אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל אל על התפטר, רשות שדות התעופה מתנגדת למיזוג החברה עם ישראייר צילום: סיון פרג'

בלעדי לכלכליסט

מנכ"ל אל על התפטר, רשות שדות התעופה מתנגדת למיזוג החברה עם ישראייר

רש"ת, שצפויה להפסיד מיליוני דולרים כתוצאה מהמיזוג, פנתה לרשות ההגבלים והביעה את התנגדותה למיזוג ישראייר עם סאן דור, החברה־הבת של אל על. רש"ת טענה גם שהמיזוג עלול לפגוע בתחרות בקו לאילת, שבו ארקיע עשויה להישאר שחקנית יחידה

08.11.2017, 06:47 | גולן חזני

רשות שדות התעופה (רש"ת) מתנגדת למיזוג של חברות התעופה ישראייר וסאן דור, החברה־הבת של אל על, כך נודע ל"כלכליסט". רש"ת שלחה לרשות ההגבלים העסקיים, שבסמכותה לאשר את העסקה, מכתב שבו הביעה את התנגדותה. כמו כן, נציגים של הרשות נפגשו עם נציגי רשות ההגבלים.

קראו עוד בכלכליסט

רש"ת מנמקת את התנגדותה בשני טיעונים. הטיעון הראשון, והמשמעותי יותר מבחינת רשות ההגבלים, נוגע לתחרות בקו לאילת. הטיעון השני נוגע לאגרות שאל על משלמת לה.

  , צילום: wikimedia צילום: wikimedia   , צילום: wikimedia

לטענת רש"ת, אם רשות ההגבלים תאשר את המיזוג, יש סיכוי ריאלי שרק חברת ארקיע תטוס לאילת, מה שישפיע לרעה על הצרכן.

כיום החברות שטסות מנתב"ג לאילת הן ישראייר וארקיע. לטענת רש"ת, המנוהלת על ידי יעקב גנות, יש סיכוי סביר שחברת אל על תחליט להפסיק את הטיסות של ישראייר לאילת כדי להשתמש במטוסיה בקווים ליעדים רווחיים יותר כמו קפריסין או אירופה.

"מיזוג כזה עלול לפגוע אנושות בכל שוק הטיסות הפנים־ארציות", טענו ברש"ת. "מי מבטיח שהחברה הממוזגת לא תפנה את המטוסים ליעדים קרובים באירופה שמניבים תמורה גדולה יותר בשל שיקולי רווחיות, במקום להטיס את תושבי אילת לתל אביב וחיפה? אלה עלולים להישאר עם שחקן אחד בשוק הפנים־ארצי, ארקיע, שחקן שיוכל לעשות מה שהוא רוצה מבחינת מחירים ושירות", טענו ברשות.

כדי להוכיח את הנקודה הזו טעני אנשי רש"ת כי אל על דרשה בתחילת 2013 לקבל אישור להפעיל קו לאילת, לצד הקווים שהפעילו ארקיע וישראייר, אולם כבר בנובמבר של אותה שנה החליטה לבטל את הקו בשל שיקולי רווחיות.

מנכ"ל אל על הפורש דוד מימון , צילום: סיון פרג מנכ"ל אל על הפורש דוד מימון | צילום: סיון פרג' מנכ"ל אל על הפורש דוד מימון , צילום: סיון פרג

אם אל על אכן תחליט לבטל את הטיסות לאילת לאחר המיזוג, הציבור לא חייב למצוא את עצמו במצב שבו האפשרות היחידה שלו לטוס לאילת היא ארקיע משום שבסמכותו של שר התחבורה להחליט על פתיחת שוק הטיסות הפנים־ארציות גם לחברות זרות שכיום אינן מורשות להפעיל טיסות בקווים אלו.

הטיעון השני של רש"ת הוא כלכלי ונוגע להנחות שתאלץ לתת לאל על בשל נתח השוק שלה שיעלה לאחר שסאן־דור תתמזג עם ישראייר.

כיום חברות תעופה מקבלות הנחה באגרות בשדות התעופה כנגזרת מהיקף תנועת הנוסעים ומנתח השוק שלהן. חברות בעלות נתח שוק קטן מ־30% מקבלות 15% הנחה. חברות שנתח השוק שלהן גדול מ־30% מקבלות הנחה של 20%.

נתח השוק של אל על אמנם עומד כיום על יותר מ־30% (ראו תרשים), אך זה לא תמיד המצב. אם בעבר נתח השוק של אל על עמד על יותר מ־40%, בעקבות רפורמת שמיים פתוחים שהגבירה את התחרות נתח השוק של אל על צנח ובספטמבר 2017 הוא אף עמד על 26% בלבד ובאוקטובר על 26.2%. מיזוג עם ישראייר יבטיח כי גם בעתות שפל נתח השוק לא יפחת מ־30% ויבטיח שאל על תשלם פחות לרש"ת.

מיכל הלפרין, הממונה על הגבלים עסקיים, מנועה מקבלת החלטה בנושא מיזוג זה בשל ניגוד עניינים. הנושא מצוי בטיפולו של היועץ המשפטי של הרשות עו"ד אורי שוורץ.

ברש”ת העדיפו שלא להגיב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות