אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש דחה בקשה לייצוגית נגד אספרסו קלאב בטענה לגביית יתר על חלק מהקפסולות צילום: יח"צ הדן אורנשטיין

ביהמ"ש דחה בקשה לייצוגית נגד אספרסו קלאב בטענה לגביית יתר על חלק מהקפסולות

השופט עופר גרוסקופף קבע כי החברה פעלה בהתאם לחוק והציגה את המידע בפרסומיה השונים. הוא מתח ביקורת חריפה על מגיש התביעה שהגדירו "תובע סדרתי" וחייב אותו בהוצאות משפט של 30 אלף שקל

30.10.2017, 17:02 | זוהר שחר לוי

בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד משווקת קפסולות הקפה אספרסו קלאב, בטענה שהחברה גבתה מחיר גבוה על מוצריה ללא עדכון לקוחותיה, נדחתה תוך שבית המשפט מותח ביקורת חריפה על מגיש התביעה - שמעון חיים - כי הינו "תובע סדרתי" וחייב אותו בהוצאות משפט בגובה 30 אלף שקל.

קראו עוד בכלכליסט

הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה בפברואר 2015 לבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד, על סכום של 16 מיליון שקל. בבקשה נטען כי החברה חייבה חלק מטעמי קפסולות הקפה במחיר גבוה יותר מאחרות וזאת תוך שהיא מסתירה זאת מלקוחותיה.

לפי התובע הייצוגי ולפי הבקשה שהגיש, באמצעות עוה"ד אסף שילה וגדי ירום, הוא התקשר עם אספרסו קלאב בעסקת חבילת קפסולות הכוללת מכונת קפה. לגרסתו, בדיעבד התברר לו כי ישנן מספר טעמי קפסולות קפה שאספרסו קלאב גבתה בעבורן מחיר גבוה יותר. עוד ציין כי "מערך המכירות, מערך ההזמנות ומערך הנהלת החשבונות – כולם מגויסים לטובת השיטה".

אספרסו קלאב, באמצעות עוה"ד זוהר לנדה ואיתי חתם ממשרד ברנע ושות', כפרה בטענה כי הסתירה מלקוחותיה החדשים אודות המחירים השונים. בתגובתה אישרה החברה כי אכן התקיים אצלה תמחור שונה של תערובות הדגל ושל תערובות החוץ ללקוחות חדשים, באופן שבעבור תערובות החוץ נגבה מחיר גבוה ב-10 אחוז מזה שנגבה בעבור תערובות הדגל.

השופט עופר גרוסקופף קבע כי החברה פעלה בהתאם לחוק, הציגה את המידע בפרסומיה השונים ועל כן דחה את הבקשה לתביעה ייצוגית.

בפסק הדין מתח השופט ביקורת חריפה על מגיש התביעה. כך צוין כי מדובר ב"תובע סדרתי" שהודה כי אין כמעט עסקת מכר שעשה מאז 2010, שלא הגישה בעקבותיה תביעה.

אורן טל, מנכ"ל אספרסו קלאב אורן טל, מנכ"ל אספרסו קלאב אורן טל, מנכ"ל אספרסו קלאב

"בעוד שניתן וצריך להסכים עם המבקש כי עצם היותו תובע סדרתי אינו מצדיק להתעלם מטענותיו ולדחות את תביעתו, הרי שיש בשליחות הציבורית שנטל על עצמו כדי להעצים את הציפייה כי המבקש יתנהל ביושר עם בית המשפט, דהיינו שיקפיד הקפדה יתרה על נכונות המידע המובא על ידו לצורך ביסוס תביעתו. לא כך נהג המבקש בתיק שלפניי".

השופט קבע כי המבקש "הסתיר מבית המשפט את המידע הנוגע לנסיבות ביצוע העסקה מושא תביעתו, הסתיר את הקשרים לבין המצהירים האחרים (שצורפו לתביעתו, זש"ל) וניסה ליצור רושם מטעה כאילו מסכת הראיות התומכת בטענותיו כוללת מספר רב של מקרים, שעה שבפועל הוא זה שהפעיל והדריך את כל המצהירים מטעמו".

"המציאות הבלתי נמנעת", הוסיף השופט, "שפרט זה או אחר מתנאי העסקה עשוי לחמוק מתשומת לבם של חלק מהלקוחות... אינה יוצרת בסיס מספיק לטענה כי מדובר בהטעיה שיטתית.. בהעדר ראיות להטעיה שיטתית, אין מקום לאשר ניהולה של תביעה ייצוגית".

 , צילום: יח"צ הדן אורנשטיין צילום: יח"צ הדן אורנשטיין  , צילום: יח"צ הדן אורנשטיין

בשולי פסיקתו, ציין השופט גרוסקופף, כי במהלך הדיונים בתיק התברר לו כי החברה אינה נוהגת לשלוח עותק של תנאי ההתקשרות לכל אחד מלקוחותיה, אלא עושה כן רק ביחס ללקוחות שמסרו לה את כתובת הדואר האלקטרוני וביקשו זאת.

לדבריו, התנהלות זו עומדת, על פני הדברים, בניגוד לחוק הגנת הצרכן המחייב עדכון של הלקוח על הפרטים הללו. "נושא זה לא עמד בלב התובענה", כתב השופט, "מכל מקום, אינני סבור שהוא מצדיר מתן אישור לניהול תובענה כייצוגית. יש להניח כי החברה הפנימה... חזקה עליה שתדע לתקן דרכיה".

מנכ"ל אספרסו קלאב, אורן טל: "אנו מברכים על ההחלטה ופסיקת הוצאות לתובע סדרתי אשר מתנהל שנים במרמה לשם בצע כסף אישי ושלא למטרת הכלל. אספרסו קלאב תמשיך לספק את השירות האיכותי ביותר בשקיפות מלאה למאות אלפי לקוחותיה בישראל".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות