אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ציידי הראשים: ענקיות ההייטק נלחמות על הדובדבן שבקצפת צילום: שאטרסטוק

ציידי הראשים: ענקיות ההייטק נלחמות על הדובדבן שבקצפת

אמזון מתחרה על כוח אדם עם ענקים כמו גוגל, וכן עם חברות היי־טק שרוצות את העובדים לעצמן

03.10.2017, 07:59 | מאיר אורבך

רוחו של ג'ף בזוס מנשבת מההודעה הקצרה והנחושה שמסרה אמזון לעיתונות הישראלית: אנחנו רוצים 100 עובדים בתחומים הכי חמים, מכריזים בחברה, ולשם כך גייסנו את המנהלים הכי נחשקים בישראל. אם עד היום המלחמה על עובדים בענף ההייטק המקומי היתה קשה, כניסתה של אמזון עושה אותה קשה שבעתיים.

אמנם, 100 הוא אמנם מספר זניח בתעשייה שמעסיקה כ־270 אלף איש, כ־100 אלף מתוכם בלב לבה של התעשייה. אבל זה לבטח זה לא סוף הסיפור מבחינתה של אמזון, שאחרי הגיוס הראשון ודאי תבין את הפוטנציאל המקומי ותבקש למשוך עובדים נוספים לקבוצה החדשה או לקבוצות אחרות. יתרה מכך, אמזון מחפשת את הדובדבן שבקצפת. בבחירתה ביואל מארק, המדענית הבכירה של יאהו, ובאייל איטח, אחד מבכירי מיקרוסופט בישראל, היא מסמנת לבאים אחריהם איזה סוג של צוות היא מתכוונת לבנות כאן בארץ.

מתמודדת עם הענקים ועם הגמדים

 

בתחרות על ראשים מבריקים, לא המחיר מדאיג את אמזון. אם אמזון תרצה עובד כלשהו, היא תוכל לשלם כל מחיר שיידרש; אבל יש להניח שהוא לא יהיה מחיר גבוה במיוחד. שהרי אמזון היא לא עוד חברה מן השורה: אפילו מהנדסים ומדענים יקפצו על ההזדמנות להתנסות בעבודה באחת החברות החדשניות ביותר בארצות הברית.

ובכל זאת, גם לאמזון לא פשוט למשוך אליה את העובדים המתאימים. מצד אחד, היא נאבקת בגוגל, בפייסבוק, באפל ובענקיות אחרות, שמחפשות אנשים דומים ומציעות שכר בסדרי גודל דומים. מצד שני, היא מסתערת על העובדים בחברות הסטארט־אפ הצעירות ובחברות הצומחות, ואלה נלחמות בחירוף נפש לשמור את כוח האדם אצלן.

מטה אמזון בסן פרנסיסקו, צילום: שאטרסטוק מטה אמזון בסן פרנסיסקו | צילום: שאטרסטוק מטה אמזון בסן פרנסיסקו, צילום: שאטרסטוק

האנשים הנכונים במקומות הנכונים

 

מה שקסם לאמזון בישראל כשבחרה למקם בה את מרכז הפיתוח העתידי של אלקסה שופינג לא היה ההצטיינות של הישראלים בתחום הקניות, אלא הידע הטכנולוגי העצום שצברו חברות ישראליות בתחומי החיפוש, הזיהוי הקולי ועיבוד הנתונים. יואל מארק, שנבחרה לשמש כסגנית הנשיא למחקר, היא דוגמה מובהקת לכך. מארק היא אחת המומחיות הגדולות בעולם בתחום בחיפוש, אולי הגדולה מכולם. בראיונות שערכנו איתה בעבר ב"כלכליסט" עלתה התחושה שברשת, החיפוש הוא חזות הכל. אחרי שהיתה מהנדסת בכירה בגוגל וביאהו, המעבר לאמזון יעמיד בפני מארק אתגר עצום. היא תוכל לקחת את החיפוש הקולי באלקסה צעד אחד קדימה, ולעשות אותו הרבה יותר נוח ואינטואיטיבי - תחליף אמיתי לחיפוש מוצרי צריכה באמצעות מקלדת ומסך.

בתפקידה החדש מארק תחזור לסביבה שהיא כל כך אוהבת - ניהול צוות של מדענים. בחברות הטכנולוגיה, צוותי המדענים נהנים מכל העולמות: תקציבי עתק, שילוב בין מחקר אמפירי לבין עבודה מדעית מוטת יעדים כלכליים, ובעיקר חדשנות מהסוג שתוצאותיו ניכרות מיד בשטח. אמזון, על תקציבי העתק שלה שמושקעים במגוון בלתי נתפס של תחומי עיסוק משיקים, היא אתגר בפני כל מדען טכנולוגי.

אייל איטח, המנהל המיועד של קבוצת המחקר החדשה, לא עמד במרכז תשומת הלב התקשורתית, כנראה מבחירה. אבל הניסיון הרב שצבר במיקרוסופט בתפקידי ניהול רבים יכשיר אותו לפעול בהצלחה בארגון ענק כמו אמזון - אדם שינצח על 100 עובדים ויהיה צומת חשוב בעיצוב עתידה של אמזון.

תגיות