אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ענקיות הטכנולוגיה הולכות להפוך לשחקניות רציניות בספורט" צילום: איי פי

"ענקיות הטכנולוגיה הולכות להפוך לשחקניות רציניות בספורט"

ב-2016, שילמה טוויטר 10 מיליון דולר עבור הזכות לשדר בצפייה ישירה 10 משחקי פוטבול בימי חמישי, על בסיס לא בלעדי. השנה, אמזון הדיחה את טוויטר, והציעה 50 מיליון דולר עבור אותה חבילה. האינפלציה הזו צפויה להגיע גם לכדורגל

08.11.2017, 15:29 | בלומברג
ב-25 השנים האחרונות עלות זכויות השידור של משחקי הכדורגל בפרמיירליג האנגלית זינקה פי 30 על רקע ההסתמכות של חברות המדיה העשירות על שידורי ספורט בשידור חי כעוגן למשיכת מנויים. אולם, בשנה הבאה חבורה עשירה אף יותר – ענקיות האינטרנט שמנסות לפתות את צופי הטלוויזיה – ישתתפו קרוב לוודאי במכרזים למכירת הזכויות וידחפו את המחירים אף גבוה יותר. "שידורי ספורט מושכים מאגר אוהדים נלהב", אמר גרג הארט, מנהל הווידיאו באמזון, באוגוסט לאחר שחתם על חוזה להצעת משחקי טניס באמזון פריים.

קראו עוד בכלכליסט

 מוריניו עם המצלמה. "הספורט הוא המפתח לשמירה על מנויים", צילום: איי פי מוריניו עם המצלמה. "הספורט הוא המפתח לשמירה על מנויים" | צילום: איי פי  מוריניו עם המצלמה. "הספורט הוא המפתח לשמירה על מנויים", צילום: איי פי

בחורף יתקיים המכרז על שידור משחקי הפרמיירליג, שיהיו פרס הגדול ביותר. מאז הקמת הליגה ב-1992, רשתות הערוצים בתשלום הובילו לעלייה משמעותית במחירים, כך למשל סקיי ו-BT הסכימו במכרז האחרון ב-2015 לשלם סכום משולב של 1.7 מיליארד ליש"ט (2.2 מיליארד דולר) בשנה, עלייה לעומת 1.1 מיליארד ליש"ט ב-2012. זכויות המשחקים בליגות הבכירות בספרד ובאנגליה יוצעו גם כן למכירה, וליגת הפוטבול של צפון אמריקה (NFL) מתכוונת למכור את זכויות הסטרימינג למשחקים שלה. "ענקיות הטכנולוגיה הולכות להפוך להיות שחקניות רציניות" בספורט, כך לפי ג'ון אנסר, עורך דין ב-CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang שעבד במו"מ על חוזי זכויות.

ב-2016, שילמה טוויטר 10 מיליון דולר עבור הזכות לשדר בצפייה ישירה 10 משחקי פוטבול בימי חמישי, על בסיס לא בלעדי. השנה אמזון הדיחה את טוויטר והציעה 50 מיליון דולר עבור אותה חבילה. במאי חתמה פייסבוק על עסקה המאפשרת לה לשדר משחק בייסבול אחד בשבוע במקביל לערוצים המסורתיים. לא נחשף הסכום שמשלמת הרשת החברתית. בספטמבר הציעה פייסבוק 600 מיליון דולר עבור הזכויות הדיגיטליות למשחקי הקריקט בהודו, אך סטאר אינדיה פרייבט גברה עליה עם הצעה בגובה 2.5 מיליארד דולר לזכויות השידור הדיגיטליות והקונבנציונאליות. לפי דן ריד, שאחראי על שותפויות הספורט בפייסבוק, החברה שוקלת להתמודד על שידור משחקי הפרמיירליג. לדבריו, יש 300 אלף קבוצות בפייסבוק המוקדשות לריאל מדריד לבדה. "נוכל להטיב עם ערוצי השידור, הליגות, מחזיקי הזכויות והקבוצות כי הם יוכלו לקבל גישה למאגר אוהדים עצום", אמר בכנס תקשורת באפריל. "אפשר לשווק לאנשים האלה במגוון דרכים".

חברות המדיה המסורתיות עוקבות בדאגה אחר השחקניות החדשות. לפי סקיי, העלייה האחרונה של 70% בעלות שידור משחקי הפרמיירליג – היא מחזיקה בזכויות לשידור 126 משחקים בשנה – גרמה לירידה של 6.2% ברווח התפעולי. בארה"ב, עלות שידור משחקי ה-NFL ב-ESPN טיפסה ל-1.9 מיליארד דולר בשנה מ-600 מיליון דלר לפני שני עשורים, מה שגרם לרשת לפטר עובדים ולהשיק פלטפורמה דיגיטלית בניסיון לבלום את עזיבת המנויים. פוקס, CBS ו-NBC משלמות כל אחת בסביבות מיליארד דולר בשנה לשדר משחקי פוטבול, כפול הסכום ששילמו לפני שני עשורים, כך לפי חברת המחקר IHS מרקיט.

אף שלרשות האמריקאיות יש חוזים ארוכי טווח למרבית ליגות הספורט, שחקניות הטכנולוגיה חותמות על חוזים דיגיטליים קצרים יותר – מהלך שב-NFL מעודדים, בתקווה שיתחרו נגד השחקניות המסורתיות כשהחוזים הנוכחיים יפוגו החל מ-2021. אף שלרשתות יש מרחב נשימה – זכויות הבייסבול תפוסות עד 2022, והחוזים ב-NBA מסתיימים ב-2025 – העלייה של השחקניות הדיגיטליות מאיימת על חבילות אכול כפי יכולתך של אירועי הספורט שמספקות רווחים נאים לחברות כמו סקיי, קומקאסט ו-AT&T. "פלטפורמות הערוצים בתשלום מודאגות מהיכולת של קבוצה חדשה של חברות להתחרות על הזכויות", מסכם מוסטין גודווין, שותף בחברת הייעוץ האסטרטגי OC&C בלונדון. "הספורט הוא המפתח לשמירה על מנויים".

אינטל עם טרנר

טכנולוגיית True VR של אינטל תאפשר לצפות במשחקי ה-NBA באמצעות התקני מציאות מדומה (VR); בנוסף, אינטל תספק תוכן וידאו ב-360 מעלות לשותפי המדיה של הליגה בעולם – לרבות בישראל, בזכות טכנולוגיית Intel freeD שפותחה בישראל.

אינטל וחברת טרנר ספורט הכריזו על הסכם שיתוף פעולה במסגרתו תהפוך אינטל לספקית הבלעדית של תוכן ב-VR לשידורי המשחקים של ה-NBA ברשת TNT.

גם אוהדי הכדורסל בישראל יוכלו לצפות בתוכן הייחודי דרך אפליקציה ייעודית הניתנת להורדה בחנויות Oculus וגוגל פליי.

אינטל תשמש כספקית העולמית המורשית של תוכן VR ו-וידאו ב-360 מעלות בטכנולוגיית freeD Intel לגופי השידור הרשמיים של ה-NBA בעולם. טכנולוגיה זו פותחה במרכז הפיתוח של חטיבת הספורט של אינטל ברמת החיל.

תגיות