אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכול ממוקד: האם הקולות של רגב ימנעו מפוקסטרוט לייצג את ישראל באוסקר? צילום: גיורא ביח

סיכול ממוקד: האם הקולות של רגב ימנעו מפוקסטרוט לייצג את ישראל באוסקר?

המבקרים חיבקו את הסרט "פוקסטרוט", שגם זכה בפסטיבל ונציה. אבל הקולות שמשמיעה השרה רגב עלולים למנוע מהמועמד המוביל בטקס פרסי אופיר, שייערך הערב, לייצג את ישראל באוסקר

19.09.2017, 08:44 | אור סיגולי

נראה שפשוט לא יכול להיווצר מצב שבו יום חגו הפוטנציאלי של הקולנוע הישראלי, טקס הענקת פרסי אופיר השנתי, יעבור בלי חיכוכים ופרובוקציות. זאת, אגב, ממש לא המצאה של שרת התרבות מירי רגב. פרסי הקולנוע הישראלי תמיד היו מקור לפיצוצים פוליטיים או תוך־תעשייתיים בגדלים משתנים: דורון צברי קרא ב־1997, כשהוא על הבמה, לכל אנשי הקולנוע להציף בטלפונים את לשכתו של השר נתן שרנסקי עד שיבטל את הגזירות שהטיל על תקציב הקולנוע הישראלי; דובר קוסאשווילי ביכה את ההתעלמות מהלהיט "סוף העולם שמאלה", שהושמט מפרס הסרט, במקום להציג את המועמד "ללכת על המים" בשנת 2004; והיו גם הנאומים של לימור לבנת בתקופת כהונתה כשרת התרבות והמאבקים הפנימיים על אופיו של הטקס, שלמעשה מבליט סרטים שלציבור הרחב לא היתה הזדמנות לראות. השנה הגיעה האקדמיה לספה של תהום נוספת, לאחר שהתקבלה ההחלטה להדיר את רגב מהטקס בעקבות התבטאויותיה בטקסים האחרונים, הבערת הקרקע תחת רגליהם של היוצרים והתייחסויותיה האחרונות לסרט "פוקסטרוט", שאותו לא ראתה אך מיהרה להאשים בהוצאת דיבתו של צה"ל והכפשת המדינה. זאת בשל סצנה העוסקת בטיוח מקרה הריגתם בשוגג של אזרחים פלסטינים על ידי חיילי צה"ל. התעשייה נקרעה מבפנים בעקבות המעשה, וסנדקי הקולנוע הישראלים, משה וליאון אדרי (שאינם חתומים על הפקת המועמד המוביל "פוקסטרוט"), החליטו לגבות את רגב ולהחרים את הטקס.

על פרס הסרט הטוב ביותר מתמודדים חמישה סרטים, אולם כאמור השנה יש אך ורק מועמד אחד, אותו "פוקסטרוט" העומד בעין הסערה. ארבעת המועמדים האחרים הם "לא פה לא שם" של מייסלון חמוד, שהיה ללהיט בתי הקולנוע בתחילת השנה, "געגוע" של שבי גביזון, שזכה בפרס חביב הקהל באחת ממסגרות פסטיבל ונציה האחרון וכיום מוקרן על המסכים ברחבי הארץ, "פיגומים", זוכה פסטיבל ירושלים, ו"מוטלים בספק". אמנם עונת פרסי אופיר של 2017 נחשבה לאחת הפחות סוחפות של השנים האחרונות, עוד לפני שהשרה רגב נכנסה לתמונה, אך הליין־אפ של מועמדי הסרט הטוב ביותר הוא, איכשהו, הטוב זה שנים. כל חמשת הסרטים הם הישגים מרשימים מאוד בפני עצמם וכאלה שראויים להתמודד על הפרס הגדול.

עם זאת, הסיבה ש"פוקסטרוט" מוביל בהרבה על מתחריו היא לא המהומה סביבו, אלא האיכויות שבו ותשומת הלב שקיבל בעולם בזכותן. מכיוון שזוכה פרס הסרט הטוב ביותר באופיר הוא גם נציג ישראל באוסקר, גם זה הופך להיות שיקול של רבים מחברי האקדמיה בבואם להצביע.

שרה אדלר (מימין) וליאור אשכנזי ב"פוקסטרוט". לפחות חמישה פרסים, צילום: גיורא ביח שרה אדלר (מימין) וליאור אשכנזי ב"פוקסטרוט". לפחות חמישה פרסים | צילום: גיורא ביח שרה אדלר (מימין) וליאור אשכנזי ב"פוקסטרוט". לפחות חמישה פרסים, צילום: גיורא ביח

המאבק יעלה שלב

 

"פוקסטרוט" זכה בפרס השני בחשיבותו בפסטיבל ונציה היוקרתי ולתשבחות בפסטיבל טולרייד האמריקאי, ולכן נראה כאילו דרכו לזהב סלולה. עם זאת, חשוב לזכור שבכל שנה נשלחים לאוסקר כ־80 סרטים מארצות תבל, ולכן אין פה ערבונות. העניין הוא שאם "פוקסטרוט" אכן ייקח את פרס הסרט, המאבק בין משרד התרבות ותעשיית הקולנוע ייכנס לשלב קשוח הרבה יותר. ניתן להסיק כי שרת התרבות לא תעמוד מנגד ותיתן ל"פוקסטרוט" לייצג את ישראל בהוליווד, ולכן לראשונה מאז ייסוד הפרס תתערב הממשלה גם בבחירה של האקדמיה ואולי אף תטיל וטו.

מירי רגב (משמאל) ובעלי יונייטד קינג משה אדרי, שמגבה את השרה, צילום: יאיר שגיא מירי רגב (משמאל) ובעלי יונייטד קינג משה אדרי, שמגבה את השרה | צילום: יאיר שגיא מירי רגב (משמאל) ובעלי יונייטד קינג משה אדרי, שמגבה את השרה, צילום: יאיר שגיא

בשנה שעברה פסלה ברזיל את הסרט המדובר ביותר שלה, "אקווריוס", מכיוון שהבמאי התבטא נגד הממשלה. במדינה קמה זעקה, ויוצרים ברזילאים אחרים משכו את סרטיהם להפגנת סולידריות. זה לא עזר. בסופו של דבר נמצא מתמודד חלופי, אך האמריקאים לא התרשמו. אמנם אי אפשר לדעת מה תבחר רגב לאוסקר אם לכך יגיעו הדברים, ואם שאר היוצרים יעמדו מאחורי "פוקסטרוט", אבל אין ספק שהסיפור הזה לא בדרכו להסתיים.

אסי לוי ב"געגוע" (מימין), שאדן קנבורה ב"לא פה לא שם" ואשר לקס ב"פיגומים". המועמדים הבולטים לפרס השחקנ/ית, צילום: איתן ריקליס, יחצ אסי לוי ב"געגוע" (מימין), שאדן קנבורה ב"לא פה לא שם" ואשר לקס ב"פיגומים". המועמדים הבולטים לפרס השחקנ/ית | צילום: איתן ריקליס, יחצ אסי לוי ב"געגוע" (מימין), שאדן קנבורה ב"לא פה לא שם" ואשר לקס ב"פיגומים". המועמדים הבולטים לפרס השחקנ/ית, צילום: איתן ריקליס, יחצ

הרייטינג הוא חצי נחמה

 

אם הכל ילך כמתוכנן, "פוקסטרוט" יזכה בלפחות חמישה פרסים, בהם הסרט הטוב, הבימוי, הצילום, העריכה, הסאונד והעיצוב האמנותי. יכול להיות שגם השחקן הראשי, ליאור אשכנזי, יגרוף פרס, אך הוא עומד בפני פייט קשוח עם שי אביבי ("געגוע") ואשר לקס ("פיגומים"). בפרס שחקן המשנה הסיכויים הטובים ביותר הם של התגלית הצעירה אדר חזאזי גרש מ"מוטלים בספק", אבל בהחלט ייתכן שאחד השחקנים הוותיקים והאהובים בארץ, יעקב כהן, ינצח בזכות הופעתו הדרמטית והעוצמתית ב"פיגומים".

קטגוריות המשחק הנשיות הן למעשה מאבק בין שני סרטים, "לא פה לא שם" ו"געגוע", והבחירה קשה מאוד כי כל השחקניות המועמדות מהסרטים האלה מציגות הופעות מחץ ויוצרות דמויות בלתי נשכחות. בפרס השחקנית הראשית המירוץ הוא בין שאדן קנבורה מסרטה של מייסלון חמוד ואסי לוי, שכבר זכתה פעמיים בעבר. בקטגוריית שחקנית המשנה מונא חווה ("לא פה לא שם") מאיימת על נטע ריסקין ("געגוע"; שגם מועמדת לשחקנית הראשית עם "מסתור"). "געגוע" הוא גם כרגע המועמד המוביל בקטגוריות התסריט (כל שלושת סרטיו של גביזון עד כה זכו בפרס הכתיבה) והמוזיקה.

הטקס, שייערך היום בערב בהיכל התרבות אשדוד וישודר בערוץ 10, בוודאי לא יעבור חלק, אבל סביר להניח שהמשדר יזכה לנתוני רייטינג שלהם לא זכה מעולם. אולי זו חצי נחמה לטקס הזה, שעדיין לא מצא את דרכו, אפילו בשנתו ה־28.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות