אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לייב ניישן: תמנון הכרטיסים שצומח כבר 11 שנים ברציפות צילום: תומריקו

ניתוח כלכליסט

לייב ניישן: תמנון הכרטיסים שצומח כבר 11 שנים ברציפות

26,300 הופעות בשנה, 480 מיליון כרטיסים, 196 אתרי הופעות ושווי של 8.8 מיליארד דולר. צלילה לדו"חות לייב ניישן, החברה ששולטת בשוק ההופעות והכרטיסים העולמי

05.10.2017, 22:49 | יניב רחימי

כל מי שניסה לרכוש כרטיסים להופעה נחשבת בעולם, גילה שקשה מאוד להשיג אותם בלי להיתקל בחברה ששולטת ביד רמה בשוק הזה — לייב ניישן אנטרטיינמנט (Live Nation Entertainment). בשנה שעברה לבדה מכרה החברה 480 מיליון כרטיסים באמצעות שני האתרים הפופולריים שלה, ticketmaster ו־livenation, שניצבים בצמרת אתרי הסחר המקוון הגדולים ברשת.

אלא שמכירת כרטיסים היא רק ענף אחד של תאגיד הענק שמכנה את עצמו בדו"חותיו "החברה הגדולה בעולם בתחום הבידור". לייב ניישן היא החברה שהפיקה ב־2016 הכי הרבה מופעי מוסיקה חיים — יותר מ־26 אלף הופעות של כ־3,200 אמנים. ההופעות נערכו ב־196 אתרים של החברה שחלקם בבעלותה, חלקם היא חוכרת ואחרים קשורים איתה בבלעדיות. אם לא די בכך, ללייב ניישן יש גם סוכנות אמנים, שבה 140 מנהלים משרתים יותר מ־500 אמנים, רובם בתחום המוזיקה.

ריהאנה, צילום: אימג ריהאנה | צילום: אימג'בנק, Gettyimages ריהאנה, צילום: אימג

שנים של צמיחה

התמנון רב־הזרועות הזה נוסד ב־2010 לאחר מיזוג בין חברות טיקטמאסטר ולייב ניישן, ואירועי השבוע האחרון לימדו עד כמה זרועותיו פרוסות לרוחב סצנת המוזיקה. ביום שלישי בבוקר מת בגיל 66 טום פטי, הזמר האמריקאי שדורג במגזין הרולינג סטון במקום ה־91 ברשימת האמנים הגדולים בכל הזמנים. "זה היה כבוד גדול לעבוד עם טום פטי לאורך השנים ובייחוד בסיבוב ההופעות לרגל 40 שנה לצאת האלבום הראשון של להקתו", כתבה בהודעתה לייב ניישן, שהיתה אמרגנית ההופעות של אגדת הרוק.

אולם מותו המפתיע של פטי היה האירוע הפחות דרמטי שחוותה לייב ניישן השבוע. הטבח בלאס וגאס, שבו נרצחו ביום שני 58 בני אדם ונפצעו עוד מאות, התרחש בהופעה שנוהלה על ידי החברה. בזמן שכוחות הביטחון וההצלה עוד ניהלו את האירוע, בוול סטריט דנו בהשפעתו על מניית לייב ניישן שירדה ב־1.7% ושווי השוק שלה התייצב על 8.8 מיליארד דולר "בלבד".

זאת לא היתה ההתמודדות הראשונה של החברה עם טרור. היא ניהלה גם את ההופעה של אריאנה גרנדה במנצ'סטר ארנה במאי השנה, שבסיומה ביצע אדם המזוהה עם דאע"ש פיגוע התאבדות שנרצחו בו 22 צופים שהיו בדרכם החוצה. לאחר האירוע ערכה חברת גאלופ סקר שבו נשאלו אמריקאים האם ישנו את הרגלי ההשתתפות שלהם במופעים. 38% השיבו בחיוב, נתון המטיל עננה על המשך התוצאות עסקיות המרשימות של לייב ניישן.

ב־2016 הציג התאגיד צמיחה מרשימה של 15.3% בהכנסות שהסתכמו ב־8.4 מיליארד דולר. הנתון מרשים משום ששלושה מתוך ארבעת תחומי הפעילות של החברה רשמו צמיחה בשיעור דו־ספרתי, ובעיקר בגלל שזאת השנה ה־11 ברציפות שלייב ניישן צומחת.

תחום הפעילות הצומח ביותר, האחראי ל־70% מהכנסות החברה עם 5.8 מיליארד דולר בשנה שעברה, הוא תחום ההופעות — מכירת הופעות, ארגון פסטיבלים ואמרגנות. בין האמנים הבולטים שלייב ניישן מקדמת את הופעותיהם ניתן לציין את ביונסה, ריהאנה, קולדפליי וגאנז אנד רוזס.

ב־2016 צמח התחום ב־18.3%, עלייה של 909 מיליון דולר לעומת 2015, וזאת הודות לתוספת של אצטדיונים ואתרי הופעות שהחברה עובדת איתם. החברה מחזיקה 150 אתרים בצפון אמריקה ו־46 בשאר העולם, בהם אצטדיון אחד, 54 אמפיתיאטראות, 64 תיאטראות, 35 מועדונים, ו־22 אתרי פסטיבלים. גם הרווח התפעולי של החברה מתחום ההופעות זינק ב־125% והסתכם ב־139 מיליון דולר.

בלחיצת אפליקציה

אולם עם כל הכבוד לתחום ההופעות, התחום שמייצר הכי הרבה רווח לענקית הבידור הוא מכירת כרטיסים. ב־2016 לייב ניישן נהנתה מצמיחה של 11.5% בהכנסות ממכירת כרטיסים, שהסתכמו ב־1.8 מיליארד דולר. לייב ניישן חושפת בדו"חות שמספר הכניסות לאתריה צמח ב־9% בשנה שעברה. 63% מהכניסות הגיעו ממכשירי סלולר וטאבלטים, שהיו אחראים גם להזמנה של 27% מהכרטיסים שהחברה מכרה — לעומת 21% ב־2015.

הנקודה המעניינת היא שהרווח התפעולי של החברה ממכירת כרטיסים היה גבוה פי 2.6 מהרווח בתחום ההופעות — 365 מיליון דולר לעומת 139 מיליון דולר. הסיבה: תחום מכירת הכרטיסים, שמבוסס על טכנולוגיה, הציג רווחיות יוצאת דופן של 20%. לעומת זאת הפקת ומכירת המופעים, שדורשת משאבים ועובדים רבים, רשמה רווחיות תפעולית זעומה של 2.4%.

הרווחיות הגבוהה מתחום הכרטיסים לא נעלמה מעיניהן של ענקיות אינטרנט אחרות, שלא מתכוונות להשאיר את כל העוגה ללייב ניישן. לפני כחודשיים דווח שאמזון כבר פנתה לאתרי הופעות לחתימת חוזים, כדי לממש את כוונותיה להיכנס לעסקי מכירת הכרטיסים עתירי הרווחים.

הפרסום במוזיקה עובד

התחום המפתיע ביותר של לייב ניישן הוא החסויות והפרסום, שרשם ב־2016 צמיחה של 13.2%. ההכנסות מהתחום אמנם נמוכות יחסית, 378 מיליון דולר שהם רק כ־4% מהכנסות החברה, אולם הרווח התפעולי ממנו הסתכם ב־248 מיליון דולר — כמעט כפול מהרווח בתחום המופעים וזאת בזכות שיעור רווח פנומנלי של 66%. אולם מדובר בחדשות פחות טובות ממה שנראה — הרווחיות של התחום נשחקה לעומת 2014, אז היתה גבוהה מ־70%.

לצד שלושת תחומי הפעילות הצומחים, ללייב ניישן יש "כבשה שחורה" שמציגה נסיגה מתמשכת: תחום ניהול האמנים. לייב ניישן מספקת שירותי ניהול וייצוג לאמנים בתמורה לעמלה מרווחיהם. ב־2016 ההכנסות בתחום ירדו ב־2.9%, והרווח התפעולי נשחק בחדות וצנח ב־69% ל־10 מיליון דולר בלבד, שנה לאחר שכבר קרס ב־31%. החברה הסבירה שהדבר נובע מירידה בפעילות ההופעות של האמנים המנוהלים על ידה. הסבר מעט משונה, כאשר החברה מחזיקה בכל התשתיות הדרושות כדי לדאוג שהאמנים שלה יופיעו: אתרי הופעות, כרטיסים ופרסום.

בשורה התחתונה, גם אחרי 11 שנים רצופות של צמיחה, בלייב ניישן מביעים אופטימיות גלויה ביחס לפוטנציאל ארוך הטווח של החברה, שמתכוונת להתמקד ברכיבים שעשו את המודל העסקי שלה למוצלח: הרחבת פלטפורמת המופעים, הגדלת מספר הכרטיסים הנמכרים, השקעה במוצרים שהחברה מוכרת, הגדלת הפעילות בתחום מכירת כרטיסי יד שנייה והרחבת שיתופי הפעולה בתחום החסויות והפרסום.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות