אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אינטל ומובילאיי חשפו מודל מתמטי שמבטיח: רכב אוטונומי לא יגרום לתאונות צילום: אינטל

אינטל ומובילאיי חשפו מודל מתמטי שמבטיח: רכב אוטונומי לא יגרום לתאונות

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי ובכיר בענקית הטכנולוגיה, חשף מודל שמגדיר "גבולות גזרה בטיחותיים" למכונית העצמונית - מה שלטענת החברה יבטיח שאם תתרחש תאונה, היא לא תהיה באשמת הרכב שלה

18.10.2017, 11:13 | שירות כלכליסט
אינטל חשפה היום (ד') מודל מתמטי שנועד לשפר את יכולות הרכב האוטונומי במקרי חירום. את המודל הציג פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי שבבעלות ענקית הטכנולוגיה.

קראו עוד בכלכליסט

סוגיית בטיחות כלי רכב אוטונומיים היא משוכה משמעותית עבור כל היצרניות בתחום, שכן סקרים עדכניים הראו שרוב המשתמשים בארה"ב – שוק הניסוי המרכזי בקטגוריית המוצר הצעירה – לא מעוניינים במכונית עצמונית ואף חוששים לנהוג לצד כלי רכב שכאלה. בנוסף, הבטיחות היא נקודה מורכבת מאוד בראיה רגולטורית.

מכונית אוטונומיות בפיתוח אינטל, צילום: אינטל מכונית אוטונומיות בפיתוח אינטל | צילום: אינטל מכונית אוטונומיות בפיתוח אינטל, צילום: אינטל

הפיתוח של פרופ' שעשוע אמור להציב בסיס מתמטי כפתרון: מודל המכונה Responsibility Sensitive Safety, כלומר בטיחות רגישה – שמהווה "גבולות גזרה" להתנהלות הרכב האוטונומי בעת תאונה. במסגרת המודל, הוגדרו פרמטרים מדידים המחלקים את האחריות האפשרית במקרי תאונה, כדי להראות מתי נוצרה סיטואציה בכביש שהובילה לתאונה. המכונית של אינטל לא תיסע מחוץ למגבלות המודל, כך שאם תהיה מעורבת בתאונה - לא תהיה זו אשמתה. הפיתוח יאפשר לאינטל להתהדר ביכולות בטיחות מתקדמות - וגם להימנע מתביעות, אם יקבלו רגולטורים את המודל שלה.

המודל המתמטי בנוי מנוסחאות שכוללות מרחקים בין כלי רכב, מהירויות, זוויות למעבר בין נתיבים, ניתוח קווי ראייה של החיישנים ועוד. על בסיסו ייקבעו העדיפויות לתגובות הרכב האפשריות – האם להאט, להאיץ, להתחמק ממפגע דרך נתיב אחר וכו'. בפועל, מסנתז המודל את מה שהיה עושה נהג מנוסה.

פרופ פרופ' אמנון שעשוע | צילום: נמרוד גליקמן פרופ

הגורם האנושי כסכנה מרכזית

הרעיון מאחורי המודל הוא להתמודד עם האתגר המרכזי בשילוב מכוניות אוטונומיות בתנועה: המפגש בין מכונה שתוכננה לנסיעה אופטימלית ובין נהגים אנושיים, שיכולים להיות בלתי צפויים, איטיים בתגובותיהם וחשופים למגבלות כעייפות, מצב בריאותי או ראות בכביש. המודל של אינטל נשען על ניתוח של תאונות ומקרי חירום מתועדים, היתוך של המידע עם יכולות הרכב, מצבי כביש פוטנציאליים ועוד. 

 

לדברי פרופ' שעשוע, לא ניתן להבטיח שמכונית אוטונומית לא תהיה מעורבת בתאונה, שכן גם הנהגים האנושיים הטובים בעולם יכולים להיקלע לסיטואציה מסוכנת שלא בשליטתם. "לא סביר שגם הנהג האחראי, המודע והזהיר ביותר יגרום לתאונה כתוצאה ממחדל שלו, במיוחד לו היה מצויד בשדה ראיה של 360 מעלות וזמני תגובה מהירים כברק, כמו מכונית אוטונומית", כתב בהודעה לעיתונות.

 

 

אינטל קראה לרגולטורים לבחון את המודל שלה ולהישען עליו כבסיס לחקיקה בתחום הרכב האוטונומי - חקיקה שמתגבשת לאיטה, בינתיים רק ברמת ההמלצות ליצרנים. ארצות הברית צפויה להרחיב משמעותית את היתרי הניסוי בכלי רכב ללא נהג עד 2020, מה שמעלה חששות בקרב צרכנים וגופים בתחום הבטיחות בדרכים. בשנתיים האחרונות תועדו מספר מקרים בהם רכב אוטונומי עבר על חוקי תנועה ואף היה מעורב בתאונות.

 

לאחרונה הפיצה וויימו, חברת הרכב האוטונומי של אלפבית, דו"ח המציג את נהלי הבטיחות במערכות המכוניות שלה במקרי חירום. בין היתר, מבטיחים בוויימו, יוכלו המכוניות שלה לפנות את הדרך לרכב ביטחון והצלה לשמע סירנות, להתרחק ממצבים מסוכנים בכביש ועוד. ניסויים ברכב אוטונומי צפויים להתבצע גם בישראל, בהובלת אינטל ו-GM.

תגיות