אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנהלת פייסבוק והתעמולה הרוסית: קפיצת ראש לבוץ טובעני

דו"ח טכנולוגי

הנהלת פייסבוק והתעמולה הרוסית: קפיצת ראש לבוץ טובעני

החברה מסתבכת דקה לפני מתן עדות בקונגרס בדבר מעורבותה בדיסאינפורמציה הרוסית בבחירות 2016, מי החליט שבינה מלאכותית היא בעצם אלוהים, ויקימדיה מקימה עיתון ומה הקשר בין מנכ"ל גוגל ואמוג'י של המבורגר

31.10.2017, 15:49 | יוסי גורביץ
מהר, כשאף אחד לא שם לב

אמש (ב') נחשפו כתבי אישום שהוגשו כנגד יועציו של טראמפ, שהבכיר שבהם הוא פול מנפורט, והם תפסו את כל הכותרות בארה"ב. מחר (ד') צפויים בכירי עמק הסיליקון לעמוד מול ועדה מיוחדת של הסנאט ולהסביר מה לעזאזל קרה בבחירות 2016 ועד כמה היו מעורבות החברות שלהם בתעמולה הרוסית. אתמול בערב, על כן, היה הזמן האידיאלי לדווח על פאשלות חדשות, שהרי כולם יהיו עסוקים במשהו אחר; וזה בדיוק מה שקרה.

פייסבוק הודיעה במפתיע שמספר האזרחים האמריקאים שנחשפו למודעות רוסיות הוא כ-126 מיליון בני אדם. לפני כשבועיים טענה פייסבוק שמספר הצפיות (לא הצופים) נמוך הרבה יותר - עשרה מיליון צפיות, שרובן התרחשו לאחר הבחירות. חוקרי אבטחה עברו על המספרים באמצעות כלי של פייסבוק, וגילו שמדובר בעצם במיליארדי צפיות. פייסבוק מיהרה להסיר את הכלי מהרשת.

פייסבוק מוכרת מודעות, לפעמים קונים אותן למטרות זדוניות, צילום: Social  Sprout פייסבוק מוכרת מודעות, לפעמים קונים אותן למטרות זדוניות | צילום: Social Sprout פייסבוק מוכרת מודעות, לפעמים קונים אותן למטרות זדוניות, צילום: Social  Sprout

הבה נערוך כרונולוגיה קצרה: העמדה הרשמית של פייסבוק, מיד אחרי הבחירות, היתה שלא היתה לה כל השפעה על הבחירות. זה היה בולשיט, ומאז עסוקה פייסבוק בהתאמת העמדה שלה למציאות. באפריל האחרון, היא אמרה שהיתה מעורבות – אבל בהיקף נמוך, והיא לא היתה מוכנה למסור מספרים או לומר מעורבות של מי. הלחץ גבר, ופייסבוק החלה למסור לאט לאט מידע. העמדה האחרונה שלה, כאמור, היתה שהיתה מעורבות, אבל שולית. המספר של 126 מיליון משתמשים שנחשפו לתעמולה רוסית - שזה יותר משליש מאוכלוסיית ארה"ב כולה - אומר שגם הקו הזה היה קשקוש.

בידיעה שוודאי לא הוסיפה אריכות ימים למארק צוקרברג, חשף באזפיד שפייסבוק חילקה למפרסמים פוליטיים ב-2016 מפה של הפילוג הפוליטי האמריקאי, שאיפשרה להם לפלח מצביעים על פי קווי שבר. כלומר, להגיע בדיוק לגבר לבן שעצבני על Black Lives Matter, רואה את העתיד הכלכלי שלו נמוג ורוצה לצרוח. זה מדריך ללחיצה על העצבים החשופים של האמריקאים. פייסבוק לא רק הכינה כזה - מה שמטיל צל גדול על הטענה שלה שלא היתה לה השפעה על הבחירות - אלא גם הפיצה אותו לכל מאן דבעי. שזה, כמסתבר, כולל את המודיעין הרוסי. שעשה בדיוק את זה: הרוסים מימנו או פרסמו 60 עצרות ברחבי ארה"ב, כולן סביב נושאים מקטבים ולעתים משני הצדדים של הקיטוב.

צוקרברג וטראמפ, המוטבים העיקריים, צילום: איי אף פי צוקרברג וטראמפ, המוטבים העיקריים | צילום: איי אף פי צוקרברג וטראמפ, המוטבים העיקריים, צילום: איי אף פי

לא רק פייסבוק עשתה כסף מהתעמולה: טוויטר, מצידה, הפסיקה להעמיד פנים שמדובר היה ב-200 חשבונות רוסיים בלבד, והודיעה אתמול לקונגרס שטרולים רוסים פרסמו בה 131,000 ציוצים. ביוטיוב, דיווחו על יותר מאלף סרטונים שהעלו הטרולים הרוסים. פייסבוק דיווחה עוד שהיא זיהתה 170 חשבונות של תעמולנים רוסים באינסטגרם, שהפיצו 120,000 תמונות תעמולה.

כל המספרים האלה גדולים משמעותית מהמספרים שהחברות הודו בהם עד כה. פייסבוק חטפה את כל האש, כי השקרים שלה היו בוטים במיוחד. הקו החדש של פייסבוק הוא שכן, היתה המון תעמולה רוסית בכלים שלה, אבל התעבורה הרוסית היא חלק קטן בלבד מהתעבורה שלה - לטענתה, בשנים 2015-2017 ראו האמריקאים 11 טריליוני פוסטים שפורסמו בעמודי פייסבוק. זו, על כל פנים, העמדה של פייסבוק עד שיצוץ מידע מביך חדש. טוויטר משתמשת בקו הגנה דומה: הציוצים הרוסיים היו פחות מ-0.75% מכלל הציוצים שעסקו בבחירות.

המטרה של הפרסום המאוחר הזה היא לא רק לטשטש את האירוע תחת השפעת אירועים אחרים (מה שלא הצליח; הרבה כלי תקשורת שילבו את המידע של חברות הטכנולוגיה עם המידע על המעצרים וכתבי האישום) - אלא גם לתת לחברי הסנאט מעט מדי זמן כדי להתכונן לשימוע. מחרתיים נדע עד כמה התרגיל הזה עבד.

 

עגל הדאטה

 

לפי התיאולוגיה הפרוטסטנטית, עם בוא חבלי המשיח יחול אירוע כלל עולמי בשם Rapture - במסגרתו האנשים הנבחרים על ידי האל ייעלו השמימה כדי שלא יצטרכו לסבול את יסורי גסיסת העולם; לעמק הסיליקון יש ראפצ'ר משלו, שמחכים לו רבים: הסינגולריות. מדובר ברגע בו מחשבים יהפכו לתבוניים באמת, ואז עקומת הזינוק של טכנולוגיה תהיה קו אנכי. תוך זמן קצר, בלתי נתפס; כל החיים שלנו ישתנו. בתקופה האחרונה חלה צמיחה מפתיעה בדיבור על הסינגולריות, בשל התקדמות יכולות מערכות בינה מלאכותית. מה הקשר בין AI ודתות?

ברוך אתה ה-AI, צילום: SearchDataCenter ברוך אתה ה-AI | צילום: SearchDataCenter ברוך אתה ה-AI, צילום: SearchDataCenter

 

 

ובכן, תיאולוגים מביעים עניין ניכר בתבונה מלאכותית: היא מאפשרת לבחון את כל התפיסות הדתיות. למשל, מה קורה כאשר היצירה עולה על היוצר. האם היצירה תהיה מסוגלת לגלות לבני אדם דברים על האלוהות שלא היו ידועים להם קודם? אבל עליה של AI עשויה להביא לזינוק באמונות גנוסטיות - האמונה שהעולם פגום כי הוא נוצר על ידי אלוהות פגומה, שהוא מהווה כלא של הנשמות, שהמציאות מיועדת לעגן אותנו בסבל ומונעת מאיתנו לחזור אל גן העדן שהוא מכורתנו.

 

אם הייתי AI שרוצה לכבוש את העולם, אז מיד אחרי שהייתי מטפל באלון מאסק הייתי דואג לעליה מחודשת של התפיסות הללו - שתמיד היו צל נלווה לדתות הגדולות. וכמובן, הייתי מבטיח לכולם חיי נצח במאגרי הנתונים שלי; אנא רק העלו את תודעתכם לכונן הזה, בבקשה.

 

ויש כבר מי שרק מחכה שיציעו לו דבר כזה: אנתוני לוונדובסקי, המהנדס שגנב מידע מגוגל וחשוד בהעברתו לאובר, הקים כת שמטרתה לסגוד לתבונה מלאכותית. אין כמעט פרטים על הכת הזו, אין שום ראיה לכך שיש בה חבר כלשהו פרט ללבנדובסקי, ובהתאם היא מסריחה מהונאת מס. אבל זה לא אומר שאין עוד כתות כאלה או פסיכים שמוכנים להפוך את הטכנולוגיה לאלוהות.

 

המהפכה התעשייתית הבאה

 

ממשלת בריטניה, שעדיין נושמת לרווחה שהיא שרדה את המהפכה התעשייתית ולא גמרה כמו רוסיה, מעיינת בדו"ח שהופק לאחרונה (ע"י גורמי תעשיה, לא בדיוק נטולי עניין) שאומר שמהפכה תעשייתית רביעית בדרך ושצריך להתכונן אליה. כרגיל, המסמכים הרשמיים אופטימיים להפליא וצריך לקרוא אותם בצורה ספקנית מאוד.

התעשיינים שמאחורי הדו"ח אומרים לנו ש"יהיה צורך בהרבה עובדים מיומנים", אבל מודים שהרובוטיקה תשאיר מאחוריה מגזרים שלמים. הם קוראים לאימון מחדש של כמיליון עובדים כדי לאפשר להם למצוא עבודה - ובכך אומרים בעצם שללא אימון כזה, לא תהיה להם עבודה. לא ברור מאיפה יגיע המימון לאימון מחדש; התעשיינים, שמתכוונים לשמור לעצמם כמה שיותר מהרווח, אומרים שזו אחריות ממשלתית.

הסינים עושים זאת טוב יותר, צילום: איי פי הסינים עושים זאת טוב יותר | צילום: איי פי הסינים עושים זאת טוב יותר, צילום: איי פי

התעשיינים אומרים שעל הממשלה להתחיל ללכת בעקבותיה של סין, שכבר החלה לחשוב על איך שורדים את זה בעצם. הדיווחים מסין מדברים יותר על חרדה עמוקה מאשר על תכנונים, ועל כל פנים החברה הבריטית לא ערוכה לתכנון מרכזי כמו החברה הסינית. השאלה, על כן, היא למה בעצם לזנק אל מהפכה שאין לנו שמץ של מושג מה יהיו תוצאותיה, אבל שאנחנו יודעים שתגרום סבל בלתי נתפס. כן, אני יודע, שכבה דקה של מנהלים תרוויח הרבה כסף. אבל אולי, לפני ששולחים אותנו לסגוד לאיזה AI כדי שלא נצטרך להרהר על החיים שלנו יותר מדי, אולי בכל זאת נחשוב על זה שוב?

קצרצרים

1. ג'ימי וולס, אחד המייסדים של ויקיפדיה, השיק אתמול (ב') מיזם חדש, ויקיטריביון. המטרה אמורה להיות עיתון נטול הטיות, וכמובן שאין דבר כזה. הגיליון הראשון של ויקיטריביון הביא שלל מידיעות היום: פרשת טראמפ-רוסיה, התרגיל המאוס של קווין ספייסי ועוד. אבל ברגע שאתה בוחר מה שווה פרסום, אתה כבר מציג הטיה. יתר על כן, כשוויקיטריביון הביא ציטוטים נבחרים מכתב האישום נגד מנפורט, הוא החליט אילו חלקים בכתב האישום ראויים לציטוט יותר מאחרים - וזו הטיה מובהקת. ככה זה: בעצם בחירת העובדות אנחנו מבצעים הטיה. אולי הבעיה החמורה ביותר בתפיסה של "עיתונות אובייקטיבית" היא אי הבנת העובדה הזו. ההטיה לא חייבת להיות פוליטית במובהק: העובדה שבחרת לדווח על קווין ספייסי ולא על רצח העם בקמבודיה היא הטיה בפני עצמה. היא מובנית, שקופה - ובכך הסכנה שלה. הבעיה הזו חמורה דיה בוויקיפדיה; הרעיון שאפשר ליישם אותה על התקשורת בעייתי עוד יותר.

ג ג'ימי וולס | צילום: בלומברג ג

2. השימוש בסמארטפונים בקרב בני 16-24 בבריטניה ירד מ-3.9 שעות בממוצע ביום בשנה שעברה ל-3.8 שעות בממוצע ביום השנה. שליש מהצעירים שנשאלו בנושא אמרו שהם מבלים יותר מדי זמן מול המכשירים שלהם ושהם רוצים לקצץ קצת. אתם חושבים? 3.8 שעות ביום? רבע מהשעות בהן אתם בהכרה?

3. אפל מכרה את כל המהדורה הראשונה של האייפון X, אך אחיו הקטן אייפון 8 לא זוכה לאותה הצלחה: למשל, בסין ירד המחיר שלו ב-165 דולר מהמחיר הרשמי שלו – והוא נמוך כעת בסין יותר מאשר בהונג קונג. סינים רבים נוהגים לחצות את הקו בין סין להונג קונג, משום ששם בדרך כלל המחיר של מוצרי אפל נמוך בכ-15%. הידיעה הזו מצטרפת לשורת ידיעות שאומרות שפחות מדי לקוחות רואים טעם בשדרוג מהאייפון 7 לאייפון 8. אפשר להבין אותם; אייפון? זה כל כך 2009.

4. יש ברנש בשם ג'ורג' פפדופולוס, יועץ בכיר לטראמפ שהיה בין חמשת יועצי החוץ שלו במהלך הקמפיין ב-2016. אתמול (ב') נחשפה העובדה שהוא הפך לסוכן של ה-FBI ביולי השנה (לאחר שנתפס והודה במסירת עדויות שקר) ובעקבות זאת מסר עדויות על שיתוף הפעולה בין טראמפ ורוסיה. כל זה היה חדשות לא נעימות לג'ורג' פפדופולוס, רואה חשבון ממישיגן. הוא היה בחופשה ביוון ומצא את הטוויטר שלו מפוצץ בהודעות מכל העולם ואשתו שדרשו הסהברים. לזכותו של פפודופולוס יאמר שהוא הגיב בקור רוח מרשים: הוא מיהר לפרסם ציוץ בו הבהיר שאין לו כל קשר למר טראמפ או לקמפיין שלו - ושהמסכנה האמיתית בסיפור היא אשתו, שעונה לטלפונים זועמים במשרדו. לעזאזל; 200,000 שנות אבולוציה אנושית, ויש כאלה שעדיין לא קולטים שלפעמים יש שני אנשים עם אותו שם.

5. את פרס הסקנדל המטומטם של השבוע קוטף בקלות הבלאגן סביב אמוג'י ההמבורגר של גוגל. מסתבר שלגוגל יש אמוג'י של המבורגר, ושבאיור שלה פיסת הגבינה מונחת מתחת לפיסת הבשר. התוצאה היתה צווחה קולקטיבית ברשת, שם טהרני צ'יזבורגר ציינו בזעם שידוע שאת הגבינה שמים מעל לבשר, ותהו האם העובדים בגוגל ראו אי פעם המבורגר, או שהם אוכלים רק סושי ושותים לאטה. מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, נאלץ להפסיק את ההיערכות שלו לעדותו בסנאט מחר כדי להודיע שהוא מטפל אישית במשבר. מילא אם הייתם רבים על איך מכינים המבורגר, אבל רבאק – לריב על איך מציירים אחד? 

תגיות