אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנורה ועמיתים ייכנסו למנהרות הכרמל ב־700 מיליון שקל

בלעדי לכלכליסט

מנורה ועמיתים ייכנסו למנהרות הכרמל ב־700 מיליון שקל

מנורה מבטחים וקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים הגישו את ההצעות הגבוהות ביותר לרכישת 45% ממפעילת מנהרות הכרמל כרמלטון משיכון ובינוי של שרי אריסון. הרכישה תהיה באמצעות שותפות מוגבלת, שתמשיך להיות מנוהלת על ידי שיכון ובינוי

06.11.2017, 06:51 | גולן חזני

חברת הביטוח מנורה מבטחים וקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים הגישו את ההצעות הגבוהות ביותר לרכישת 45% ממניות חברת כרמלטון, המפעילה את מנהרות הכרמל ונמצאת בשליטת שיכון ובינוי, בהיקף של כ־700 מיליון שקל, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

שני הגופים קיבלו אתמול הודעות לא רשמיות על כך ואמורים להרכיב יחד את קבוצת הרכישה. השניים עשויים להכניס גוף נוסף לעסקה. תחום ההשקעות בעמיתים מנוהל על ידי ניר עובדיה ובמנורה מבטחים על ידי יוני טל. הגורמים המעורבים סירבו להגיב לפניית "כלכליסט".

מנהרות הכרמל מנהרות הכרמל מנהרות הכרמל

עוד נודע ל"כלכליסט" כי קבוצת אלייד, המחזיקה בזכות סירוב על מכירת המניות, לא צפויה לממש אותה. עם זאת, מקורבים לשיכון ובינוי אמרו כי אלייד צפויה לדרוש שזכות הסירוב שלה תישמר. הדבר מותנה בהסכמתן של עמיתים ומנורה, וככל הנראה הזכות תינתן.

קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון מקדמת מזה כמה חודשים מהלך למימוש של עיקר החזקותיה בפרויקטי הזכיינות מנהרות הכרמל ונתיבי הצפון. הקבוצה פנתה לגופים המוסדיים הגדולים באמצעות סמנכ"ל שיכון ובינוי זכיינות גבי דוד, שאמון על המכרז, כדי לעניין אותם ברכישת יחידות השתתפות בשותפות מוגבלת שתחזיק 45% ממניות חברת כרמלטון, המפעילה את פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה ומחזיקה ב־50% בחברת נתיבי הצפון. הביקוש במכרז היה גבוה, מאחר שמבחינת המוסדיים מדובר בפרויקטים ללא סיכון הקמה.

שיכון ובינוי צפויה להמשיך לנהל כשותף כללי את השותפות המוגבלת שתחזיק במניות המוסדיים. המהלך לא כולל את החזקות שיכון ובינוי בפרויקט התפלה בחדרה (50%) והן עשויות להיות מוכנסות לשותפות המוגבלת בעתיד.

לשיכון ובינוי יש החזקה של 50% בכרמלטון, כאשר ב־50% האחרים מחזיקה אלייד החזקות של יצחק סוארי. כרמלטון מחזיקה בזיכיון לניהול, הקמה והפעלת פרויקט מנהרות הכרמל, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים במשך תקופת הזיכיון, שתסתיים ב־2040. בתום תקופת הזיכיון יועבר הפרויקט לידי המדינה, ללא תמורה.

לכרמלטון יש גירעון של 127 מיליון שקל בהון העצמי, והיא ממומנת באמצעות הלוואות בעלים של כ־173 מיליון שקל. דוחות שיכון ובינוי ל־2016 חשפו כי כרמלטון רשמה באותה שנה הפסד של כ־13.4 מיליון שקל, לאחר הפסד של 17.6 מיליון שקל ב־2015.

החזקה נוספת של שיכון ובינוי שתועבר לשותפות היא 50% מחברת נתיבי הצפון, שבה מחזיקה שיכון ובינוי ב־60%. בידי החברה זיכיון לשיקום, תפעול ואחזקה של רשת כבישים בצפון, שהוענק לה בהסכם זיכיון עם נתיבי ישראל, עד ל־2030. לאחרונה מכרה שיכון ובינוי 40% מהפרויקט ברווח של 65 מיליון שקל. נתיבי הצפון סיימה את 2016 ברווח נקי של 2 מיליון שקל.

שיכון ובינוי נסחרת בשווי של 3.4 מיליארד שקל, ואריסון בוחנת מכירה של מחצית ממניות השליטה שלה בה.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
תחי השיטה הקפטליסטית (או איך להרויח מאות מיליונים מחברה מפסידה)
איך לעזאזל חברה מונופוליסטית עם קהל לקוחות שבוי יכולה להפסיד 15 מיליון ש"ח בשנה? אם מסתכלים על מקרים דומים בעבר, זה לרוב קורה משילוב של משכורות עתק להנהלה הבכירה, משיכת דיוידנדים על אף הפסד, ועיסקאות בעלי עניין שבה החברה ה"מפסידה" רוכשת שירותים ומוצרים מחברות אחרות של בעלי השליטה במחירים מנופחים. כאן גם הגדילו לעשות ואת הגירעון מכסה הלוואת בעלים - כלומר הבעלים שיודעים שהם יושבים על מכרה זהב עם ערבויות מדינה, נתנו לעצמם "הלוואה" שבה הם מקבלים גם ריבית נאה וקדימות לפני ספקים ועובדים במקרה של פשיטת רגל. ועכשיו הם מוכרים את המניות ומסדרים לעצמם אקזיט של מאות מיליונים על חשבון כספי החוסכים לפנסיה. יחי הקפטליזם!
חיפאי  |  06.11.17
2.
אולי עמיתים יעשו מהפכה אחרת ויצמידו את הפנסיות שלנו לשכר הממוצע ולא למדד שלא קיים שנים
הרי אתם יודעים שאחד כמוני שיצא לפנסיה לפני 5 שנים מקבל את אותו סכום בלי שום תוספת. גימלאי שירות המדינה מקבלים ביגוד, הבראה ומענק יובל גם בפנסיה שלא לדבר על כך שהפנסיה שלהם מחושבת לפי 3 שנות עבודה אחרונות ושלי ושל חברי לפי ממוצע של 35 שנות עבודה. אז את הקיפוח הזה צריך לתקן לפני שנהפוך להיות העניים החדשים
אבנר  |  06.11.17