אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך זה להיות השכיר הראשון בחברה צילום: שאטרסטוק

איך זה להיות השכיר הראשון בחברה

בחברות הנמצאות בתחילת הדרך העובדים הראשונים לא רק משפיעים באופן מהותי על המוצר, הם גם אלה שמתווים את אופי החברה והתרבות הארגונית לעובדים שמגיעים אחריהם. בחברות הייטק מצליחות הם גם יהפכו למיליונרים ברוב המקרים

22.09.2017, 08:44 | מעין מנלה

מכירים את פונקציית תיוג התמונות בפייסבוק? על האפשרות הזאת אחראי אהרון סיטיג, אחד מהעובדים הראשונים בחברה שגוייס אליה על ידי אחד המייסדים, שון פארקר. סיטיג לא היה העובד השכיר הראשון בפייסבוק. העובד הראשון שאינו מייסד היה טאנר הליסיוגלו, שלמעשה בנה את כל תשתית החומרה של הרשת החברתית. הוא היה העובד השישי במספר בחברה אחרי המייסדים. 

סטיב ווזניאק, העובד הראשון באפל, כמעט ולא הצטרף לחברה לפי עדותו מכיוון שאהב את עבודתו ואת HP, החברה שבה עבד בזמן שמייק מרקולה, המשקיע הראשון בחברה התעקש שיצטרף לשורותיה. הוא העדיף "לעבוד על הדברים של אפל" בזמנו החופשי כפי שעשה בשנה שקדמה להצטרפותו לחברה.

אהרון סיטיג, המציא את ה-Tag לתמונות בפייסבוק, צילום: flicker אהרון סיטיג, המציא את ה-Tag לתמונות בפייסבוק | צילום: flicker אהרון סיטיג, המציא את ה-Tag לתמונות בפייסבוק, צילום: flicker

בגוגל, השכיר הראשון היה קרייג סילברסטיין, שפגש את המייסדים סרגיי ברין ולארי פייג' בסטנפורד וסייע להם בפיתוח מנוע החיפוש כזה עוד היה בסך הכל פרויקט סיום באוניברסיטה. 

המשותף לכל העובדים הראשונים האלה הוא שתרומתם למוצר או לחברה בתחילת דרכה הייתה משמעותית והשפעתה ניכרת עוד שנים קדימה. העובדים הראשונים שמצטרפים לחברת סטארט אפ (שמצליחה או לא מצליחה לאחר מכן) הם אלה שמעצבים את החברה ולעתים אף משנים את פני המוצר או מייעלים אותו בצורה כזו שמשפיעה על הארגון אפילו הרבה אחרי שהם עוזבים.

"העובדים הראשונים של החברה הם אלה שיובילו את התרבות הארגונית והרבה מעבר לזה לכל חייו של סטארטאפ. אין חשובים, למעט המייסדים, מאותם עובדים ראשונים", אומרת נעה מץ, מייסדת ובעלים של חברת TeamDiligence.

כמובן שכאשר הסטארטאפ כבר מצליח, כמו בדוגמאות של גוגל, פייסבוק ואפל, קל לראות את התרומה של העובדים הראשונים וכן את ההצלחה האישית שלה הם זכו בעקבות תרומתם. עם זאת, גם בחברות סטארטאפ שעדיין לא זכו להצלחה כמו תאגידי הענק האלה, יש עובדים שהגיעו ממש בהתחלה ושהתרומה שלהם עשתה שינוי מהותי בחברה.

כזה הוא עופרי דגן, שהיה העובד הראשון בסטרטאפ אופטיבוס, המפתחת פתרונות טכנולוגיים לייעול התחבורה הציבורית. כשהגיע על מנת לפתח את ממשק המשתמש (UI) בחברה היו לצידו רק המייסדים. כיוון שמדובר בסטרטאפ שהיה עד להגיעו רק רעיון, הוא היה צריך לפתח את המערכת, המציגה סידור עבודה של נהגים ורכבים, מאפס. עד אז, כשרצו לשבץ נהגים בסידור עבודה באוטובוסים, היו עובדים ידנית או עם מערכת ששמירת העדכונים בה אורכת 10 שעות.

עופרי דגן, שכיר ראשון באופטיבוס, צילום: יח"צ עופרי דגן, שכיר ראשון באופטיבוס | צילום: יח"צ עופרי דגן, שכיר ראשון באופטיבוס, צילום: יח"צ

כדי להנגיש את הפטנט הטכנולוגי לכדי כלי שימושי לסדרן העבודה, דגן פיתח את מבנה הגאנט - המסך העיקרי שרואים בו את סידור העבודה של הנהגים וכל אוטובוס על ציר הזמן. הוא יצר אפשרות לעריכה חצי אוטומטית המספקת המלצות למשתמש בזמן שהמשתמש מנסה להזיז את הסידור. המוצר משמש מאז את כל חברות התחבורה הציבורית בישראל והתפתח לחברות תחבורה ציבורית מובילות בארה"ב אירופה ואסיה – והכל מבוסס על מבנה הגאנט אשר פיתח. אמנם דגן לא היה מהמייסדים אך העיצוב שלו למעשה הביא לחיים את הרעיון של המוצר שלהם.

בחברות טכנולוגיה הרבה פעמים המפתחים הם אלה שאחראים למוצר כפי שהוא בסופו של דבר יוצא לשוק. כך למשל לב קגן, מפתח תוכנה ואחד מהעובדים הראשונים של חברת אבטחת המידע Votiro פיתח יכולת שעליה מבוסס הפתרון של החברה וכל מוצריה שפותחו מאז ועד היום. המצב כיום הוא שעובדים מקבלים המון קבצים במייל בכל יום והם פותחים אותם ללא אבחנה מבלי לדעת אם הם נגועים בוירוס שעלול להזיק להם. קגן פיתח דרך לזהות את הרכיבים בכל קובץ שיכולים להידבק בוירוסים ולהמירם ברכיבים בטוחים. כדי לזהות רכיבים אלו הוא פתח ידנית כל אחד מסוגי הקבצים האופייניים המגיעים לארגון - אקסל, וורד או פאוורפוינט - ובחן נקודות חולשה בכל פורמט כזה עליהן יכולים להתלבש הוירוסים. מכשזיהה אותם הוא תיקן אותם ידנית לרכיבים בטוחים. על בסיס הזיהוי והתיקון הידני פותחה מערכת אוטומטית לזיהוי והחלפה עליה מתבסס הפתרון של החברה.

בחברות טכנולוגיה המפתחים, המתכנתים, הם כאמור בדרך כלל אלה שחותמם על המוצר הוא המשמעותי ביותר, אך ישנם גם סיפורים של עובדים שהשיפור שלהם במוצר לא הגיע דווקא מהתוכנה אלא מתחומים אחרים.

כך, העובד הראשון בחברת פפרי, פלטפורמה אוטומטית למכירות B2B, אסף עופר טבע את חותמו על מוצר החברה דווקא בתחום חוויית המשתמש. עופר הוא ארט דירקטור ולכן אחראי חוויית המשתמש, הנגשת המוצר ללקוח לשימוש פשוט וקל יותר.

אסף עופר, פפרי אסף עופר, פפרי אסף עופר, פפרי

בתחילת ימי החברה, עופר ניתח את אחוז השימוש במערכת, ומצא כי סוכני מכירות השטח להם מיועדת המערכת לא משתמשים בה בשעות הבוקר, למרות שאלה שעות העבודה המרכזיות שלהם. הסתבר כי בשל השתקפות השמש על הטבלט הם לא מצליחים לקרוא את התוכן ולראות חלקים מהמסך. שינוי קטן של פלטת הצבעים וגודל הפונט, שיפר משמעותית את רמת הנראות והיכולת לעבוד בתנאי תאורה חזקים, וכתוצאה מכך רמת השימושיות עלתה משמעותית בשעות היום.

"כשמייסדים של סטרטאפ מחפשים שותפים לדרך הם בדרך כלל הולכים לסביבה החברה ומחפשים שם, אנשים שיש להם כימיה איתם, שכיף להם לעבוד איתם. לפעמים זה עובד מבחינת הערך המקצועי שהם מביאים לצוות. אך כשמחפשים את אותם עובדים ראשונים אמנם הכימיה חשובה אבל הניסיון המקצועי חשוב יותר", אומרת מץ. היכולות המקצועיות של הצוות הראשוני צריכות להיות שונות כדי לייצר צוות שאינו תלוי כלכלית במיקור חוץ מכיוון שזה מאוד יקר במיוחד לסטרטאפ בתחילת הדרך.

עם זאת, כן חשוב שהצוות יהיה עם ערכים ותחומי עניין דומים ותואמים את אלה של המייסדים. "נרצה דמיון ברמת החוויה אבל שוני ברמת היכולות המקצועיות. צוות קטן ומצומצם יעבוד בצורה המהירה והיעילה ביותר כשמדובר באנשים דומים אחד לשנים", היא אומרת.

ההשפעה של העובדים הראשונים בסטארטאפ היא מעבר למוצר, הם מעצבים את אופי מקום העבודה, צילום: Flickr / Alper Çuğun ההשפעה של העובדים הראשונים בסטארטאפ היא מעבר למוצר, הם מעצבים את אופי מקום העבודה | צילום: Flickr / Alper Çuğun ההשפעה של העובדים הראשונים בסטארטאפ היא מעבר למוצר, הם מעצבים את אופי מקום העבודה, צילום: Flickr / Alper Çuğun

ההשפעה של העובדים הראשונים אינה רק על המוצר אלא גם על תהליכי העבודה, על האופי והתרבות הארגונית והיא נמשכת לעתים גם לאחר שאותם עובדים ראשונים עוזבים. "כל אדם מעבר לזה שהוא מייסד או עובד בסטארטאפ יש לו מבנה אישיות שלו, איך הוא מנהל קשרים חברתיים, איך הוא מתנהל עם הסביבה החיצונית, מה הוא רוצה להשיג בחיים. אותו צוות עובדים ראשונים הוא התמהיל הראשוני, העוגן התרבותי שממנו תגדל החברה. תשובות לשאלות כמו איך אנחנו מנהלים קשרים, איך אנחנו מתייחסים לעבודה, מהן הנורמות וכיצד נהוג להתנהג יגיעו מאותם אנשים. כל עובד חדש שנכנס שואף את ההבנה של מהו צוות מתוך הצוות הראשוני. הם מהווים את הפלטפורמה לסוציאליזציה אצל שאר האנשים שנכנסים. אם בתוך כמה חודשים החברה הופכת מכמה עשרות לכמה מאות עובדים אז העוצמה של האנשים הראשונים בחברה קצת מיטשטשת אבל בדרך כלל זה לא המצב", אומרת מץ.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות