אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עדיין שחקניות נישה: ויה ו־Gett לא מתקרבות לעוצמה של אובר וליפט צילום: אייל יצהר

עדיין שחקניות נישה: ויה ו־Gett לא מתקרבות לעוצמה של אובר וליפט

לפי גולדמן זאקס, שווי שוק הזמנת הנסיעות באמצעות אפליקציה יגיע בשנת 2030 ל־285 מיליארד דולר. עם זאת, החברות הישראליות ויה ו־Gett (לשעבר גט טקסי) נחשבות לקטנות יחסית בשוק הזה

20.09.2017, 07:10 | מאיר אורבך

שוק הנסיעות המשותפות ושוק הזמנת הנסיעות באמצעות אפליקציה, הם שניים מהשווקים הבוערים ביותר בעולם ההייטק.

קראו עוד בכלכליסט

לפי גולדמן זאקס, שווי שוק הזמנת הנסיעות באמצעות אפליקציה יגיע בשנת 2030 ל־285 מיליארד דולר. עם זאת, החברות הישראליות ויה ו־Gett (לשעבר גט טקסי) נחשבות לקטנות יחסית בשוק הזה. לכל אחת מהן שווי שוק מוערך של כמיליארד דולר, בעוד אובר הענקית זוכה לשווי מוערך של כ־50 מיליארד דולר וליפט מוערכת בכ־7.5 מיליארד דולר.

חברות אלו הן חברות פרטיות, כך ששוויין נקבע לרוב על פי הגיוס האחרון שלהן, הערכות בשוק ורמת הסחירות של מניות עובדי החברה בשווקים משניים, ולכן מדובר בשווי שמשתנה באופן תדיר. כך, לדוגמה, אובר צנחה משווי מוערך של כ־68 מיליארד דולר בשל פריחתה של המתחרה ליפט והצרות בהנלת החברה שהביאו בין היתר להדחת המייסד טראוויס קלניק מכס המנכ"ל.

הענקיות מגרמניה מתחברות לחלוצות מישראל

החברה הישראלית המוכרת יותר בתחום היא Gett, שנוסדה על ידי דייב (שחר) וייסר ורועי מור בשנת 2010. היא למעשה היתה החברה שהמציאה את תחום הזמנת המוניות באמצעות אפליקציה, ובשבע שנות קיומה הפכה החברה לדומיננטית בעיקר בישראל, רוסיה ולונדון.

בשנה האחרונה היא גם נכנסה לניו יורק, עם רכישת ג'ונו שהוקמה על ידי מייסדי וייבר בראשות טלמון מרקו האמריקאי־ישראלי, תמורת 200 מיליון דולר. בנוסף, בשנה האחרונה היא זכתה להשקעה של 300 מיליון דולר מענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן. זאת נתנה לחברה עומק פיננסי וחיבור אסטרטגי.

ויה, בשונה מ־Gett, מציעה שירות הסעה משותפת בדומה למוניות שירות. החברה זכתה בתחילת החודש להשקעה המוערכת ב־250 מיליון דולר מצד ענקית הרכב הגרמנית מרצדס, במה שצפוי לעזור לה להשיג טביעת רגל משמעותית באירופה.

לפני כן גייסה החברה 137 מיליון דולר מפיטנגו, North83, רומן אברמוביץ' ופועלים שוקי הון.

מייסד Gett דייב (שחר) וייסר. המציאו את התחום, צילום: אייל יצהר מייסד Gett דייב (שחר) וייסר. המציאו את התחום | צילום: אייל יצהר מייסד Gett דייב (שחר) וייסר. המציאו את התחום, צילום: אייל יצהר

אפשר לנצח את אובר, לפחות באופן מקומי

מלבד אובר, ליפט והשחקניות הישראליות, ברחבי העולם פזורות שחקניות נוספות. הן נלחמות על הובלת השוק המקומי בעיקר מול אובר, ובחלק מהפעמים גם מנצחות אותה.

כך, לדוגמה, נסיונות החדירה הארוכים של אובר לסין הסתיימו במיזוג עם מובילת השוק המקומית דידי צ'אושינג. חברת הענק האמריקאית נכנעה, והסכימה לכך שהחברה הסינית תהיה הדומיננטית בחברה המשותפת. מקרה דומה התרחש ברוסיה, שם התמודדה אובר מול יאנדקס, הפסידה את הקרב והחליטה להתמזג איתה.

חברות בולטות אחרות בעולם הן בלהבלה קאר הצרפתית, אחת האפלקיציות המובילות באירופה להזמנת נסיעות; חברת גראב הסינגפורית שזכתה לאחרונה לסבב השקעה של 2.5 מיליארד דולר בהשתתפות התאגיד היפני סופטבנק ודידי צ'אושינג, שרואה בה אמצעי לכניסה לשוק המזרח אסייתי; וחברת באולה ההודית בה השקיעה לאחרונה סופטבנק.

תגיות