אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש קבע: רשתות השיווק לא חייבות לשלוח מזון בקירור לבית הלקוח צילום: הילה ספאק

ביהמ"ש קבע: רשתות השיווק לא חייבות לשלוח מזון בקירור לבית הלקוח

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, דחתה בקשה לתביעה ייצוגית נגד שופרסל, רמי לוי וקואופ בה נטען כי הובלת מזון רגיש לטמפרטורה חייבת להיעשות ברכבים שכוללים אמצעי קירור והקפאה. על פי פסק הדין, "עד לקביעת רגולציה מחייבת בנושא, יקפידו רשתות השיווק על הובלת מזון בצורה ששומרת על איכות מוצרי המזון"

29.10.2017, 17:06 | משה גורלי

רשתות השיווק שמוכרות באמצעות האינטרנט לא חייבות לשלוח לצרכנים את מוצרי המזון שהזמינו ברכבים שכוללים מערכות קירור. כך פסקה שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה בטינה טאובר שדחתה תביעה ייצוגית נגד שופרסל, רמי לוי שיווק השקמה, קואופ ישראל וספיר ד.ן.

למחוזי בחיפה הוגשו הבקשות לאישור התביעה הייצוגית שטענו כי הובלת מזון רגיש לטמפרטורה כמוצרי חלב, דגים, ממרחים ועוד חייבת להיעשות ברכבים שכוללים אמצעי קירור והקפאה. הרשתות טענו שהמשלוחים ברכבים הרגילים מתבצעים בזמן קצר ממועד ההזמנה כך שאין פגיעה באיכות המוצר, במיוחד כשנעשה שימוש באמצעים חילופיים כקרחונים או שקיות שעווה ששומרות על טמפרטורת המוצרים.

חלב של תנובה, צילום: הילה ספאק חלב של תנובה | צילום: הילה ספאק חלב של תנובה, צילום: הילה ספאק

עמדת משרד הבריאות לא הייתה חד משמעית. מצד אחד דורשות תקנות הרישוי הובלה בקירור, אולם לא נקבע במפורש כי תקנות אלה חלות על שירות המשלוחים שמבצעות רשתות שיווק לבתי צרכנים. עם זאת, נקבע בהנחיות משרד הבריאות בנוגע למשלוחים כי משך הזמן המקסימלי להובלת מזון ללקוח יהיה שלוש שעות; מזון חם ישמר בטמפרטורה שלא תרד מ-65 מעלות ומזון קר יישמר בטמפרטורה שלא תעלה על חמש מעלות. מכל מקום הבהירה באת כוח משרד הבריאות כי המשרד שוקד בימים אלה על גיבוש, עדכון והכנת מפרט אחיד לנושא רישוי שירות המשלוחים, שעם פרסומו יהווה בסיס לרגולציה הנדרשת בתחום.

"עמדת משרד הבריאות, שהינו המאסדר הרלוונטי של נושא הובלת דברי מזון, אינה נהירה בעניין זה וגורמת לאי וודאות", כתבה השופטת טאובר שביקרה את טענת המשרד כי תקנות הרישוי חלות על המשלוחים לבתים, ולמרות זאת שוקד המשרד על מפרט מחייב חדש. לכן, קובעת השופטת כי התקנות אינן חלות על שירות המשלוחים

המחוקק, קבעה השופטת, הבחין בהבדל שבין הובלת מוצרי מזון על ידי יצרן, יבואן או משווק סיטונאי לבין הובלה שמבוצעת על ידי רשתות השיווק הקמעונאי לצרכנים, ובחר להקים קטגוריה נפרדת להובלת בשר על ידי רשתות השיווק הקמעונאי, תוך שהסמיך את מחוקק המשנה להסדיר את הנושא באמצעות חקיקת תקנות מתאימות. השופטת מצביעה על ההיגיון בהבדלי כיוון שקיימים הבדלים בזמני הנסיעה, במרחקים ובכמויות המזון המועברות בסוגי ההובלות השונות.

ולכן, אם משרד הבריאות שוקד כיום על מפרט רגולטורי חדש בנושא משלוחי המזון, קבעה השופטת שתקנות הרישוי אינן חלות על המשלוח לבתים ואין חובה על הרשתות לספק את שירות המשלוחים באמצעות רכבי קירור מותאמים.

מסתבר שמוצרים שונים זוכים לרגולציה שונה. כך למשל נקבע בתקנות בריאות הציבור "ביצי מאכל יישמרו בטמפרטורה שלא תעלה על 20 מעלות צלזיוס בזמן הובלתן וכן במקום שבו הן מוצגות לשיווק לצרכן". מכאן מסיקה טאובר ש"התקנות מפרטות את תנאי הובלת הביצים לידי הקמעונאי עד לשלב הצגתן לשיווק לצרכן ועד לשלב הזה בלבד, מכאן עולה כי אין לתקנות אלה תחולה על שירות המשלוחים שמספקות המשיבות (רשתות קמעונאיות) לצרכנים". כך גם לגבי בשר, שמנת חמוצה ועוד.

טאובר מסבירה שקצרה ידה להשלים את שהחסיר המחוקק, ועד לקביעת המפרט החדש היא מביעה את תקוותה "כי עד לקביעת רגולציה מחייבת בנושא, יקפידו המשיבות על הובלת מזון לבתי הצרכנים בצורה נאותה ששומרת על איכות מוצרי המזון ובהתאם על בריאות הציבור שצורך את דברי המזון".

שופרסל יוצגו על ידי משרד גולדפרב, קו-אופ יוצגו על ידי הרצוג פוקס ונאמן, רמי לוי יוצגו ע"י עו"ד עמיחי ויינברגר וספיר ד.ן קמעונאות יוצגה על ידי עוה"ד נועם רונן ונמרוד סביל ממשרד גורניצקי ושות'.

תגיות