אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות ההגבלים תאשר מיזוג אל על וישראייר במגבלות קלות

רשות ההגבלים תאשר מיזוג אל על וישראייר במגבלות קלות

הרשות קיימה שיחות עם שתי החברות בסוף השבוע והביעה הסתייגויות בנושאי טיסות ההמשך של תיירים זרים לאילת, ביטחון ויעדים בינלאומיים ספציפיים

13.11.2017, 08:04 | גולן חזני

רשות ההגבלים העסקיים מקשה את המיזוג בין ישראייר לסאן דור, החברה־הבת של אל על. ככל הנראה הרשות נוטה לאשר את המיזוג, אולם תחת מגבלות. על אודות חלק מהמגבלות הצפויות ניתן ללמוד מהשיחה שנערכה ביום חמישי האחרון בין נציגי הרשות לנציגי אל על וישראייר. ל"כלכליסט" נודע כי בשיחה הזו הציגו אנשי הרשות לחברות שלוש הסתייגויות בשלושה נושאים שונים: שוק טיסות הפנים, ביטחון ויעדים בינלאומיים ספציפיים.

קראו עוד בכלכליסט

מנכ"ל אל על הפורש דוד מימון, צילום: סיון פרג מנכ"ל אל על הפורש דוד מימון | צילום: סיון פרג' מנכ"ל אל על הפורש דוד מימון, צילום: סיון פרג

בכל הנוגע לשוק טיסות הפנים עיקר דאגתה של הרשות נוגעת לפגיעה בתחרות בתחום טיסות ההמשך של תיירים זרים שנוחתים בישראל ומבקשים להגיע לאילת. כיום עומדות בפני התיירים שתי אלטרנטיבות — ישראייר וארקיע. אולם לאחר המיזוג אל על תוכל להציע הטבות שונות לנוסעים כדי שיבחרו לטוס לאילת לאחר שנחתו בארץ עם ישראייר־סאן דור. ארקיע היא שהעלתה את הנקודה הזו בפני רשות ההגבלים. ארקיע חוששת שהחברה הממוזגת, שלרשותה עומדים מטוסים גדולים משלה, תפר את יחסי הכוחות הקיימים בשוק הטיסות הפנים־ארציות. נכון ל־2016, ארקיע חלשה על 68.6% משוק זה בעוד ישראייר חלשה על 31.1% מהשוק. אל על עשויה ללחוץ חזק יותר על דוושת התחרות.

בכל הנוגע לביטחון הרשות חוששת כי אל על תשתמש בעובדה שהיא מהווה מונופול בבדיקות הביטחוניות לטיסות של החברות הישראליות, כולל ארקיע וישראייר, כדי לתת עדיפות באספקת מאבטחים לטיסה הממוזגת, כך שיתאפשר לה להפעיל מספר גדול יותר של טיסות. במאי האחרון פנתה ארקיע לרשות בטענה שאגף הביטחון, שמתופעל על ידי אל על, מעניק לאל על עדיפות בשיבוץ מאבטחים על הטיסות.

בכל הנוגע לשוק הטיסות הבינלאומיות החשש של הרשות הוא שהחברה הממוזגת תעלה את המחירים של טיסות ליעדים ספציפיים, כמו בקו לגיאורגיה, שבו אל על וישראייר חולשות כבר היום על 50% מהטיסות.

היועץ המשפטי של הרשות עו"ד אורי שוורץ הוא שמטפל מטעם הרשות בנושא המיזוג בין ישראייר לסאן דור, שמונח על שולחנה זה שלושה חודשים, משום שהממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין מנועה לעסוק בנושא, שכן בתפקידה כעו"ד במשרד מיתר ליקוורניק לשם גבע היא עסקה במיזוג.

תגיות