אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אם נייצג נשים נכון בפרסומות, נרוויח" צילום: אוראל כהן

ראיון כלכליסט

"אם נייצג נשים נכון בפרסומות, נרוויח"

בלייק אירווינג, מנכ"ל חברת בניית האתרים גו דדי שבנתה את עצמה מפרסום פוגעני כלפי נשים, החליט לשנות כיוון. “58% מהעסקים הקטנים בבעלות נשית”, הוא מסביר

12.11.2017, 12:18 | הגר רבט

אם הישראלי הממוצע שמע על חברת בניית האתרים גו דדי, זה בוודאי בגלל בר רפאלי. הפרסומת ששודרה בסופרבול 2013, שבה רפאלי מתנשקת עם ג'סי היימן, זכתה למיליוני צפיות ביוטיוב, אבל אם תחפשו אותה היום בעמוד החברה, לא תמצאו אותה וגם לא פרסומות אחרות ברוח זו, שבהן נשים בלבוש מינימלי ניסו לקדם את החברה שעסקה אז ברישום דומיינים ובמתן שירותי אחסון. לשינוי הכיוון הזה אחראי בלייק אירווינג, שנכנס לתפקיד מנכ"ל גו דדי ב־2013, וקיבל חברה עם הכנסות של מיליארד דולר, אבל גם עם מוניטין מפוקפק.

"כבר הייתי בדרך לקחת תפקיד בחברה אחרת, כשקיבלתי טלפון מסוכן כוח אדם ששאל אותי, 'מה אתה יודע על גו דדי?'", מספר אירווינג. "אמרתי לו שאני מכיר את החברה, אבל חושב שהפרסומות שלה פוגעניות ושהמוצר לא כל כך טוב". אלא שמסמך שהכיל את נתוני החברה הדהים אותו: "הייתי בשוק. גיליתי חברה של מיליארד דולר. הסתכלתי על המספרים וחשבתי לעצמי, 'אלוהים אדירים, המוצר הזה לא כל כך טוב, והם עדיין מצליחים בזכות השיווק האדיר'".

פרסומת לגו דדי בסופרבול 2013. לא נמצאת יותר באתר החברה, צילום: יוטיוב פרסומת לגו דדי בסופרבול 2013. לא נמצאת יותר באתר החברה | צילום: יוטיוב פרסומת לגו דדי בסופרבול 2013. לא נמצאת יותר באתר החברה, צילום: יוטיוב

למייסד גו דדי, בוב פרסונס, אירווינג קורא "גאון בשיווק", ויש משהו בדבריו. פרסונס הצליח להפוך חברה לרישום דומיינים לשם מוכר בעזרת מיתוג שנוי במחלוקת, שבלשונו של פרסונס כיוון לקהל יעד של צופי הסופרבול "גברים שיכורים". החברה גם העסיקה "גו דדי גירלס", נשים צעירות בלבוש זעיר שהסתובבו באירועי החברה. ב־2005 החלה החברה מסורת של פרסומות בסופרבול, שכללו תמיד נשים שופעות, שגם אם היו ספורטאיות מקצועיות, סיימו לרוב את 90 השניות שלהן בפריים טיים בחזייה ותחתונים. הכיוון של אירווינג כבר היה שונה. ראשית, הוא שאף להרחיב את טווח השירותים למשתמש, ולהציע לא רק אחסון ודומיין, אלא גם כלים מתקדמים לבניית אתרים ואיסוף מידע. שנית, הוא הבין שקידום שוויון מגדרי הוא הצעד הנכון, הן מבחינה עסקית והן מבחינה חברתית.

"אתם יודעים כמה מהעסקים הקטנים נמצאים בבעלות נשית?", אירווינג שאל את הקהל שהגיע להרצאה שלו בארץ בכנס השיווק הבינלאומי של הסטארט־אפ אופטימוב, המספק טכנולוגיית שיווק מתקדמת. "גלובלית, מדובר ב־58%. אז אם נתמוך בנשים, וגם נייצג אותן כראוי בפרסומות, זה יפעל לטובתנו".

התערבות אישית

 

הפנייה לקהל לקוחות נשי היא לא כל מה שמניע את אירווינג, אלא גם אחותו הצעירה שנפטרה בגיל 37. "היא הייתה אחת החוקרות המובילות בעולם בנושא של השפעת התקשורת על דימוי הגוף אצל נשים והתרומה של זה לאנורקסיה ולבולמיה", הוא מספר.

כמעט כל חברות הטכנולוגיה הגדולות מצהירות שהן עושות הכל כדי להגדיל את מספר הנשים המועסקות בהייטק, אלא שהן מתקדמות בקצב אטי. גו דדי, לעומת זאת, נבחרה בשנים האחרונות לאחת מ־12 חברות הטכנולוגיה שלנשים הכי כדאי לעבוד בהן. נשים מהוות רק 26% מכוח העבודה בה ומיעוטים 32%, אבל מהדו"חות האחרונים ניכר שהיא הצליחה לסגור את פערי השכר בין נשים לגברים. "הבנתי שנשים סוחבות איתן את פערי השכר ממקום למקום", אומר אירווינג, "מפני שבכל פעם שאת מתחילה עבודה חדשה, שואלים אותך כמה השתכרת קודם, ומבססים את המשכורת החדשה על הנתונים האלה. היה לנו מקרה שבו שכרנו שני אנשים לתפקידי סגן נשיא בהפרש של שבועיים, גבר ואשה. אחרי שסגרנו את הפרטים מול שניהם, ביקשתי ממחלקת כוח האדם שתשווה בין החוזים ומצאנו פער של 15 אלף דולר בין המשכורות. החלפתי את החוזה שסגרנו מול העובדת בחוזה שמעניק לה תנאים שווים לגבר שלקחנו לתפקיד מקביל".

עד לשלב הפיזי

צנזורה ברשת היא סוגיה שמעסיקה חברות אינטרנט, ובאוגוסט השנה, לאחר שפעיל ימין קיצוני רצח מפגינת שמאל בווירג'יניה, הופנה הזרקור להעלמת העין של חברות הטכנולוגיה מפעילות נאו־נאצית. גו דדי הודיעה כי היא מפסיקה לתת שירות לאתר הניאו־נאצי "הדיילי סטורמר", לאחר שכתבה בו תיארה את הנרצחת "מופקרת, שמנה, בת 32 ללא ילדים".

לא שמתם לב לתוכן של "הדיילי סטורמר" לפני שנרצחה פעילת השמאל?

 

"אנחנו מאמינים שהאחריות הראשונה שלנו היא לפרטיות של הלקוחות שלנו. הם יכולים לפרסם כל מה שעולה על רוחם עד לשלב שבו הם מאיימים פיזית על מישהו. אם אתה מאיים על מישהו פיזית, אנחנו נוריד את האתר שלך, ואכן מצאנו באתר הזה איומים".

זו היתה הפעם הראשונה ש"הדיילי סטורמר" פרסם איומים על חיי אדם?

 

"לדעתנו, כן. בדקנו את האתר הזה במשך תקופה ארוכה מאוד. יש לנו צוות משפטי שמגיב לתלונות. כשמישהו מתלונן על אתר, אנחנו מכניסים אותו לרשימת המעקב שלנו. יש לנו נהלים ברורים מאוד. ברוב המקרים אנשים כועסים עלינו כי אנחנו לא מורידים אתרים, הרבה יותר מאשר במקרים שבהם אנחנו כן מורידים אותם".

כיום לכל חברה חוקים משלה.

"לכל אחת תפקיד שונה. פייסבוק היא פלטפורמת פרסום שמאפשרת לאנשים להתחבר, ויש להם עכשיו גם פלטפורמה שמעבירה את הדברים בשידור חי. אנחנו לא קהילה, אנחנו מארחים את האתר שלך ויש לנו סט של חוקים ותקנות. התפקיד של החברות הוא לעקוב אחרי תנאי השימוש שלהן ולהקשיב לציבור".

האם אתה חושב שיש צורך ברגולציה בתחום צנזורת הרשת?

 

"אני חושב שפחות רגולציה עדיפה על עודף רגולציה. אם מאפשרים לחברות אחראיות לוודא שהן דואגות ללקוחות להן ולזכות שלהם לפרטיות, זו הדרך הנכונה. גם אם נבחן את המחוקקים האמריקאים, חברי הקונגרס והסנאט, לא נמצא ביניהם הרבה שמבינים בנושא אינטרנט וטכנולוגיה. אם מספיק משתמשים לא מרוצים, הם צריכים להתלונן והחברה תקשיב להם. ככה זה עובד".

אתה פורש בדצמבר. השגת את כל מה שרצית?

 

"יש מקום לשיפור בתחום של חוויית הלקוח. אנחנו לא רוצים להיות חברה שמספקת שירות חד־פעמי. אנחנו רוצים לתקשר איתם יותר, ושהם ירגישו שיש לנו חלק בהצלחה שלהם. אנו צריכים לספק להם דברים כמו dashboard שייתן להם כלים להשוות את עצמם למתחרים”.

בלייק אירווינג מנכ"ל Go Daddy הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השיווק הבינלאומי Optimove Connect 2017 של הסטארט-אפ אופטימוב, שהוקם בשנת 2009 על ידי פיני יקואל המשמש כמנכ"ל החברה.

החברה מספקת טכנולוגית שיווק מתקדמת המסייעת למקסם את שווי הלקוחות הקיימים ליותר מ-250 מותגים בינלאומיים. החברה גייסה 20 מיליון דולר מקרן ההון צמיחה IGP של משה ליכטמן וחיים שני. מתחילת השנה עד סוף הרבעון השלישי ההכנסות של אופטימוב צמחו בלמעלה מ-60%.

תגיות