אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרויקט התחבורה השיתופית של CAR2GO הושק בחיפה; דקת נסיעה תעלה 1.2-1.7 שקלים צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

פרויקט התחבורה השיתופית של CAR2GO הושק בחיפה; דקת נסיעה תעלה 1.2-1.7 שקלים

40 מכוניות מסוג רנו זואי יושכרו במסגרת הפרויקט, והלקוחות יחוייבו לתשלום מנוי שנע בין 15-40 שקל. בתחילת 2018 יכלול הפרויקט כ-100 מכוניות

07.11.2017, 12:35 | ליאור גוטמן

המשרד להגנת הסביבה השיק הבוקר (ג') את פרויקט התחבורה השיתופית שתוכנן בעיר חיפה, זאת בשיתוף קק"ל. מהיום יעמדו לרשות הציבור כ-40 מכוניות חשמליות קטנות מסוג רנו זואי (ZOE) אותן ניתן יהיה לשכור לפרקי זמן קצרים וארוכים, הכל ביחס לצרכי הלקוח. לטענת המשרד להגנת הסביבה, עד סוף השנה מספר כלי הרכב יוכפל כאשר בתחילת 2018 הפרויקט יכלול כמאה כלי רכב שיורשו בשלב הראשון לנוע רק בתחומי העיר חיפה.

קראו עוד בכלכליסט

מימין יונה יהב ראש עיריית חיפה וזאב אלקין שר להגנת הסביבה עם הרכב השיתופי, צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה מימין יונה יהב ראש עיריית חיפה וזאב אלקין שר להגנת הסביבה עם הרכב השיתופי | צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה מימין יונה יהב ראש עיריית חיפה וזאב אלקין שר להגנת הסביבה עם הרכב השיתופי, צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

אז כמה יעלה התענוג? לפי המשרד להגנת הסביבה לרשות הלקוחות יוצעו שני מסלולים, כאשר אחד מותאם לתפיסתם למשתמש "כבד" והשני למשתמש "קל". המסלול הראשון מחייב רישום כלקוח ותשלום מנוי חד פעמי של 40 שקל, ואילו המסלול השני גם מחייב רישום אולם שם התשלום החד הפעמי נקבע על 15 שקל. עם סיום הרישום יוכל כל לקוח לקחת את אחד מכלי הרכב או להזמינו מראש באפליקציה (שגם תנתב אותו למקום החניה המיועד לרכב חשמל) כאשר כל דקת נסיעה של משתמש "כבד" תעלה לו 1.2 שקלים, ואילו משתמש "קל" ישלם עבור כל דקת נסיעה 1.7 שקלים. לפיכך, חצי שעת נסיעה תעלה ללקוח הרכב השיתופי החשמלי בין 36 ל-51 שקל, לא כולל את התשלום החד פעמי עבור מסלול השימוש.

לטענת המשרד להגנת הסביבה השירות לא בא להחליף השכרת רכב לטווח ארוך (שעולה כיום בין 80 ל-100 שקל ל-24 שעות מלאות) אלא לשרת לקוחות מזדמנים ברכבי בעיר. עוד טוענים שם שמחישובים שהם עשו השירות זול בכ-35 עד 50% משימוש במונית, כאשר לקוח שיעמוד בפקק תנועה ימשיך לשלם על השימוש ברכב כאילו ישב במונית שעומדת בפקק תנועה והמונה שלה ממשיך לעבוד. "הפרויקט אמור לצמצם את זיהום האוויר. מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת 4-14 רכבים פרטיים מהכביש. המיזם עתיד להתרחב לאזור הקריות ובכך להפוך לפרויקט בעל השפעה על כל המטרופולין", מסכמים שם.

מי שמימן את הפרויקט - בעלות ראשונית של 20 מיליון שקל - הם כאמור המשרד להגנת הסביבה, קק"ל, עיריית חיפה ואיגוד ערים, כאשר ההפעלה בשטח תתבצע על ידי על ידי חברת CAR2GO. בעלי החברה, היא שגריר, דיווחה אתמול (ב) לבורסה שההסכם בין הצדדים כולל התחייבות להקים 300 עמדות חניה ו-30 עמדות טעינה לרכב חשמלי שיוצבו ברחבי העיר חיפה. עלות ההשקעה של שגריר במיזם נאמדת בכ-11 מיליון שקל בעיקר עבור רכישת המכוניות החשמליות. לטובת הרכב העמידה חברת קרסו, היא יבואנית רנו, אשראי לשגריר שישולם בתוך 36 חודש וישא ריבית שנתית של 2.5%. עוד דווח שעיריית חיפה תשא בהוצאות התפעול של המיזם ובהיקף של עד 5 מיליון שקל לשנה.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "אנחנו מכריזים היום על מהפכה בתחום הרכב החשמלי. חיפה היא החלוצה הראשונה אך בקרוב כל הקריות יצטרפו ויהפכו את איזור המפרץ למתחם אחד של פרויקט הרכב החשמלי השיתופי. מדובר בפרויקט בעל חשיבות עצומה שיסייע גם לתושבי העיר וגם למבקרים בה מבחינת חניה, יפחית את השימוש ברכב פרטי ויסייע בהפחתת זיהום האוויר מתחבורה שאנו עמלים עליו בנוסף לתכנית הלאומית שהקצנו לה 260 מיליון שקל. אני מברך את חיפה שהצטרפה ראשונה ומקווה כי הבשורה במפרץ תגיע לערים נוספות בארץ".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
במקום להשקיע בתחבורה ציבורית, מסבסדים יזם פרטי
הרי המיזם הזה לא מוריד מכוניות מהכבישים, אלא במיקרה הטוב אם בעקבות המיזם מאות רבות של אנשים יוותרו על הרכב הפרטי אז יהיו פחות בעיות חניה. בינתיים, זה רק מחריף את בעיית החניה כי גוזל חניות ציבוריות שנסללו בכספי ציבור לטובת יזם פרטי. בניגוד לזה, תחבורה ציבורית יעילה הייתה מורידה הרבה מכוניות מהכבישים ומקטינה את הפקקים.
יוסי  |  08.11.17
לכל התגובות