אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחת מכל חמש פניות למוקד 100 - על חסימת חנייה פרטית צילום: עומר הכהן

אחת מכל חמש פניות למוקד 100 - על חסימת חנייה פרטית

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתאפשר למשטרה לרשות דו"חות לרכבים שמפריעים לתנועה בחניונים. הוועדה תבחן גם הענקת סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים

06.11.2017, 14:59 | שחר אילן

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתאפשר למשטרה לנקוט פעולות אכיפה נגד רכבים שמפריעים לתנועה בחניונים ציבוריים הנמצאים בבעלות פרטית.

קראו עוד בכלכליסט

הצעת החוק תאפשר אמנם רק להגיש כתבי אישום עניין לא כל כך מעשי כשמדובר בעברת חניה, אבל לאחר שתעבור ניתן יהיה להפוך אותה לעבירת קנס ולרשום דו"חות. במהלך הדיונים חשף נציג המשרד לביטחון פנים כי 20% מהפניות למוקד 100, אחת מכל חמש, עוסקות בחסימת חניה פרטית.

הצעת החוק מאחדת שתי הצעות חוק פרטיות של ח"כ יעקב פרי מיש עתיד ושל ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס. פרי, שמילא את מקומו של יו"ר הוועדה, סיפר כי הגיש את הצעת החוק בעקבות פנייה שקיבל מגלעד נהרי, יו"ר ועד בית בבניין בנתניה, על הקושי להתמודד עם דיירים החוסמים רכבים של דיירים אחרים בחניון פרטי המשמש את הציבור.

חוסמים רכבים בחניה (ארכיון), צילום:  עומר הכהן חוסמים רכבים בחניה (ארכיון) | צילום: עומר הכהן חוסמים רכבים בחניה (ארכיון), צילום:  עומר הכהן

ח"כ מלכיאלי סיפר כי קיבל פנייה מאזרח שחנה בחניון של רשת סופרמרקטים ורכב אחר חסם אותו. לדבריו, הפונה נאלץ להמתין במשך שעתיים עד שהגיע בעל הרכב החוסם. כאשר הוא התקשר לעירייה או למשטרה אמרו לו שלא ניתן לבצע אכיפה אלא רק לסייע לו לאתר את בעל הרכב.

פרי הציע בתחילה להחיל את הצעת החוק על חניונים פרטיים שלא משמשים את הציבור הרחב, דוגמת המקרה שבשלו יזם את הצעת החוק. אולם הוא הסכים להגביל את הצעתו, שמוזגה עם הצעת ח"כ מלכיאלי, לחניונים פרטיים הנמצאים בשימוש הציבור – כמו מרכזים מסחריים

עוזר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה, גילה ש"כ-20% מהפניות למוקד 100 עוסקות בתפיסת חניות פרטיות – כלומר ברור שמדובר בבעיה מאוד מהותית".

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה כי האכיפה תתבצע רק במקרים בהם תתקבל פנייה מאזרח שנחסם, שכן לעיתים בחניונים יש הסדרים בין נהגים על חסימה בהסכמה.

ח"כ פרי אמר כי בדיונים להכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, תיבחן הוועדה גם את האפשרות להעניק סמכויות אכיפה גם לפקחים העירוניים. היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי עמדת המרכז היא שהסמכות צריכה להינתן למשטרה בלבד. "כמו שהפקחים העירוניים לא מתערבים בסכסוכים בתוך הבית או בסכסוכי שכנים הם לא צריכים להתערב בסכסוכי חניה בשטח פרטי ולהשאיר זאת לטיפול המשטרה".

נציגת משרד הפנים, נאוה אושר, אמרה שמדובר בסיטואציות מורכבות עם סיכון ממשי לאלימות שהרשויות לא צריכות לטפל בהן. עו"ד אמיגה מהמשרד לביטחון פנים אמר שצריך לתת לרשויות המקומיות שיקל דעת, ולאפשר לרשות שתרצה בכך לבצע את האכיפה.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי מי שמחכה שעות בחניון ציבורי זה לא יעזור לו שבעל הרכב יקבל קנס, כי הוא ממהר באותו רגע. הוא הציע לאפשר גרירה של הרכבים החוסמים, על חשבון בעל הרכב.

תגיות