אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכל בזכות שרפרף קטן צילום: Patrick Quayle

הכל בזכות שרפרף קטן

בקרב עשרות הפריטים החדשים שמציעה איקאה לסתיו אפשר למצוא גם את קולקציית הקפסולה המופלאה שיצרה עם המותג הדני הצעיר Hay. כיצד נהפך המותג הסקנדינבי הקטן והמובחר לשם החם של עולם העיצוב הגלובלי?

01.11.2017, 08:19 | סיגל נמיר

בתחילת חודש יוני בשנה שעברה כינסה איקאה עיתונאים מרחבי העולם במטה החברה באלמוט, שבדיה, שם היא בישרה על שיתוף הפעולה הנרקם בינה לבין Hay - המותג הדני הצעיר שהגיע לשחק במגרש של הגדולים. השמועה המרגשת פרשה כנפיים והציפייה לקולקציה היתה דרוכה. במשך 15 חודשים הרשת לא נחה לרגע - צילומים, ואז צילומים חדשים, וצילומי לייפסטייל מעודכנים מילאו את הרשתות החברתיות ושמרו על גחלת הסקרנות והערנות. עכשיו זה סוף סוף קורה. YPPERLIG, קולקציית הרהיטים והאקססוריז הכה־מדוברת של הענקית השבדית והצעירה הדנית, נחתה בתחילת החודש גם בישראל.

35 הפריטים שעיצבו המעצבים הדנים עם המקצוענים של איקאה כוללים ספות, שולחנות אוכל וקפה, כיסאות, ספסלים, מנורות שולחן, כריות. אפילו Frakta, התיק הכחול (או הצהוב) שנהפך לסמל האימפריה השבדית, עבר מתיחת פנים. אבל לא מדובר באוסף קונספטואלי, מדגישים בעלי Hay. כל אחד מהמוצרים פותח בנפרד, הגם שהם משתלבים יפה זה עם זה.

מטה ורולף היי, צילום: Daniel Stjerne מטה ורולף היי | צילום: Daniel Stjerne מטה ורולף היי, צילום: Daniel Stjerne

להשיג קפליני

לאיקאה מלאו השנה 74 שנה. Hay, לעומתה, בת 15. צעירה סקנדינבית נמרצת, שמרחיבה את גבולות השפעתה וכובשת - בנועם - את העולם. בחזית שלה עומדים שניים: רולף, בן 48, אוטודידקט משוגע לעיצוב, ומטה, בת 38, שגדלה בחנות הרהיטים של הוריה ונשמה עיצוב מינקות. הוא אחראי לעיצוב הרהיטים, היא לעיצוב האקססוריז והחנויות, ויחד הם בני הזוג היי. השניים נפגשו לפני 17 שנה, כשעבדו בחברת הרהיטים הדנית GUBI. אז ייצגה גובי את קפליני בארצם. “אהבנו מאוד את האופן שבו ג'וליו קפליני יצר את האוסף שלו, והרגשנו שהרבה אנשים שהעריכו את העיצוב, את הצבעוניות ואת האובייקטים, לא יכלו להרשות אותם לעצמם”, אמרה מטה לבלוג העיצוב האמריקאי קור 77.

הם חברו לאיש העסקים הדני טרולס הולץ' פובלסן, וב־2002 הקימו את Hay. “מלכתחילה היה לנו ברור שאנחנו רוצים לייצר מוצרים מעוצבים באיכות גבוהה, אבל שיהיו בני־השגה. זו עדיין המשימה העיקרית שלנו: להציע מוצרים שנולדים בשיתוף פעולה עם המעצבים הטובים ביותר שיש, אבל תמיד בני־השגה. ונדמה לי שבאופן חלקי לפחות השגנו את זה”, אומר רולף בסיפוק.

קצת אירוני ש־PLOPP, הכיסא ששם את Hay לראשונה על המפה הבינלאומית, היה רחוק מלהיות הרהיט הטיפוסי שלה. ב־2008, כשעיצב אוסקר זיאטה את שרפרף המתכת המנופח, הוא עדיין היה סטודנט פולני מבטיח לתואר שני באדריכלות ועיצוב, ופרח הוראה. זיאטה יצר משתי יריעות מתכת, שהודבקו זו לזו בקצותיהן ונופחו באוויר, שרפרף מתכת יציב. מצד אחד, הטכניקה ענתה על הדרישה לייצור תעשייתי, ומצד אחר כל שרפרף ושרפרף נותר אחד ויחיד, שכן כל אחד מהשרפרפים הגיב באופן מעט שונה לניפוח. PLOPP נחשב אז חדשני ופורץ דרך, זכה בחשיפה רחבה ובאינספור פרסים, ו־Hay נהפכה כמעט בן לילה לשם חם בזירת העיצוב הבינלאומית.

שרפרף המתכת המתנפח אולי זיכה את Hay בחשיפה, אבל הוא היה מורכב ומאתגר, ולא התאים לדנ”א של החברה: מוצרי עיצוב אהובים ונעימים לעין, המסונכרנים עם שפת העיצוב העכשווית וברוח הסקנדינבית הנחשקת. Hay וזיאטה נפרדו, האחרון המשיך לייצר בטכניקה החדשה שפיתח, ו־Hay פנו לסדרת שיתופי פעולה עם מעצבים בולטים, בהם האחים בּוּרוּלֶק ובני הזוג דוֹשי־לֶוויאֵן. מאז גדלה החברה משנה לשנה, וכיום היא מעצמה גלובלית, שמוכרת ביותר מ־50 מדינות, מעסיקה כ־400 עובדים, ומגלגלת מחזור של יותר מ־140 מיליון דולר.

כיסאות של Hay ושרפרף PLOPP. מחזור של 140 מיליון דולר, צילום: Patrick Quayle כיסאות של Hay ושרפרף PLOPP. מחזור של 140 מיליון דולר | צילום: Patrick Quayle כיסאות של Hay ושרפרף PLOPP. מחזור של 140 מיליון דולר, צילום: Patrick Quayle

כיסא ב־30 שניות

רולף ומטה היי גרים עם שני ילדיהם בקופנהגן, במרכז העיר, בבניין היסטורי בעל חמש קומות, שבו ממוקמים גם סטודיו העיצוב וחנות הדגל של החברה. המטה הראשי, שכולל את האדמיניסטרציה, המכירות, המחסנים והלוגיסטיקה, מתנהל מיוטלנד, שם גדלה מטה.

“בדנמרק”, סיפרה מטה לבלוג העיצוב סיריל, “הילדים גדלים עם עיצוב. מגיל צעיר מלמדים אותם מי היה ארנה יאקובסן, ותמיד הדגש הוא על חומרים, על פשטות ועל חיי יומיום”. היא גם סיפרה על הבית שבו גדלה: “זה לא שהוריי עשו משהו יוצא דופן, הם גידלו אותי וחשפו אותי לריהוט ולעיצוב. אני אוספת ואוצרת כבר מילדות. בהתחלה בעיקר מדבקות ומכסי בקבוקים, וכשגדלתי - חפצי יומיום מנסיעות, מאפרות וכלי קרמיקה”.

הכיסא הראשון שקנו מטה ורולף כזוג צעיר הוא הלאונג' של אימס. את צ'רלס וריי הם מעריצים. “הם היו הראשונים שעיצבו רהיטים מעץ לבוד, והראשונים שעבדו עם פיברגלס”, אומר רולף. “וכשמסתכלים על הסטודיו שלהם, אפשר לראות כמה הם נהנו וכמה הם אהבו צבע”, מוסיפה מטה. הטיפול בצבע נחשב אחת החוזקות של Hay, ועל כך העיד גם עמנואל פלאט, מנהלה של חנות המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, שהזמין את רולף ומטה להקים חנות למוצרי Hay בתוך חנות העיצוב המפורסמת שהוא מנהל בסוהו.

מתוך הקולקציה של Hay לאיקאה. עוררה ציפייה בקרב חובבי עיצוב, צילום: OskarFalckPhotography מתוך הקולקציה של Hay לאיקאה. עוררה ציפייה בקרב חובבי עיצוב | צילום: OskarFalckPhotography מתוך הקולקציה של Hay לאיקאה. עוררה ציפייה בקרב חובבי עיצוב, צילום: OskarFalckPhotography

יחד עם בני הזוג אימס בהיכל גיבורי העיצוב שמהם שאבו השראה, בני הזוג היי מציינים את רולף פלבאום, בעליה של ויטרה, יצרנית רהיטי אימס מחוץ לארצות הברית; את Established & Sons הבריטית “כשסבסטיאן רונג היה המנהל האמנותי שלה” (מאוחר יותר שיתפו רולף ומטה פעולה עם רונג בעיצוב גופי התאורה של Hay); “וחברות כמו מוג'י ואיקאה, שהיו השראה והשפיעו בכיוון של עיצוב מוצרי יומיום במחירים הגיוניים”.

Hay מייצרת מגוון רחב של מוצרים, ובהם רהיטים, אקססוריז ותאורה. בקרב מאות הפריטים אפשר למצוא ספות מרופדות וכורסאות חוץ, שטיחים וקולבים, כלים דקורטיביים והרבה טקסטיל, חפצים לבית, למשרד, לנסיעות. “תמיד ראינו את Hay כמותג שנע בין אדריכלות, אמנות, ואופנה”, אמרה מטה בראיון ל”ניו יורק טיימס”, “ישנם פריטים שנוטים יותר לכיוון האופנתי”. לעומת זאת לאחרונה הציגה Hay יוזמה חדשה בשיתוף יריד אמנות המתקיים בקופנהגן, ופוסטרים של יצירות אמנים נבחרים נמכרים בחנויות הרשת ברחבי העולם.

ומהו הפריט האהוב עליהם מהקולקציה עם איקאה? “כיסא המונובלוק. כל כך אהבנו אותו, עד שבחרנו לעשות גרסה שלו ככיסא אוכל, וגרסה נוספת, נמוכה יותר, ככורסה. זה קסם: עושים תבנית, מזריקים פלסטיק, ואחרי 30 שניות יוצא כיסא מקסים, נוח, חזק וקל משקל”.

רולף היי: "מלכתחילה היה לנו ברור שאנחנו רוצים לייצר מוצרים מעוצבים באיכות גבוהה, אבל שיהיו בני־השגה.

זו עדיין המשימה העיקרית שלנו"

מטה היי: "הילדים בדנמרק גדלים עם עיצוב. מגיל צעיר מלמדים אותם מי היה ארנה יאקובסן, והדגש הוא על חומרים, פשטות וחיי היומיום"

חשיפה לצפון

שישה מותגי עיצוב סקנדינביים נוספים שכדאי לעקוב אחריהם

 

Artek

אחת מחברות הדגל של העיצוב הפיני בפרט והעיצוב המודרני והעכשווי בכלל. עם מקימיה ב־1935 נמנו האדריכלים אלוור ואיינו אלטו.

www.artek.fi

Carl Hansen

הנגרייה העילית שנוסדה ב־1908 היא עדיין חברה בבעלות משפחתית, אחת המרכזיות שבידיהן הזכויות והידע של ייצור קלאסיקות סקנדינביות כמו רהיטי הנס וגנר, ולצדן רהיטי מעצבים עכשוויים.

www.carlhansen.com

Design House Stockholm

עיצוב עכשווי של מעצבים מכל העולם מפרספקטיבה סקנדינבית במובן הרחב שלה. designhousestockholm.com

Ferm Living

חברה דנית שמקפידה על חומרי גלם שייצורם אינו כרוך בפגיעה בסביבה. מציעה עיצוב עכשווי עם נגיעות של שנות החמישים ומסורת העיצוב הסקנדינבית.

www.fermliving.com

Muuto

אחת המובילות בקרב חברות העיצוב העכשווי, המשלבות טכנולוגיה עדכנית עם מסורת עיצוב סקנדינבית.

www.muuto.com

Republic of Fritz Hansen

חברת העילית הדנית נוסדה ב־1872, ובידיה הזכויות של ייצורן של כמה מהקלאסיקות המוכרות ביותר של העיצוב הדני. החברה משתפת פעולה עם מעצבים בינלאומיים, ומקדמת בברכה גם קולקציות אמנותיות.

www.fritzhansen.com

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות