל הלקוחות היו בחופש וגם להם לוקח זמן "להתאושש" מהחופש ולסגור עסקה. ושוב...פחות עסקאות, משמע פחות הכנסות.

• דמי הבראה – כל עובד זכאי למענק שנתי עבור הבראה (בהתאם לשנות הוותק של העובד). דמי ההבראה מגיעים לאלפי שקלים שהמעסיק נדרש לשלם בגין כל עובד. לדוגמא, עסק קטן שמעסיק 10 עובדים ונניח שכל אחד מהעובדים צבר וותק של 6 שנים, נדרש המעסיק להוציא מכיסו עוד כ- 26 אלף שקל בנוסף למשכורת החודשית.

• מתנות לחגים – חלוקת מתנות לעובדים לפני החג הפכו אצלנו לנורמה, כאשר ממוצע מתנה לעובד עומד על כ-500 שקל. באם ניקח הדוגמא לעיל, נוספת עוד הוצאה למעסיק של 5,000 שקל (לפני גילום מס), בנוסף להוצאות השוטפות.

הדילוג מחג לחג ומעבודה לחופשת חג נוספת מקשה על פעילות שוטפת ורציפה. כמו כן, חשוב לזכור כי סיום תקופת החגים הינו בסמיכות לסיום הרבעון השלישי, שכלל ימים רבים בהם לא התבצעה עבודה מחד. ומאידך לתחילת הרבעון האחרון של השנה שהינו רצוף בימי פעילות של עבודה ואמור לשפר את התוצאות הכספיות עד סוף השנה.

אז כיצד נכון וראוי להיערך כלכלית לתקופה זו?

לפני החג:

ניהול תחזית תזרים מזומנים

בנייה נכונה של תחזית תזרים מזומנים מבטיחה שהמזומנים ומסגרות האשראי המהווים החמצן של העסק לא יעצרו פתאום. באמצעות ניהול נכון נוכל לדעת מראש מתי נוצר לנו עודף במזומנים או חריגה צפויה מהמסגרת ולא נאלץ להתמודד עם העובדה שאנחנו צפויים לעמוד בחריגה ממסגרת האשראי רק יום או יומיים לפני המועד. כך נוכל להיערך ו/או ולשנות את מדיניות האשראי שלנו ללקוחות וספקים.

תקופת החג רווייה בחוסר וודאות מבחינת תזרים התקבולים שנכנס לחברה ועל כן הנחות היסוד בבניית התחזית צריכות להיות שמרניות מתמיד. אם לקוח מסוים משלם בשוטף + 60 בימים כתיקונם, הרי שבתקופת החג יש להניח שיווצר פיגור כלשהו בתשלום. מאידך, היזהרו בהחלטה למי לדחות תשלומים מצדכם. יש ספקים שחשוב לשמור, סייעו להם ותוכלו לקצור את התוצאות בעתיד. ניהול נכון של התזרים בונה את אמון הבנקאי בעסק ובנכונותו לעזור בתקופות קשות תזרימית.

ניהול תקציב

התקציב הינו "מפת הדרכים של העסק", מעין דו"ח רווח והפסד חזוי. זו הנקודה בזמן בה יושבים וחושבים אסטרטגית על ההכנסות הצפויות ומקורן, ההוצאות הנגזרות מהן והוצאות אחרות. בתקופה מאתגרת זו התקציב מביא לקביעת סדר עדיפויות בהוצאות ומאפשר להחליט באופן מושכל היכן מקצצים השנה, כמה ואילו פעילויות נפגעות לאור הפעולות שתבוצענה. זוהי תוכנית הפעולה השנתית של העסק (בימים כתיקונם) ובימים אלו יש לנהל ולעדכן את התקציב בטווחים קצרים, אף אחת לחודש (תקציב דינמי) בשל שינויים משמעותיים המתרחשים חדשות לבקרים.

תקופת החגים מאתגרת עבור עסקים קטנים, לפעמים עדיף לצאת לחופשה מרוכזת תקופת החגים מאתגרת עבור עסקים קטנים, לפעמים עדיף לצאת לחופשה מרוכזת תקופת החגים מאתגרת עבור עסקים קטנים, לפעמים עדיף לצאת לחופשה מרוכזת

דברו עם הבנק

גם אם מצבכם פחות טוב, אל תברחו מהטלפון של הבנקאי. דברו איתו ושתפו אותו בבעיות ובאתגרים מוקדם ככל האפשר על מנת למצוא פתרונות ביחד לבעיות. אם העסק סגור בזמן החג, יש להערך לכך תזרימית. אם ישנן הזמנות של מלאי לפני החג – יש להערך גם לכך תזרימית.

תמחור

תמחור מוצר בחגים שונה מימים רגילים. לקוחות התרגלו להנחות משמעותיות לפני החג. יש לבדוק את נקודת האיזון ואת הסיכון הפיננסי באי הגעה אליה.

השקעה בשיווק ומכירות

שיווק ומכירה אשר נעשים בצורה נכונה הינם השקעה, לכן גם בתקופה זו יש להמשיך ולהוציא כספים בתחומים אלה. יש להשקיע במאמצי מכירה ולא פחות חשוב לוודא שאנשי המכירות נמצאים בשטח ומתקשרים כל הזמן עם הלקוחות. להשיג לקוח חדש תמיד קשה יותר מביצוע של עוד מכירה ללקוח קיים. על כן, שמרו על הלקוחות הקיימים שלכם. רק זכרו לוודא כי האמצעים בהם משתמשים לשיווק אכן מועילים לבית העסק שלכם.

הזמנת מלאי ומשא ומתן עם ספקים

הצטיידות במלאים חשובה במיוחד עבור עסקים שמוכרים מוצרים ייעודיים לחגים, כגון: כלים חד פעמיים, מתנות וחומרי ניקוי. מומלץ להצטייד בכמות העולה על תחזית המכירות כדי להיות ערוכים ומוכנים לביקושים גבוהים יותר. לפני החג, ספקים מציעים מבצעים והנחות ללקוחותיהם העסקיים. עבור עסקים עם רזרבות כספיות זו הזדמנות נהדרת להצטייד במלאים גדולים במחירים מוזלים שישמשו אותם לאחר החג.

פעילות במהלך החגים

 

בקרה

יש לעצור מידי פעם ולבחון את הביצועים למול התכנון תמחיר, בתזרים, בתקציב ויצריך לתקן מיידית את הטעון תיקון.

חופשה מרוכזת

בעלי עסקים שפעילותם מוגבלת בזמן החג, צריכים לשקול האם להשאיר את העסק פתוח או סגור בימי חול המועד. יתכן שהסגירה בחול המועד תגדיל את הרווח בהשוואה להכנסות מהמכירות הצפויות בזמן החג. אם לדוגמא, הלקוחות הינם חברות אשר בכל מקרה יוצאות לחופשה מרוכזת, הרי שניתן להניח שגם לחברה כדאי לצאת לחופשה מרוכזת. סגירת העסק חוסכת בעלויות הסעה, חשמל, מזון וכיוצא בכך ובנוסף, "מאלצת" את העובדים להשתמש בימי החופש שלהם בזמן שנוח כנראה גם לעובד וגם לחברה. אגב, עבור עסקים אלה החג הוא עיתוי נהדר אם חושבים על שיפוץ העסק.

הכותב הוא מנכ"ל משותף בחברת ניהול נטו – מנהלי כספים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות