לברון ג'יימס הוא השחקן הכי "שיווקי" ב-NBA
כוכב קליבלנד קאבלירס לברון ג'יימס הוא השחקן השיווקי ביותר ב-NBA. הוא סיים בהפרש קל לפני סטפן קרי מגולדן סטייט ווריורס, כך לפי סקר בקרב בכירים בעסקי הספורט, אנליסטים ואנשי תקשורת, שנערך על ידי sportsbusinessdaily.com. ראסל ווסטברוק מהת'אנדרס, קווין דוראנט מהווריורס וג'יימס הרדן מהרוקטס, סגרו את החמישייה הראשונה. כל החמישה מככבים בפרסומות בולטות למותגים ידועים.
קראו עוד בכלכליסט
עם זאת, הפער בין שני המקומות הראשונים וכל השאר היה משמעותי. ארבעה שחקנים של האלופה היוצאת, ווריורס, השתחלו לעשירייה הראשונה. "יש קבוצה צעירה של כוכבי הדור הבא, שללא ספק יפרצו לרשימה בשנה הבאה", הגיב דיוויד אברוטין מברואין ספורטס קפיטל פרטנר. "אך כשיש את סדרת הגמר וכל החשיפה בשנים האחרונות מתמקדת בווריורס ובקאבס, אז מקבלים רשימה הנשלטת על ידי השחקנים של הקבוצות הללו".
הרשימה מבוססת על סקר שנערך בקרב 50 מומחים, שנקבו כל אחד בחמשת השחקנים השיווקיים ביותר לדעתם בליגה. כל שחקן קיבל ניקוד בסולם של 1 עד 5, כשחמש נקודות ניתנו למקום הראשון.
ג'יימס נחשב לפנים של ה-NBA כבר למעלה מעשור. הוא זכה במרוצת הקריירה שלו בשלוש אליפויות ונבחר ארבע פעמים ל-MVP. ב-2015 חתם על חוזה לכל החיים עם נייקי בעסקה המוערכת בשווי של מעל למיליארד דולר. חוזי ספונסרשייפ נוספים כוללים את אינטל, ביטס אלקטרוניקס, קיה מוטורס, מותגים של קוקה קולה, ורייזון וסמסונג. הוא גם ביסס את מעמדו כאייקון תרבות, כולל הופעה בסרטים כמו אסון מהלך והפקת תכניות טלוויזיה, ביניהן קומדיית הכדורסל Survivor’s Remorse של סטארז והשעשועון The Wall של ABC. ג'יימס גם מביע דעות על נושאים חברתיים רגישים, והופיע על הבמה לפני ’16 ESPY לצד כרמלו אנתוני, דווין וייד וכריס פול כדי לדבר על אלימות שוטרים. "ג'יימס משתף את דעותיו מבלי להרחיק אוהדים", סיכם מייקל ניומן מסוכנות Scout Sports & Entertainment. לדבריו, ההופעה הזו שלו הייתה "כנה ולא משכה את ה-NBA לתוך הסערה הפוליטית שבה נמצאת ה-NFL". אמין אלחסן מ-ESPN הוסיף: "בכך שהוא מזוהה עם כמה מהמותגים הגדולים ביותר בעולם, הוא הופך נחשק יותר למשווקים".
במקום השני - קרי
קרי סיים את העונה שעברה עם טבעת אליפות שנייה, וחווה עונה מוצלחת באותה מידה כמו מחוץ למגרש. חולצת הרפליקה שלו הייתה הנמכרת ביותר בחנות המקוות של הליגה בין החודשים אפריל – יוני, והוא גם בעל החולצה הנמכרת ביותר בסין. בקיץ נכנס קרי גם לשוק הטכנולוגיה, והשיק את כנס הטכנולוגיה של השחקנים (The Players Technology Summit) ביחד עם חברו לקבוצה, אנדרה איגודלה.
"יש לו את מקור המשיכה הגדול ביותר כמותג ספורט. הוא משלב בתוכו ביצועים טובים, היותו איש משפחה, נדיב ועוד תכונות חיוביות רבות", אמר קווין אדלר, מנכ"ל Engage Marketing, שבחר בו ראשון.
עם זאת, רוברט בולנד מאוניברסיטת פן סטייט הסביר כי קרי נבחר רק במקום השני בשל התפיסה של הקבוצה שלו כ"קבוצת על". לפי בולנד: "קרי הוא המנהיג של הווריורס, אך מכיוון שהוא מוקף בשחקנים כמו דוראנט, תומפסון וגרין כשחקנים משניים יוצאים מהכלל, ההישגים שלו נתפסים כפחות מלהיבים משל ג'יימס". משתתף נוסף בסקר הוסיף כי בעוד שבעונת 15-16 הווריורס רשמו 73 ניצחונות, ג'יימס זכה בבכורה בכל זאת לאחר שניצח בגמר. כמו כן, חוזה הספונסרשייפ שלו עם אנדר ארמור מציב עצמו בעמדת חסרון, לעומת השחקנים שבחוזה עם נייקי.
במקום השלישי - ווסטברוק
בעונה שעברה זכה ווסטברוק בתואר ה-MVP הראשון שלו. עזיבתו של דוראנט את הת'אנדרס לטובת הווריורס פתחה את דלת בפני ווסטברוק להפוך למנהיג הקבוצה. הסטטיסטיקה המרשימה שלו בעונה שעברה, כולל שיא של 42 triple-doubles, עזרה לו להצליח גם מחוץ למשחק. הצלחה נוספת של הקבוצה תשפר אף יותר את השיווקיות של ווסטברוק. בחודש שעבר הוא חתם על הארכה בעשר שנים של החוזה שלו עם מותג ג'ורדן של נייקי, במסגרתו הוא ישיק נעל במיתוג שלו, לראשונה בקריירה שלו. כמו כן, בחודש שעבר הוא פרסם את ספרו הראשון, Russell Westbrook: Style Drivers. הוא אף אישר שישיק קולקציית אופנה. "מותגים כמו ג'ורדן ומאונטן דיו הצליחו היטב בכך שיצרו חומרים התואמים לאישיות של ראסל", אמר אחד המשתתפים בסקר. משתתפים נוספים הוסיפו כי הוא ביסס לעצמו אישיות ייחודית, כריזמטית ומורכבת.
במקום הרביעי - דורנאט
קווין דוראנט, זכה באליפות הראשונה שלו. המעבר הזה שלו לאזור מפרץ סן פרנסיסקו אפשר לו לחבור לחברות סטארט אפ בעמק הסיליקון. הוא צמצם לאחרונה את רשימת החסויות שלו כך שיתרכז במספר קטן של חברות כמו נייקי וביטס. עם זאת, הוא ספג קצת ביקורת על החלטתו לעזוב את הת'אנדרס, והנזק הזה לתדמית שלו הוא ככל הנראה הסיבה שדוראנט מדורג אחרי חברו לשעבר לקבוצה. "המעבר לגולדן סטייט עזר לשיווקיות שלו, אבל לא לרמת האהבה שלו", הסבירו בזרוע השיווקית Dir Matt Delzell. לפי המומחים, דוראנט יוכל לעקוף בחזרה את ווסטברוק אם יזכה באליפות נוספת או שאחת ההשקעות שלו מחוץ למגרש תצליח בגדול".
במקום החמישי - ג'יימס הארדן
הרדן במקום החמישי הוא הכוכב של הרוקטס כבר שש עונות. הוא מופיע על כיסוי משחק המחשב NBA Live 18 של EA, זו הפעם השנייה שהוא מככב בכיסוי של המשחק. בפברואר הרדן ואדידס חשפו את הנעל במיתוג האישי שלו. הרדן הוא השחקן המוביל ב-NBA שחתום באדידס, והפך לפנים של החברה הגרמנית בשוק האמריקאי. "המראה שלו, ובייחוד הזקן הפכו אותו לאחד הפרצופים המוכרים ביותר בכל ענפי הספורט. זאת בשילוב עם הכישורים על המגרש מייצרים מותג שמדורג בחמישייה הראשונה", אמר מנכ"ל Premier Partnerships, רנדי ברנסטין. בנוסף, הרדן בילה את הפגרה בלוס אנג'לס והפך ליעד של צלמי הפפראצי, אך לא בשל שערוריות. מאני נבארו סיכם את מה שהופך את הרדן לכל כך שיווקי" "הזקן. הוא הפנים השניות המזוהות ביותר בליגה אחרי ג'יימס".
השחקנים הכי שיווקיים ב-NBA
לברון ג'יימס, קליבלנד קאבלירס
סטפן קרי, גולדן סטייט ווריירס
ראסל ווסטברוק, אוקלהומה סיטי ת'אנדר
קווין דורנאט, גולדן סטייט ווריירס
ג'יימס הארדן, יוסטון רוקטס
כריס פול, יוסטון רוקטס
קיירי איירווינג, בוסטון סלטיקס
בלייק גריפין, לוס אנג'לס קליפרס
קליי תומפסון, גולדן סטייט ווריירס
דריימונד גרין, גולדן סטייט ווריירס
לונזו בול, לוס אנג'לס לייקרס
אנתוני דייוויס, ניו אורלינס פליקנס
יאניס אנדטוקומבו, מילווקי באקס
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה