אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דירוג הבטיחות הישראלי סותר את הדירוגים הזרים צילום: רויטרס

דירוג הבטיחות הישראלי סותר את הדירוגים הזרים

בישראל, דווקא מערכות מיושנות, שאינן מסוגלות לבלום או להטות את ההגה בעת חירום, מקבלות ציון בטיחות גבוה יותר מזה של מערכות אוטונומיות למחצה

01.10.2017, 06:50 | תומר הדר
גופי המחקר והבטיחות הגדולים בעולם מסכימים פה אחד לגבי יעילותן הרבה של מערכות בטיחות אוטונומיות למחצה. לעומת זאת, בישראל דווקא מערכות מיושנות, שאינן מסוגלות לבלום או להטות את ההגה בעת חירום, מקבלות ציון בטיחות גבוה יותר מזה של מערכות אוטונומיות למחצה.

ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP, גוף עצמאי הנחשב לסמכות העולמית העליונה בכל הקשור בבטיחות רכב, מתעדף באופן ברור מכוניות הכוללות את המערכות הללו. בארגון בוחנים מכוניות מדגמים חדישים בכמה גרסאות, ובהן גרסה עם המערכות וגרסה בלעדיהן. עד כה, אף יצרן לא הצליח לקבל את הציון הגבוה ביותר, חמישה כוכבים, במכונית שלא כוללת את המערכות הללו.

נושא מערכות הבטיחות האוטונומיות למחצה נבחן בהרחבה גם על ידי גופים בארה"ב ובראשם ה־IIHS, מקבילו האמריקאי של Euro NCAP. בעוד הארגון האירופי הוא גוף עצמאי, IIHS — הנחשב לסמכות העליונה בארה"ב בכל הקשור בבטיחות בדרכים — ממומן על ידי חברות הביטוח המעוניינות להפחית תאונות וכך לצמצם נזקים כלכליים.

במחקר עב כרס שפרסם הארגון בינואר 2016, עשרות אלפי תאונות דרכים מסוג חזית־אחור שהתרחשו בארה"ב מנותחות לפרטי פרטים. לפי תוצאות המחקר, מערכת שרק מתריעה על קרבה לרכב מלפנים מסוגלת להפחית את שיעור התאונות ב־23%, הישג סביר. לעומת זאת, מערכת שמסוגלת גם לבלום את הרכב מעלה את הסיכוי למנוע תאונות דרכים ל־39%.

מבחן ריסוק, צילום: רויטרס מבחן ריסוק | צילום: רויטרס מבחן ריסוק, צילום: רויטרס

ב־Euro NCAP מרסקים מדי שנה מאות מכוניות במבחנים מפרכים המתעדים כל סדק ושבר. ב־IIHS בוחנים ומנתחים לפרטי פרטים תאונות דרכים אמיתיות. ובישראל? בישראל יש רשימה. יש ברכב מערכת התרעה מהתנגשות או סטייה מהנתיב? דירוג הבטיחות עולה. אין? הוא יורד.

במקרים רבים, השיטה הישראלית סותרת לחלוטין את עמדת הגופים הזרים המוערכים. קיה פיקנטו החדשה, שמשווקת בישראל ללא מערכות בטיחות אוטונומיות, קיבלה במבחן ה־Euro NCAP שלושה מתוך חמישה כוכבים. בסולם הישראלי היא קיבלה ציון של 7 מתוך 8. סוזוקי סוויפט משווקת בישראל בדגם ללא אבזור הבטיחות האוטונומי. דגם זה קיבל ציון של שלושה כוכבים במבחן Euro NCAP, אך בישראל זוכה לציון מכובד של 6 מתוך 8.

האבסורד ממשיך גם בצד השני של הסקאלה. אאודי Q7, רכב הכביש־שטח הבכיר של היצרנית הגרמנית, מצויד במגוון מערכות מתקדמות, כמו למשל מערכת שמאטה את הרכב אפילו בנסיעה לאחור, מערכת שמונעת פגיעות ברוכבי אופניים ומערכת למצב חירום המונעת פגיעה קדמית בעת תאונת שרשרת. נשמע מרשים? במשרד התחבורה דווקא לא התרשמו והעניקו לרכב את הציון הנמוך ביותר: 1 מתוך 8. פולקסווגן טיגואן, רכב כביש־שטח שקיבל ציון מושלם של חמישה כוכבים מ־Euro NCAP ומשווק בישראל עם מערכות בטיחות אוטונומיות, זוכה ממשרד התחבורה לציון נמוך של 4 מתוך 8. בפולקסווגן יכולים לפחות להתנחם בכך שקיבלו ציון גבוה יותר מזה של של האאודי, הנחשב לאחד הרכבים הבטוחים בעולם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
לא מפתיע אותי שום דבר שקשור לקומבינות בישראל
בישראל גם קיאה פיקנטו מסכנה נחשבת ליותר טובה ממרצדס ואם תשאלו את עדר אנשי המאזדה והטויוטה בשבילם זה הרכב הכי טוב בעולם אפילו שהוא מלכודת מוות במקרה אמת. כל הרכבי מיני שצויינו למעלה במקרה אמת של התנגשות - ממש לא הייתי רוצה להיות בתוכו! אם או בלי כל המערכות בטיחות המתוחכמות יותר והמתוחכמות פחות! אני ברכב כזה לא מתכוון לנהוג כל עוד החיים חשובים לי
אני  |  18.10.17
4.
מדינת קומבינה. קימבון המובילאיי הוא הנלוז מכולם
סקודה סופרב, רכב השרים הנבחר, כבר בדגם הביניים זוכה למערכות חצי אוטונומיות מלפנים ומאחור, ובגרסה הבכירה גם התראות מפה ועד טקמנדו. הרכב בולם לבד תוך כדי התראות לנהג, גם מהולכי רגל וגם מרכבים או רוכבי אופניים, גם בנסיעה לאחור ללא שדה ראייה מלא לצדדים עוד בטרם מישהו הגיח לאזור הרכב, גם בשטח-מת בנסיעה - הציל אותי ואת יושבי הרכב עשרות פעמים (ולא. איני גרוע בנהיגה), וגם רוכבי אופניים (חשמליים בעיקר) מכל הכיוונים. מנע עשרות מקרי ביטוח או פגיעה בנפש. ועדיין, בגלל שאין בו מובילאיי, זכה לציון 6 מתוך 8..
א. צ.  |  03.10.17
3.
לאאודי Q7 נקודת דירוג אחת, כי חוץ מחיישני לחץ ומצלמת רוורס שאר המע' אופציונאליות
ומה לעשות שהדירוג לא מתחשב באבזור בטיחות אופציונאלי את האיבזור + הדירוג ניתן לראות באתר היבואן באותה המידה, גם Euro NCAP מדרגים את הדגם של הרכב הכי בסיסי שנמכר באיחוד האירופאי, רק שבאיחוד יש תחרות אמיתית בין היצרנים (אין שם יבואנים ובטח לא בלעדיים) כך שיצרנים לא מעיזים למכור רכבים ערומים מאיבזור בטיחות.
גדי  |  02.10.17