אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות ההגבלים מקפיאה את תוכנית התחרות בענף הדלק צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

רשות ההגבלים מקפיאה את תוכנית התחרות בענף הדלק

הרשות החליטה לדחות את יישום תוכנית התחרות בענף הדלק, שכללה בין היתר הגבלת החברות הגדולות. הסיבה: כוונת משרד האנרגיה לחתוך במרווח השיווק של מחיר הבנזין, שיפגע ביכולתן של החברות הקטנות להעניק הנחות ללקוחות

31.10.2017, 08:18 | ליאור גוטמן

רשות ההגבלים העסקיים החליטה לדחות את יישום תוכנית התחרות שהיא גיבשה בענף הדלק, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

הסיבה לדחייה היא כוונת משרד האנרגיה להוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק ב־7 אגורות לליטר, מהלך שאמור לצמצם את רווחי החברות מבנזין, אולם באותה נשימה יצמצם את יכולתן של חברות קטנות בשוק לתת הנחת מחיר גבוהה ללקוחות.

התוכנית לעידוד התחרות בענף הדלק פורסמה על ידי הרשות ביולי האחרון שימוע לפני קבלת החלטה בתחום. הכוונה היתה לעודד חברות קטנות להקים תחנות דלק במקומות שבהם הן לא זכו לדריסת רגל, כמו גם "לסלק" תחנות ותיקות שהפכו לסוג של מונופול אזורי במחוזות מסוימים. ברשות מצאו כי ההנחה על התעריף המפוקח שמציעות החברות הגדולות קטנה ב־14 אגורות בממוצע מההנחה שמציעות התחנות הקטנות, ללא קשר לריכוזיות הגאוגרפית. "מצטיירת תמונה כללית של היעדר תחרות בין חברות הדלק הגדולות, אשר יכולה לנבוע מהשפעות מתואמות בין החברות", נכתב. "החברות הגדולות מציעות הנחות מינימליות, בלי תלות בנתחי השוק של כל חברה, ולא נמצאה תגובה תחרותית לנוכחות של חברות גדולות אחרות בקרבתן. מצב זה מופר במידה מסוימת כשיש נוכחות של חברות קטנות", כתבו שם.

הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין. התוכנית נדחתה למועד לא ידוע, צילום: אוראל כהן הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין. התוכנית נדחתה למועד לא ידוע | צילום: אוראל כהן הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין. התוכנית נדחתה למועד לא ידוע, צילום: אוראל כהן

הבעיה היא שברשות יצאו לשימוע תחת ההנחה שמחיר הבנזין (אוקטן 95 הפופולארי ביותר, שירות עצמי) מפוקח. התוכנית של רשות ההגבלים הייתה אמורה להישען על מרווח השיווק של חברות הדלק, אותו חלק במחיר שמהווה את עיקר ההכנסות שלהן מבנזין. חלקו של מרווח השיווק כיום הוא כ־10% (כ־60 אגורות), והתוכנית הגדולה היתה שכניסת חברות קטנות, שלא מחזיקות מערך חנויות נוחות רחב או מעסיקות מאות עובדים, תקזז מעט מהרווח שלהן, בדיוק כמו שרשתות טן או סד"ש עושות היום. שילוב הנחת המחיר והכפייה להכנסת אותן תחנות למקומות בהן לא הייתה להם עד היום דריסת רגל (לעתים בשל עלויות ארנונה ומסים גבוהות במרכזי הערים) הייתה אמורה להיטיב עם הצרכן. אך במקביל ועדת המחירים המשותפת למשרדי האנרגיה והאוצר יצאה בשימוע להורדת מרווח השיווק של חברות הדלק בכ־7 אגורות, שמשמעותה צמצום מקור ההכנסות של חברות הדלק בכ־12%. מאחר ו־65% ממחיר הבנזין הוא מס, ועוד כ־25% הוא מחיר הדלק בשער בית הזיקוק, ברשות נותרו עם יכולת קיזוז מחיר מאוד מצומצמת.

ברשות דנו עם משרד האנרגיה על המהלך, וההבנה הנוכחית היא שהורדת מרווח השיווק הוא מהלך שמשאיר לכל החברות, קטנות וגדולות כאחד, אפשרות מצומצמת מאוד לתת הנחות. לכן דחיפה של חברות קטנות לאזורים בהם שולטות חברות גדולות היא חסרת תועלת בשלב זה. ברשות לא מוותרים על קידום התוכנית, אבל מודים בחצי פה שלוחות הזמנים זזו קדימה, ואף אחד לא יודע למתי.

אז האם התחרות בענף הדלק נקברה? אולי לא. אפשרות אחת להצילה היא שמשרדי האוצר והאנרגיה ייקבעו שמרווח השיווק ירד ב־1–2 אגורות במקום ב־7 אגורות. האפשרות השנייה, שהיא כמעט לא אפשרית, היא שרשות המסים תוותר על המיסוי הגבוה בתחום ותשאיר לחברות מרווח גבוה יותר. אבל כל עוד התחבורה הציבורית מקרטעת, המדינה מרוויחה מדי שנה 40 מיליארד שקל ממיסוי הענף (נכון ל־2016, כולל חלפים ואגרות, כמעט פי 2 מההכנסות ב־2006).

תגיות