אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המירוץ  לטריליון של אפל צילום: בלומברג

ניתוח כלכליסט

המירוץ לטריליון של אפל

עוד לפני שהחלה היסטריית המכירות של אייפון X - דו”ח הרבעון השלישי של אפל היכה את התחזיות וצמח בכל המדדים. המניה שקפצה ב־3% מסמנת את דהירת החברה להיות הראשונה בעולם עם שווי שוק של טריליון דולר. ושמישהו ינסה לעצור אותה

05.11.2017, 07:06 | עומר כביר

אפל היכתה את כל התחזיות בסוף השבוע כשפרסמה את הדו”חות הכספיים לרבעון השלישי של 2017, והציגה צמיחה חזקה בכל המדדים. פחות מ־24 שעות מאוחר יותר נפתחו החנויות ליום המכירות הראשון של האייפון X, ולפי הביקושים והתורים הארוכים נראה שהדו”ח הנוכחי הוא רק הקדימון למה שצפוי לחברה ברבעון האחרון של 2017.

קראו עוד בכלכליסט

אפל, שרבים אוהבים להספיד, הוכיחה שהיא רחוקה מלהיות “גופה מהלכת”, ושהיא שועטת קדימה לקראת תואר “החברה הראשונה בעולם עם שווי שוק של טריליון דולר”.

הדו”ח המפתיע של הרבעון השלישי הציג צמיחה חזקה מאוד בהכנסות, עלייה של 12% ל־52.58 מיליארד דולר. אחרי שההכנסות בשלושת הרבעונים הקודמים גדלו בשיעור מתון יחסית שנע בין 3% ל־7%, כמעט אף אחד לא צפה שדווקא ברבעון האחרון לפני השקת אייפונים חדשים, כזה שמתאפיין בציפייה להגעת הדגמים המבוקשים, אפל תזנק בצורה כל כך מרשימה.

אבל מה שהיה הכי מפתיע הוא הסיבה שבגינה זינקה אפל. בעוד לרוב האייפון הוא זה שמושך את החברה כלפי מעלה, ברבעון שעבר ההכנסות מהמכשיר גדלו בשיעור סמלי בלבד של 2% ל־28.85 מיליארד דולר ומספר המכשירים שנמכרו גדל ב־3% ל־46.68 מיליון.

מכירות האייפד חוזרות למסלול של צמיחה

 

החברה הסתמכה על הצמיחה בכל קטגוריות המוצר האחרות שלה. זה לא היה מאוד מפתיע כשמדובר היה בקטגוריית השירותים, שגדלה ב־34% ל־8.5 מיליארד דולר. הקטגוריה רושמת צמיחה גבוהה מזה כמה וכמה רבעונים, ובדו”חות שבהם הכנסות אפל היו בירידה היא היתה נקודת האור היחידה בהן. ההצלחה של אפל לייצר רווח ממכשירים גם אחרי שהם נמצאים בידי לקוחות היא מקור לקנאה מצד כל היצרניות האחרות, שחלקן מנסות לחקות ללא הצלחה.

זה גם לא היה מפתיע במיוחד שקטגוריית “מוצרים אחרים” גדלה ב־36% ל־32.3 מיליארד דולר, כנראה הודות לאפל ווטש. מנכ”ל אפל, טים קוק, אמר לא פעם שמכירות השעון החכם נמצאות במגמת גידול קבועה, והנתונים מהווים חיזוק מהותי, לדבריו, אף שאפל לא מפרסמת נתונים נפרדים על מכירות המכשיר. בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדו”חות אמר קוק: “כל פעילות המוצרים הלבישים שלנו”, שלהגדרת קוק כוללים את האפל ווטש ואת האוזניות השונות של אפל ושל ביטס, “גדלה ברבעון ב־75% לעומת שנה שעברה, ובשנת הכספים 2017, שהסתיימה בספטמבר, יצרה לנו הכנסה שנתית שוות ערך לזו של חברת פורצ’ן 400”. זה לא הכול אפל ווטש, אבל יש לו נתח נכבד שם. 

מה שכן היה מפתיע הוא העלייה במכירות האייפד. הטאבלט של אפל חזר למסלול הצמיחה כבר ברבעון הקלנדרי השני של 2017, כשההכנסות ממנו עלו ב־2% ומספר המכשירים שנמכרו עלה ב־15%.

נתוני המכשיר ברבעון האחרון הראו שלא רק שזה לא היה גליץ’, אלא שהאייפד חוזר לשחק תפקיד מרכזי בהגדלת הכנסות אפל. מכירות הטאבלט זינקו ב־14% ל־4.83 מיליארד דולר ומספר היחידות ב־11% ל־10.33 מיליון. קוק תמיד טען שאחת הסיבות לירידה במכירות הטאבלט היא מחזורי שדרוג ארוכים יותר ביחס לסמארטפונים.

התורים האינסופיים לאייפון X וקונה מאושר שהצליח לרכוש את המכשיר, צילום: אי.פי, טי.אן.אס התורים האינסופיים לאייפון X וקונה מאושר שהצליח לרכוש את המכשיר | צילום: אי.פי, טי.אן.אס התורים האינסופיים לאייפון X וקונה מאושר שהצליח לרכוש את המכשיר, צילום: אי.פי, טי.אן.אס

עכשיו נראה שהמחזור הסתיים והלקוחות מתחילים לשדרג, וגם מעדיפים לבחור בדגמי אייפד יקרים יותר, ולכן ההכנסות עולות בקצב גבוה יותר ממספר המכשירים.

ההפתעה הגדולה ביותר היתה הגידול במכירות מחשבי המק של החברה. לרוב, מספקים המחשבים עלייה קבועה אך סמלית שרק לעתים נדירות חורגת לתחום הגידול הדו־ספרתי. אבל הפעם מכירות המק זינקו ב־25%, שיעור שלא נראה כבר שנים רבות, ל־7.17 מיליארד דולר. זאת, בשעה שמספר המכשירים שנמכרו גדל ב־10% ל־5.39 מיליון. שוב, לקוחות אפל מבכרים לרכוש מכשירים יקרים יותר.

מגמה זו עתידה להיות מורגשת היטב ברבעון שייגמר בדצמבר בקטגוריית האייפון. זאת, לאור הביקוש הגבוה לאייפון X ותג המחיר האדיר שמוצמד אליו, 999 דולר לפני מס בארה”ב (בישראל צפוי מחיר גבוה הרבה יותר מ־3,500 שקל).

המגמה גם מלמדת דבר חשוב על אפל שמדגיש את כוחה של החברה ואת מעמדה הייחודי: אפל היא חברת מיינסטרים לכל דבר, המוצרים שלה לא מיועדים לקהל נישתי או לעלית – האייפון הוא דגם הסמארטפון הנמכר בעולם, וכך גם האייפד והאפל ווטש בקטגוריות שלהם. ויש לשים לב: היא גובה עליהם מחירי פרימיום שמתחרות המיינסטרים האחרות יכולות רק לחלום עליהם. הדבר דומה לכך שפורשה תהפוך ליצרנית הרכב הגדולה בעולם. זו הסיבה שלאפל יש לא רק הכנסות עצומות אלא גם רווחים אדירים, שברבעון האחרון זינקו ב־18.9% ל־10.71 מיליארד דולר.

הכנסות המחשוב הלביש: כ־7 מיליארד דולר בשנה

כדי לנסות להבין באמת עד כמה אפל היא חברה ענקית, ועד כמה צריך הרבה יותר מכמה רבעונים של ירידה בהכנסות בשביל להפיל אותה, צריך לחזור לאמרה של טים קוק שלפיה עסקי המחשוב הלביש של החברה זהים בגודלם לאלו של חברת פורצ’ן 400.

המשמעות היא שפעילות זו גדולה יותר מכלל הפעילות של גופים כמו חברות תעופה דוגמת ג’ט בלו ואלסקה אייר, יצרנית האופנועים הארלי דייווידסון או ד”ר פפר־סנאפל גרופ. המשמעות היא שעסקי המחשוב הלביש של אפל הכניסו לה בשנת הכספים האחרונה לפחות 6.72 מיליארד דולר, כמו ההכנסות של חברת האנרגיה Calpine שנמצאת במקום ה־400.

סכום זה הופך את אפל ככל הנראה לחברת המחשוב הלביש הגדולה בעולם. גדולה משמעותית ממתחרות דוגמת פיטביט שהכנסותיה ב־2016 עמדו על 2.17 מיליארד דולר בלבד.

תחשבו על זה רגע – חברת המחשוב הלביש הגדולה בעולם, פעילות עסקית שגדולה יותר מזו של חברות שמפעילות ציי מטוסים. וזה רק חלק מקטגוריית מוצר, שהיא בעצמה קטגוריית המוצר הקטנה ביותר של אפל.

גם בחזית הסינית היה לדו”ח חדשות טובות, ואחרי שישה רבעונים רצופים של ירידה בהכנסות חזרה שם אפל למסלול הצמיחה והכנסותיה עלו ב־12% ל־9.8 מיליארד דולר.

לא מדובר בגידול האזורי המשמעותי ביותר של אפל (המכירות באירופה זינקו ב־20% ובאמריקה הן צמחו ב־14%), ועוד מוקדם לדעת אם מדובר באנומליה חד־פעמית או בשינוי מגמה שיכולה להתחזק ולהחזיר את סין לקדמת הבמה, אבל מדובר בנתון מעודד מאוד.

נתון פחות מעודד היו ההכנסות מאזור אסיה־פסיפיק, שגדלו רק ב־5% ל־2.81 מיליארד דולר.

בשנתיים האחרונות אפל משקיעה מאמצים רבים בהרחבת פעילותה בהודו, שם נוכחותה כיום מצומצמת.

באפל רואים בהודו שוק בתולי שיכול להפוך למנוע הצמיחה הבא של החברה והשקיעו משאבים ניכרים להגברת פעילותה החברה במדינה, בדמות הקמת מרכזי מו”פ ומאמצי לובינג לקבלת הקלות שונות שיקלו על פתיחת חנויות. לאור העלייה הצנועה בלבד, נראה שמאמצים אלו עדיין לא נושאים את הפירות המבוקשים.

לפני שנה בערך, מצבה של אפל לא היה מעודד. החברה דיווחה על ירידה בהכנסות זה רבעון שלישי ברציפות, הפעילות בסין שפעם היתה מנוע הצמיחה של החברה המשיכה להצטמק, מכירות האייפון והאייפד ירדו, וכך גם של מחשבי המק והשעון החכם אפל ווטש. עם דגמי אייפונים חדשים לא מרשימים במיוחד, כשהשוק ממתין להשקה של המכשיר שהתברר כאייפון X, הציפיות לא היו גבוהות להמשך הדרך.

אבל איזה הבדל עושה שנה. בניגוד לתחזיות רבות, מכירות האייפון חזרו לצמוח ברבעון שלאחר מכן ואתם גם ההכנסות, וברבעונים שלאחר מכן פעילויות כמו קטגוריית "מוצרים אחרים", שכוללת את מכירות האפל ווטש לצד אפל TV, אוזניות ביטס ועוד, או קטגוריית שירותים, שכוללת הכנסות מאייטיונז, אפסטור ושאר שירותים דיגיטליים - זינקו בשיעורים דו־ספרתיים. ברבעון הקודם אפילו האייפד חזר לצמוח אחרי 3.5 שנים רצופות של ירידה.

בדרך לשיא בתולדות החברות הציבוריות

 

ואז, הגיע סוף השבוע האחרון. ביום חמישי בלילה פרסמה אפל את הדו"ח לרבעון הקלנדרי השלישי של 2017, שסימן צמיחה חזקה בכל המדדים.

זאת, אף שכלל רק שבוע אחד של מכירות האייפון 8 ואייפון 8 פלוס, ככל הנראה הדגמים הפחות מבוקשים מבין שלושת האייפונים שחשפה החברה בחודש ספטמבר.

פחות מ־24 שעות מאוחר יותר נפתחו החנויות ליום המכירות הראשון של האייפון X, ולפי ההיסטריה, התורים, והביקושים נראה שהדו"ח העדכני הוא רק יריית פתיחה למה שצפוי ברבעון האחרון של השנה שייגמר בדצמבר.

עם האייפון X שמגיע לשוק, ורמקול חכם ומק פרו חדש שיכולים להצטרף אליו לכבוד עונת הקניות שלפני חג המולד - לפי כל התחזיות, כולל אלו של אפל עצמה, החברה נמצאת בדרכה לרבעון אדיר, הטוב ביותר בתולדותיה ובתולדות החברות הציבוריות.

בסופו של יום, חרף הדיבורים על אבדן החדשנות, על היעדר ברק, על שיעמום ואובדן הקסם, אפל עדיין מוכרת הרבה מאוד מכשירים להרבה מאוד אנשים, ומכניסה הרבה מאוד כסף לבנק. ושמישהו ינסה לעצור אותה.

תגיות