אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשתות הכלבו נערכו לכריסמס עם פחות סחורה צילום: בלומברג

רשתות הכלבו נערכו לכריסמס עם פחות סחורה

לקראת עונת הקניות לחגים שתיכנס החודש להילוך גבוה חוששות ענקיות הקמעונאות בארה"ב להיתקע עם מלאים עודפים. האסטרטגיה: הרשתות, ובהן מייסי'ס, ג'יי.סי פני וקוהל'ס, דחו את ההזמנות וצמצמו את היקפן

07.11.2017, 20:25 | שירות כלכליסט

עונת הקניות לחגים בפתח, והקמעונאיות בארה"ב מגיעות אליה לאחר שנה שהתאפיינה בפשיטות רגל, סגירות סניפים וירידה בתנועת הלקוחות. כתוצאה, רשתות הכלבו הגדולות, אשר על פי רוב מצטיידות במלאים חודשים רבים מראש, העדיפו השנה להמתין לרגע האחרון וגם להזמין פחות — כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

קראו עוד בכלכליסט

האסטרטגיה הזו נועדה להפחית את עלויות המלאים ולמנוע חזרה על טעויות משנים קודמות, אז מצאו את עצמן הרשתות תקועות עם ערימות של סחורה שלא נמכרה. מציאות שחייבה אותן להציע הנחות מפליגות שפגעו ברווחיות.

אולם, האסטרטגיה החדשה טומנת בחובה גם סיכון. אם המלאי יאזל לפני הזמן, הרשתות יפסידו מכירות ויתקשו להדוף את התחרות מצד קמעונאיות מקוונות כמו אמזון. "בין הסיכון של הפסד מכירה והסיכון של הפסד רווחיות, חנויות הכלבו מעדיפות השנה להפסיד מכירות", הסביר גרג פורטל מחברת הייעוץ AT קירני.

עם הרשתות שאמצו את האסטרטגיה נמנות מייסי'ס, ג'יי.סי פני, קוהל'ס, נורדסטרום, דילארד'ס ולורד אנד טיילור, הרוכשות כמויות מצומצמות יותר וממתינות קרוב יותר לחגים לביצוע ההזמנה. "הרשתות לא רוצות להיתקע עם סחורה", ציין ניל סטרן, שותף בחברת הייעוץ מקמילן דוליטל. "זה עולה להן כסף. זה היה בסדר בזמנים הטובים, אבל לא בתקופות קשות".

לפי מומחי קמעונאות, רמות מלאים נמוכות עשויות ליצור תחושת בהילות בקרב הצרכנים. אלה יעדיפו לבצע את הקניות במהירות ולא לחפש בנחת את המחירים הטובים ביותר. המומחים מזהירים כי הרשתות עלולות להכעיס בכך את הלקוחות, אף כי ישנם גם מי שיעדיפו פחות אפשרויות בחירה. "זה עדיף על עומס בגדים בחנויות, שמקשה על הקניות", אמרה לרויטרס הלקוחה דקוטה וויטלו, שהגיעה לסניף מייסי'ס בשיקגו כדי לרכוש בגדים לחורף.

בדרך כלל, הקמעונאיות מבצעות את ההזמנות 12-9 חודשים לפני תחילת עונת הקניות, אך השנה הן החלו בהזמנות רק שלושה חודשים לפני המועד ומחדשות את הפריטים בהפרשים של שמונה שבועות. בכך מחקות הרשתות הגדולות את רשתות האופנה המהירה, שהנציגות הבולטות שלהן הן זארה ו־H&M. אלה שומרות דרך קבע על רמות מלאי נמוכות יחסית ומנסות למשוך לקוחות עם מחירים נמוכים.

שינוי האסטרטגיה משתקף גם בהחלטה של מייס'יס וג'יי.סי פני לבטל את תפקיד הקניין הראשי לטובת אלגוריתמים של נתונים שמאפשרים "קבלת החלטות קנייה דינמיות יותר", כך לפי מרווין אליסון, מנכ"ל ג'יי.סי פני.

סניף מייסי סניף מייסי'ס בניו יורק | צילום: בלומברג סניף מייסי

הקמעונאיות אמנם מביעות אופטימיות לגבי האסטרטגיה החדשה, אך השינוי באופן ההזמנה לא בהכרח יוביל לשינוי בהרגלי הצריכה. בעוד שסנטימנט הצרכנים השתפר לאחרונה, באיגוד הקמעונאות הארצי הזהירו בחודש שעבר כי הם לא ימהרו להוציא את כספם, כל עוד נמשכת האי־ודאות סביב רפורמת המסים והמסחר שמתכנן הנשיא טראמפ. לפי הערכות האיגוד, תעשיית הקמעונאות בארה"ב תרשום עלייה של 3.7%־4.2% במכירות בעונת החגים הנוכחית, זאת לעומת עלייה של 3.75% בשנה שעברה.

לפי נתוני האיגוד, המכירות הקמעונאיות בארה"ב בנובמבר ובדצמבר 2016 טיפסו ל־658.3 מיליארד דולר. עם זאת, הרשתות דיווחו על ביצועים חלשים. כך למשל, מייסי'ס וקוהל'ס דיווחו על ירידה של 2.1% במכירות לעומת 2016, וגיי'.סי פני רשמה ירידה של 0.8%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות