אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה מזניח את השירות בכרטיס הרב-קו  צילום: רב קו

משרד התחבורה מזניח את השירות בכרטיס הרב-קו

המבקר מצא כי יש מחסור אקוטי בעמדות טעינה, זמן המתנה ממושך בעמדות השירות ומנויים שמשלמים תעריפים מוגדלים בשל אי ידיעת זכויותיהם. מבקר המדינה תוקף את משרד התחבורה על הזנחת פרויקט הדגל של התחבורה הציבורית - כרטיס הרב-קו

25.10.2017, 16:00 | ליאור גוטמן

משרד התחבורה מזניח את השירות בכרטיס הרב-קו, זאת למרות שבשנת 2016 בלבד הוזרמו אליו כ-5.3 מיליארד שקל מכספי הציבור שהיו אמורים לשמש לשדרוג הפרויקט. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה יוסף שפירא, שפורסם היום (ד').

לפי הדו"ח ב-2016 כ-3.5 מיליון אזרחים החזיקו בכרטיס המאפשר נסיעה באוטובוסים ורכבות ועשו בו שימוש בכ-820 אלף נסיעות. לטענת המבקר, למרות מספרם הרב של הנוסעים שאף עולה בהתמדה, משרד התחבורה לא השקיע מאמצים בשדרוג חוויית הנסיעה באמצעות הכרטיס.

קראו עוד בכלכליסט

 , צילום: נמרוד גליקמן צילום: נמרוד גליקמן  , צילום: נמרוד גליקמן

מחסור בעמדות הטענה ו"קנסות" למנויים

כך למשל, הנפקת כרטיסי רב-קו אישיים נעשית רק ב-118 עמדות שירות מאוישות בארץ. "בתל אביב-יפו ובירושלים יש שמונה עמדות שירות, ואילו במטרופולין באר שבע יש רק שלוש עמדות שירות, ובערים כמו בית שמש ונתניה - רק עמדת שירות אחת". עוד מצא שפירא ש"היקף הטעינות באמצעות רשת האינטרנט ומכשירי טלפון חכמים הוא נמוך, ואין עמדות טעינה הפזורות בארץ לאורך קווי הנסיעה המרכזיים או במרכזי קניות גדולים. מרבית מחזיקי הכרטיס טוענים אותו אצל נהג האוטובוס, וכך זמן שהייתו בתחנה וזמני הנסיעה מתארכים".

ומה לגבי השירות השוטף? המבקר מצא שמחזיק כרטיס רב-קו שצריך לקבל החזר כספי או לשחזר את כרטיסו (למעט מינוי תקופתי) נדרש לעתים לחכות 72 שעות ממועד הפנייה לעמדת השירות כדי שיהיה אפשר לבצע את הפעולה. במקביל, מחזיקי רב-קו שאינם יודעים כי חובתם לתקף את כרטיסם אף בנסיעה שאינה מחייבת תשלום - למשל נסיעה במינוי חודשי - עלולים לשלם תעריף מוגדל ("קנס") בשל כך.

 , צילום: רב קו צילום: רב קו  , צילום: רב קו

הדואר קיבל פטור ממכרז למרות שלא נעשתה בדיקה מעמיקה של העלויות

משרד התחבורה מצידו לא מייעל את דרכי העבודה ופרט להזנחת התחום נמצא שמשרד התחבורה התקשר בשנת 2010 עם בנק הדואר בדרך של פטור ממכרז לתקופה של שלוש שנים לביצוע פיילוט בהיקף של עד 10 מיליון שקל. "ההתקשרות הוארכה פעמים מספר במהלך השנים, בדרך של פטור ממכרז, זאת בלא בדיקה מעמיקה של הפרויקט ועלויותיו, ולמרות הנחיית החשב הכללי באוצר לצאת למכרז פומבי עד סוף 2015. ההתקשרות הוארכה שוב בסוף שנת 2016 לשנתיים. היקף ההתקשרות הכולל הגיע לכ-60 מיליון שקל".

למרות כל הכשלים הללו מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית ממשיך לעלות, ובין 2015 ל-2016 נרשמה עלייה של כ-8%, מכ-769 אלף נוסעים ועד לכ-819 אלף נוסעים. עיקר הגידול הוא בשימוש ברכבת ישראל, שפתחה קווים רבים בעיקר בדרום הרחוק ובצפון. כל שנותר הוא לדמיין מה היה היקף הגידול אלמלא הזנחת התחום וכיצד הדבר היה תורם להפחתת העומס בכבישים. 

תגובת משרד התחבורה: "עד לסוף השנה יפעלו ברחבי הארץ 125 עמדות להנפקת כרטיסי רב קו. המשרד פועל להגדלת את אפשרויות הטעינה של הכרטיס במגוון אמצעים נוספים ולצמצם את המכירה אצל הנהגים".

תגיות