אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך הח"כים שומרים על קשר: מוזיקאים, הגדות לפסח ומסרונים צילום: אוראל כהן,אלכס קולומויסקי ,יאיר שגיא,

חשיפת כלכליסט

כך הח"כים שומרים על קשר: מוזיקאים, הגדות לפסח ומסרונים

חברי הכנסת השתמשו בשנה שעברה יותר מ־10,000 פעמים בתקציב הקשר עם הבוחר. במפלגות שעורכות פריימריז שיעור ניכר הוצא על מסרונים וכנסים, אך היו גם הוצאות על לימודי אנגלית, שירותי סינון אתרים, יועצים חיצוניים ועמדה לאופניים חשמליים

18.09.2017, 06:58 | שחר אילן

אלוף הח"כים המספימים את הציבור במסרונים הוא יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר מהליכוד, שהוציא ב־2016 קרוב ל־40 אלף שקל על שליחת הודעות; אלוף ההוצאות על כנסים הוא יו"ר ועדת העלייה והקליטה מהליכוד ח"כ אברהם נגוסה, שהוציא למטרה זו 24 אלף שקל; ואילו אלופי ההגדות לפסח הם סגן סגן השר להגנת הסביבה ח"כ ירון מזוז ויו"ר הקואליציה דוד ביטן, שהוציאו ביחד 28 אלף שקל בפסח שעבר.

קראו עוד בכלכליסט

מצעד ההוצאות המוגזמות בישראל ביתנו ריהטו את הקשר עם הבוחר לתקציב הקשר עם הבוחר מטרה חשובה וראויה. ההוצאות הופכות לבעיייתיות בעיקר כאשר הן בלתי סבירות ומופרזות ונראות כניצול לרעה של התקציב. תקציב הריהוט של בכירי ישראל ביתנו נראה דוגמה מובהקת לעניין זה ב־2016 שחר אילןלכתבה המלאה

הכנסת עושה בשנים האחרונות מאמצים רבים למזער את הביקורת על חברי הכנסת בתחום הוצאות הקשר עם הבוחר. מטרת תקציב זה — העומד על 94 אלף שקל בשנה לח"כ שאינו שר — היא לכסות את ההוצאות הכרוכות במילוי התפקיד ואת ההוצאות הנחוצות לשם שמירה על קשר עם הבוחרים. עם זאת, חלק מחברי הכנסת עושים בו שימוש גבולי ובוחרים, למשל, לרהט באמצעותו את לשכתם (ראו הרחבה במסגרת).

כדי לעקר את הביקורת בנושא, הכנסת מפרסמת את ההוצאות בסיווג כללי, מבלי לפרט הוצאות בודדות ומבלי להעביר את הנתונים לתקשורת לפני מועד הפרסום. כך, מבלי לפרט כל הוצאה והוצאה, פורסם בינואר השנה כי הח"כים שהובילו את ניצול התקציב ב־2016 הם מיקי זוהר מהליכוד עם 102 אלף שקל ושרן השכל מהליכוד עם 100 אלף שקל (כל ח"כ רשאי להעביר עד 12 אלף שקל משנים קודמות).

כדי להתמודד עם התופעה הבעייתית הזו, "כלכליסט" הגיש בקשת חופש מידע באמצעות התנועה לחופש המידע. בסיומו של ההליך קיבלנו את רשימת ההוצאות המלאה והמפורטת של חברי הכנסת בשנת 2016, שבה פירוט של כ־10.5 אלף הוצאות שונות. "תקציב הקשר עם הבוחר מיוצג באופן חלקי בלבד באתר הכנסת, מה שמערפל את הנתונים ומציג כותרות עמומות בלבד וחבל שכך", אמרה ל"כלכליסט" מנכ"לית התנועה לחופש המידע עו"ד נירית בלייר. "בכל הקשור לכספי ציבור והשימוש בהם, אין כל סיבה לפרסם מידע חלקי כשהמידע המלא מצוי בידי הרשות ובשפע". עוד היא קראה לכנסת לפרסם בעתיד את רשימת ההוצאות המלאה, "תוך הגשמת העקרונות הטמונים בחוק חופש המידע באופן ראוי ונכון".

ד"ש מהפריימריז

המפלגות הדמוקרטיות מנצלות את התקציב למסרונים

 

ב־2016, השנה בה הרחיבו חברי הכנסת את חוק הספאם אך החריגו את עצמם מתוכו, הוציא יו"ר ועדת החוץ והביטחון אבי דיכטר כ־39 אלף שקל על מסרונים. הוא הוביל את רשימת ההוצאות על מסרונים באותה שנה, כשאחריו בדירוג שני ח"כים נוספים מהליכוד — יו"ר ועדת הפנים של הכנסת דוד אמסלם ושר המדע אופיר אקוניס, שהוציאו 22 אלף שקל כל אחד. 

בסך הכול, 37 חברי הכנסת הוציאו סכום כולל של 264 אלף שקל על מסרונים. 19 חברי כנסת מהליכוד הוציאו 175 אלף שקל על חבילות מסרונים, ואחריהם נמצאים 12 חברי כנסת מהמחנה הציוני שהוציאו ביחד 66 אלף שקל. מדובר ברעה חולה הנלווית לקיומם המבורך של פריימריז, ולראיה שום ח"כ ממפלגה שאין בה בחירות מקדימות לא קנה חבילת מסרונים.

אבי דיכטר, צילום: עמית שאבי אבי דיכטר | צילום: עמית שאבי אבי דיכטר, צילום: עמית שאבי

גלויה לכל פעיל

יהדות התורה מתגמלת את דואר ישראל

 

עוד שיטה להספים בוחרים היא באמצעות משלוחי דואר המוניים. אלוף שולחי הדואר הוא יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, שהעשיר ב־2016 את דואר ישראל ב־35 אלף שקל, שהיו 36% מכלל הוצאות הקשר עם הבוחר שלו. אחריו נמצא ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, עם הוצאה של 33 אלף שקל. שימוש במשלוחי דואר המוניים מאפיין בעיקר ח"כים במפלגות עם פריימריז. כך, שלושה מחמישיית אלופי הדואר — ביטן והשרים צחי הנגבי ואופיר אקוניס — הם מהליכוד. במקום החמישי עד השביעי נמצאים שלושה ח"כים מהמחנה הציוני: איציק שמולי, יוסי יונה ומיכל בירן.

לקשר בין משלוחי דואר המוניים לבין פריימריז יש חריג אחד — יהדות התורה. זאת, אולי בגלל שחברי הכנסת שלה אינם יכולים לפעול בפייסבוק וגם הלגיטימיות של השימוש בדואר אלקטרוני עדיין מוגבלת. השימוש היחיד של שר הבריאות יעקב ליצמן בתקציב הקשר עם הבוחר היה משלוח דברי דואר בהיקף של 16 אלף שקל, ושלושה חברי כנסת נוספים מהמפלגה הוציאו יותר מעשרת אלפים שקל כל אחד.

איציק שמולי מכבד

ארבעה ח"כים הוציאו כאלף שקל בחודש על כיבוד

 

כנסים — כמו גם דואר ומסרונים — בהחלט עונים למטרה של שמירת קשר עם הבוחר, כשבמקרים רבים השאלה הרלבנטית היא שאלת הצדקת הסכום. גם בתחום הכנסים המפלגה שמובילה את ההוצאות היא הליכוד, שעורכת בחירות מקדימות. אלוף חברי הכנסת בהוצאות על כנסים ב־2016 הוא יו"ר ועדת העלייה והקליטה של הכנסת ח"כ אברהם נגוסה, שהוציא 24 אלף שקל; אחריו יו"ר ועדת הכנסת יואב קיש מהליכוד עם 20 אלף שקל; ואחריו שרת התרבות מירי רגב וח"כ אורן חזן, שניהם עם 19 אלף שקל.

ח"כ איציק שמולי , צילום: עמית שעל ח"כ איציק שמולי | צילום: עמית שעל ח"כ איציק שמולי , צילום: עמית שעל

מי שמוביל את רשימת חברי הכנסת שאינם מהליכוד בתחום הכנסים הוא ח"כ עמיר פרץ מהמחנה הציוני שהוציא 18.7 אלף שקל. אחריו ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני עם הוצאה של 17.7 אלף שקל.

צלילה לתוך נתוני ההופעות הציבורית מצביעה על הוצאות סבירות יותר ופחות. כך, למשל, ח"כ נורית קורן מהליכוד הוציאה 5,300 שקל על הופעה בשדולת ילדי תימן ויהודה גליק מהליכוד הוציא 5,000 שקל על נגנים בכנס. רגב הוציאה 4,100 שקל על סרטון, גליק הוציא 3,000 שקל על מתורגמנית ונאוה בוקר הוציאה 300 שקל על פרחים. יעל כהן פארן מהמחנה הציוני השקיעה 2,000 שקל בעמדה לאופניים חשמליים בכנס וח"כ יואל חסון מהמחנה הציוני השקיע 2,250 בבלונים לכנסים.

את הוצאות הכיבוד מוביל ח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני, עם 19.1 אלף שקל ב־2016. אחריו ברשימה נמצא יו"ר הקואליציה ח"כ ביטן, שהסתפק בהוצאות של 15.8 אלף שקל. בסך הכל, ארבעה חברי כנסת הוציאו יותר מ־12 אלף שקל — כאלף שקל בחודש בממוצע — על כיבוד.

מנותקים מהרשת

שליש מהח"כים לא משלמים על ניהול חשבון פייסבוק

 

15% מתקציב הוצאות הקשר של הח"כים עם הבוחר — מיליון שקל מתוך 7 מיליון שקל — מוקדשים לניהול רשתות חברתיות. הכסף, המנווט כמעט אך ורק לפייסבוק, מיועד לניהול תוכן ופרסום. ההוצאה הממוצעת של ח"כ על רשתות חברתיות עמדה ב־2016 על 8,750 שקל. אלוף ההוצאה על רשתות חברתיות הוא שר הבינוי והשיכון יואב גלנט מכולנו, שהוציא 48 אלף שקל ב־2016. אחריו עוד איש כולנו, יו"ר הסיעה רועי פולקמן, שהוציא 44 אלף שקל. בסך הכל, כולנו היא הסיעה המוליכה בהוצאות הפייסבוק עם 23.1 אלף שקל לח"כ בממוצע.

אחריה בפער גדול נמצאת סיעת המחנה הציוני, עם 15.7 אלף שקל בממוצע לח"כ. אושיית הפייסבוק ויו"ר ועדת השקיפות ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני, השקיעה רק 800 שקל בפעילות ברשת, אבל 28.5 אלף שקל בצילומים, צילומי וידאו ועריכה של סרטונים.

עם זאת, שליש מחברי הכנסת כלל אינם משתמשים בתקציב הקשר שלהם למטרת רשתות חברתיות. הם מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: שרים שככל הנראה מצאו דרך מימון אחרת; ח"כים חרדים, למעט שר הפנים אריה דרעי ויו"ד סיעת ש"ס יואב בן צור; וחלק מחברי הרשימה הערבית המשותפת.

דווקא לגבי הוצאות הפייסבוק של שניים מבעלי העמודים המצליחים ביותר — אלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד — לא הוגשו נתונים. הם, ככל הנראה, מתקצבים זאת ממקור אחר.

ייעוץ הלכתי לח"כית

הח"כים לא מסתפקים בשלושה עוזרים פרלמנטריים

 

חברי הכנסת זכאים להעסיק שלושה יועצים פרלמנטריים במשרה מלאה שלא מתקציב הקשר עם הבוחר. למרות זאת, לא מעט מהם בוחרים להשתמש גם ביועצי תקשורת או יועצים אסטרטגיים נוספים. מוליכה בתחום זה היא ח"כ שולי מועלם מהבית היהודי, ששילמה 49 אלף שקל לשמואל ויליאן עבור ייעוץ תקשורת. ח"כ ענת ברקו מהליכוד, ששילמה 35 אלף שקל לחברת סי־אופ עבור ייעוץ אסטרטגי, נמצאת במקום השני ברשימה.

ח"כ לשעבר באסל גטאס מהרשימה המשותפת שילם קרוב ל־21 אלף שקל עבור ייעוץ תקשורתי, לפני שעבר לשרת את הציבור בכלא. זו, כנראה, דוגמה לכך שיש דברים שתקשורת לא יכולה לפתור. ח"כ חנין זועבי מהרשימה המשותפת שילמה לסמיש עבד אלהאדי 26 אלף שקל עבור בניית ועיצוב קמפיין.

שתי הוצאות מעניינות במיוחד על יועצים בוצעו על ידי ח"כ חיים ילין וח"כ עליזה לביא מיש עתיד. הראשון שילם עשרת אלפים שקל ליועצת הפוליטית ד"ר אורית גלילי צוקר, שבנתה לו תוכנית פעילות פרלמנטרית; ואילו לביא רכשה ב־2,500 שקל שירותי ייעוץ הלכתי מהח"כ לשעבר בש"ס חיים אמסלם.

ההגדה של מזוז. הוציא על ההגדה 42% מתקציבו ההגדה של מזוז. הוציא על ההגדה 42% מתקציבו ההגדה של מזוז. הוציא על ההגדה 42% מתקציבו

בדרך כלל, חברי הכנסת נעזרים ביועצים הפרלמנטריים לכתיבת נאומים. עם זאת, יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג מהמחנה הציוני הוציא 8,200 שקל על כתיבת נאומים באופן פרטי. ח"כ קורן מהליכוד שילמה 3,500 שקל לסופרת דלית אורבך דגן על כתיבת טקסט להרצאה, וח"כ נאוה בוקר מהליכוד שילמה 1,900 שקל לכתיבת נאומים. ח"כ איתן ברושי מהמחנה הציוני שילם 2,800 שקל לשרה טיר מישל עבור ייעוץ רטורי.

את הסכום הגבוה ביותר על סיוע משפטי — 25 אלף שקל ב־2016 — הוציאה ח"כ טלי פלוסקוב מכולנו. רק שלושה חברי כנסת ניצלו ב־2016 את תקציב הקשר עם הבוחר לצורך עתירות לבג"ץ — ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני הוציא כ־12 אלף שקל לצורך תשלום שכר טרחה לעו"ד יובל יועז ועוד 1,800 שקל לעתירה; ח"כ גרמן מיש עתיד וח"כ כהן פארן מהמחנה הציוני הוציאו כל אחת 6,750 שקל על עתירה בנושא הפלרת המים.

לחוצים מהנראות

כרבע מיליון שקל יצאו על איסוף מידע תקשורתי

 

מי שחושב ששירותי איסוף מידע תקשורתי הם עניין שאבד עליו הכלח בעידן התראות הגוגל, צפוי להתבדות. 235 אלף שקל שילמו חברי הכנסת לחברת יפעת המספקת שירות זה. אלופת השימוש בשירותי יפעת היא יו"ר ועדת השקיפות ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני עם 18.3 אלף שקל, ואחריה ח"כ רויטל סויד מסיעתה וח"כ אמסלם, שניהם שילמו לחברה יותר מ־17 אלף שקל. לשבעה ח"כים מהליכוד היתה הוצאה תקשורתית נוספת — פרסום במגזין המקורב לליכוד "הכל פוליטיקה". בסך הכל, הם הוציאו 23 אלף שקל, כשבלטו ח"כ נגוסה, ח"כ קורן וח"כ השכל עם פרסום של 4,000 שקל כל אחד. אלוף המפרסמים בעיתונות, לא רק ב"הכל פוליטיקה", היה שר התקשורת איוב קרא. קרא, אז סגן שר, הוציא על פרסומים בעיתונות 15.5 אלף שקל, שהם 35% מהוצאותיו.

ברכות והגדות

בליכוד מתמקדים בפסח, גפני מברך בראש השנה

 

החגים תופסים חלק מאוד מרכזי בהוצאות הקשר עם הבוחר של חברי כנסת שמרנים. אלוף המשקיעים בחגים הוא יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס, שהוציא קרוב ל־28 אלף שקל על הדפסות לחנוכה, 41% מהוצאותיו. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הוציא קרוב ל־14 אלף שקל על ברכות שנה טובה והן היוו כ־30% מהוצאותיו.

בליכוד העדיפו להשקיע בהגדות לפסח. סגן השר מזוז הליכוד הוציא 20 אלף שקל, 42% מהוצאותיו לקשר עם הבוחר, על כך; ויו"ר הקואליציה ביטן הוציא 8,000 שקל.

גלאון ורגב לומדות

חמישה ח"כים הוציאו יותר מ־5,000 שקל על שפה נוספת

 

רק עשרה חברי כנסת ניצלו ב־2016 את זכותם ללימודי שפה, ורק חמישה הוציאו למטרה זו יותר מ־5,000 שקל. בלטו לטובה השרה רגב, ששילמה למורה לאנגלית שלה רינה לזרוס 19 אלף שקל, וסגן שר האוצר יצחק כהן ששילם ללזרוס 6,000 שקל. יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון שילמה 3,300 שקל עבור לימודי אנגלית באמצעות הג'רוזלם פוסט.

שני חברי כנסת השקיעו סכומים גבוהים במיוחד ברכישת זכויות לצילומים — ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו הוציא 8,500 שקל על כך ואילו שרת המשפטים איילת שקד הוציאה 8,000 שקל. ח"כ פרץ השקיע 3,400 שקל בצילומי פורטרט, ואילו ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי הוציא 350 שקל על איפור לצילומי תדמית.

יו"ר ועדת המדע ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה זוכה דווקא לתואר הח"כ עם ההוצאות הדיסקרטיות ביותר ב־2016. לא רק שהוא שילם 1,600 שקל על מגרסת נייר — הוא הוסיף 600 שקל על שירות סינון אינטרנט.

פחות קשובים לציבור

רק 13 חברי כנסת הזמינו סקרים בשנה שעברה

 

כל כך הרבה כסף הוציאו חברי כנסת כדי שהציבור ידע מה הם חושבים, כל כך מעט הם הוציאו כדי לדעת מה הציבור חושב. רק 13 ח"כים הזמינו סקרים או צירפו שאלות לסקרים אחרים. בסך הכל, השקיעו חברי הכנסת בסקרים 133 אלף שקל בלבד.

את הסקר היקר ביותר הזמינה יו"ר הוועדה למעמד האישה ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת. היא הזמינה מהסוקר יוסף מקלאדה מחברת סטאטנט סקר בעלות של 26 אלף שקל. יו"ר האופוזיציה הרצוג הזמין סקר ב־19 אלף שקל ממכון סמית, וח"כ יגאל גואטה מש"ס הזמין מאותו המכון סקר בעלות של 18 אלף שקל.

תגובות

דובר הכנסת יותם יקיר מסר בתגובה כי "חלוקת המידע על הוצאות הקשר עם הציבור על פי קטגוריות היא דווקא לנוחות הציבור, 'עושה שכל' ועושה סדר באוקיינוס של מספרים ונתונים. כך נהוג כבר כמה שנים, בדרך כלל לשביעות רצון הכול". לכן, "ברור שלא ניתן לדבר בשום צורה על "הסתרת מידע". לדברי יקיר, מי שמבקש דווקא לקבל את הנתונים והפירוט המלא, יכול לעשות זאת על פי חוק חופש המידע כפי שנהג כלכליסט.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אבי דיכטר מסר בעניין המסרונים ש"המהפכה הטכנולוגית מאפשרת כיום לקיים קשר אישי עם קהל בוחרים גדול יותר. אני שמח להשתמש במגוון הכלים כגון פייסבוק טווויטר והודעות טקסט בכדי לעדכן, להתייעץ ולשתף את הציבור בפעילות שלי".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן מהליכוד מסר בעניין משלוחי הדואר ש"בשנה שעברה הוצאתי פעמיים עיתון שמדווח על הפעילות ושלחתי אותו גם בדואר. השנה החלטתי להימנע מלהוציא עיתון". לדברי ביטן "אם שולחים דואר אז מוציאים פחות על פייסבוק וכנסים".

מלשכת שר הביטחון אביגדור ליברמן מישראל ביתנו לא ניתן היה לקבל תגובה

מלשכת שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר מישראל ביתנו נמסר כי הריהוט נרכש בתקופה בה פעלה כח"כית לצורך פתיחת לשכתה הפרלמנטרית באשדוד. זאת "כיון ששכרה לשכה ריקה". הריהוט נרכש מחברה שיש לכנסת הסכם רכש עמה ועם מינויה של לנדבר לשרה וסגירת הלשכה הועבר לכנסת.

משלכת ח"כ אראל מרגלית נמסר בעניין כרטיסי הביקור כי הוא "מקפיד שלא להשתמש בכסף ציבורי ומממן את רוב פעילותו הציבורית כולל נסיעותיו לחו"ל מכיסו". במסגרת יוזמתו של מרגלית להקמת 7 אזורי צמיחה חדשים בנגב ובגליל "אנו מדפיסים מדי שנה כרטיסי ביקור וחומרי הסברה". זאת, לצורך פגישות של מרגלית עם מאות נציגים. עוד הדגישו שם שבהוצאה השנתית על כרטיסי הביקור היא כ-4000 שקל.

מלשכת סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז נמסר כי הסכום של 20 אלף שקל מימן 12500 הגדות וכן 12500 חוברות שסיכמו את פעילותו והוכנסו לתוך ההגדות. זאת לאחר שנבדקו מספר הצעות ונבחרה הזולה ביותר. ציינו שם ש"זהו קשר עם הבוחר שחור על גבי לבן". לבין היתר, על כריכת ההגדות פרסם מזוז את מספרי הטלפון וכתובת המייל של אנשי הצוות שלו.

תגיות