אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סטארט-אפ ישראלי מנער את מקצוע עריכת הדין: פיתח מכונה שחוסכת זמן ועבודה שחורה למתמחים צילום: אורן בירן

סטארט-אפ ישראלי מנער את מקצוע עריכת הדין: פיתח מכונה שחוסכת זמן ועבודה שחורה למתמחים

אחת הבדיחות על עורכי דין היא שלפי שעות החיוב שהם גובים הם חיים 150 שנה. סטארט אפ ישראלי שהקים עורך דין שמאס בעבודה השחורה ובשעות החיוב המבוזבזות מתיימר ללמד מכונה לנתח משפטית חוזים פשוטים ולחסוך זמן יקר. ברקע: לחץ על משרדי עורכי הדין לבטל את שעות החיוב ולעבור לתשלום מבוסס איכות

23.10.2017, 13:27 | רחלי בינדמן

עו"ד נורי בכור (35) היה במסלול הקלאסי להצלחה. לאחר שסיים את לימודי המשפטים באוניברסיטת ת"א (בהצטיינות) התקבל להתמחות באחד המשרדים הגדולים והיוקרתיים בישראל מיתר ליקוורניק, בו עבד במחלקה המסחרית כ-6 שנים וסומן להפוך בעתיד לשותף. אבל רגע לפני שקטף את פירות העבודה הקשה, בכור מחליט לעזוב ולהקים סטארט-אפ שעשוי לזעזע את ענף עריכת הדין המסורתית – לוגיקס (Lawgeex) שהוקמה ב-2014 על ידי נורי ושותפו אילן אדמון נועדה לעשות אוטומציה לעולם המשפט ולהחליף את העבודה הידנית היחסית טכנית של עורך הדין בכלים אוטומטים. לאחרונה זכתה החברה בפרס ה-Cool Vendor היוקרתי של 'גרטנר' לתחום הבינה המלאכותית במשפט – וזו הייתה הפעם הראשונה שהם חילקו פרס לטכנולוגיה משפטית בעולם.

נורי בכור, למה החלטת להקים את החברה?

"הייתי מאד מתוסכל מחוסר היעילות והזמן הרב שבזבזתי על בדיקת חוזים פשוטים וחשבתי שיש מקום לייצר כלים טכנולוגיים לשפר את יעלות העבודה".

החזון שלכם הוא שהמכונה שאתם פיתחתם תחליף ביום מן הימים את עורך הדין בשר ודם?

"לא. הרעיון הוא שכל מה שניתן לעשות באמצעים טכנולוגיים, יעשה כך ומה שלא ניתן, כמו עבודה אסטרטגית המצריכה חשיבה, יצירתיות ומומחיות נשאיר לעורכי הדין. זה ממש דומה לקונספט של טייס אוטומטי שמטפל בהטסה של המטוס כל עוד הוא בקו ישר. הטייס בשר ודם לוקח את ההגה לידיים כשצריך להמריא ולנחות אבל בשביל לטוס בקו ישיר לא צריך אותו".

נורי בכור , צילום: אורן בירן נורי בכור | צילום: אורן בירן נורי בכור , צילום: אורן בירן

כל השיטה שעל בסיסה עורכי הדין עובדים היום מטרתה שיזדקקו להם, הם רוצים לסבך דברים ולדבר ולכתוב בשפה מורכבת שרק הם מבינים ולגבות הרבה כסף על הרבה שעות עבודה. הלקוחות דווקא רוצים לפשט ולזרז תהליכים. איך זה מסתדר?

"בדיוק פורסם מאמר שחשף את התכנית של מיקרוסופט, צרכנית אדירה של שירותים משפטיים לחסל את מודל התמחור השעתי של משרדי עורכי דין ולשלם להם על בסיס פרמטרים איכותיים ולא כמותיים. המודל של תמחור שעתי הרי מתמרץ לחוסר יעילות. אבל עולם המשפט הוא סופר תחרותי ובסופו של דבר מוכר מוצרים יחסית גנרים ולכן מה שנשאר לעורכי הדין להתחרות עליו זה המחיר. אנחנו רוצים דווקא לחסוך זמן ולעודד את המשרדים לגייס לקוחות בזכות שירותים איכותיים יותר. משרד עורכי דין שימשיך לחשוב שיוכל לתמחר לפי שעה מתעלם מהמציאות שבה הלקוח רוצה לקבל מוצר טוב ולא מעניין אותו אם לקח שעה לייצר אותו או 100 שעות. הרי ב-100 שעות אפשר גם לייצר מוצר מאד גרוע. אנחנו מכוונים לחסוך בזמן בשלב זה בעיקר במקומות של עבודה שחוזרת על עצמה מצד עורך הדין – בעיקר בדיקת חוזים פשוטים כמו הסכמי סודיות, מתן שירותים והזמנות רכש.

איך עובדת הטכנולוגיה?

"החוזים שהמערכת שלנו בודקת הם חוזים עם עקרונות משפטיים שחוזרים על עצמם. אנחנו משתמשים בבינה מלאכותית בכלים של machine learning ו-deep learning כדי ללמד את המערכת שלנו את העקרונות המשפטיים בדיוק כמו שמלמדים מתמחה. אנחנו לא מלמדים את המכונה לזהות מילות קוד אלא נותנים לה הרבה דוגמאות וסעיפים וככל שהוא רואה יותר דוגמאות הוא נהיה יותר מדויק. הוא לומד לזהות דפוסים על בסיס הדוגמאות ומייצר חוקים. נניח אני רוצה ללמד את המערכת לזהות סעיף של אי תחרות אז לכאורה יכולתי להגדיר לו לחפש את צמד המילים הזה אבל עורכי הדין יכולים להתחכם ולכתוב במקום משפט כזה "אסור לפתוח עסק בעל פעילות דומה". המערכת שלנו לומדת לזהות שמשפט כזה נוגע לאי תחרות, היא לומדת מהקונטקסט. הגענו למצב שהמערכת יותר מדויקת מעורך דין ממוצע. נתנו לעורכי דין שעובדים אצלנו לנתח חוזה והם הגיעו ל-85% דיוק בעוד המערכת ל-90%".

 

ואיך המערכת נותנת הערות לחוזה?

"הלקוח מגדיר לנו מראש מה חשוב לו והמערכת משווה את הצ'ק ליסט שלה למה שכתוב בחוזה ויודעת לזהות מה חסר ומה צריך להוריד. אנחנו משלבים בין הבינה המלאכותית של המערכת לבקרת איכות אנושית שמוודאת שהדוח שהמערכת הפיקה מדויק. היום המערכת שלנו מאפשרת לבדוק חוזה תוך שעה בעוד שהזמן הממוצע לעורך דין בחברה למעבר ידני על חוזים מתחיל בכמה ימים ועד כמה שבועות בגלל חוסר זמן".

מי קהל היעד שלכם?

"מחלקות משפטיות של חברות שיחסכו עבודה של מתמחה או עורך דין צעיר. הרעיון הוא לאפשר לסגור עסקאות שהחוזים הללו הם חלק מהן יותר מהר. הערך המוסף שלנו הוא חיסכון בזמן כדי לתת יותר זמן לעורכי הדין להתמקד בעבודה החשובה והאיכותית יותר. אנחנו מוכרים היום בעיקר בארה"ב לחברות בינוניות וגדולות דוגמת רשת Sears, חברות ביטוח אמריקאיות, מוסדות פיננסים אחרים ואפילו לאחרונה מכרנו את המערכת למשרד עורכי הדין White and Case שהוא אחד מחמשת המשרדים הגדולים בעולם שפועל בארה"ב ויש לו גם שלוחה באנגליה עם כמה אלפי עורכי דין".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
ואם התוכנה שלך טועה
ואם נגרם נזק ללקוח, האם לתוכנה יש את אותו ביטוח של עורך הדין ? האם ניתן להסתמך על התוכנה והאם היא לוקחת אחריות על הפן המשפטי? במילים אחרות האם ניתן לתבוע את התוכנה במקרה של נזק? הדבר הכי עצוב בכתבה הזו, הוא משהו שברור לכולם, שהאדון חושף שבמשרדים הגדולים מי שעובר בתכלס על המסמכים הם המתמחים ולעומת זאת הלקוח מחוייב בגין שעת עבודת עורך דין. זה עצוב ובעייתי כלפי הלקוח, שבחר לעצמו משרד גדול ורציני ומקבל מתמחה שסיים ללמוד לפני כמה חודשים. זהו אחד ההבדלים בין המשרדים הגדולים לקטנים
ביטוח  |  23.10.17
לכל התגובות