אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך מפיצים פייק ניוז על הגב של גוגל צילום: גוגל

פרשנות

כך מפיצים פייק ניוז על הגב של גוגל

מפיצי הדיסאינפורמציה והחדשות המזויפות למדו היטב איך למנף את החולשה של גוגל לצורכיהם, כפי שהודגם היטב בפרשת הטבח בטקסס

13.11.2017, 12:51 | יואב סטולר

הטבח בטקסס, שגבה בשבוע שעבר את חייהם של 26 איש, סיפק הזדמנות נוספת למפיצי הפייק ניוז להרים את ראשם. רבים מצרכני החדשות שהתבשרו על שמו של הרוצח דווין קלי מיהרו לגוגל לחפש מידע נוסף על האיש וללמוד מה הניע אותו לירות בבאי הכנסייה.

קראו עוד בכלכליסט

אלא שלמנועי החיפוש כמעט לא היה מידע אמין על אודות האיש - סיטואציה אידיאלית להצפת מידע בעל אמינות מפוקפקת או שקרי לחלוטין. האנשים שמאחורי הידיעות הכוזבות, שמכירים היטב את נקודת החולשה של האלגוריתם, מיהרו לנצל אותה להפצת דיווחים כוזבים שמשרתים את תפיסת עולמם.

אנדרטה מאולתרת לקורבנות הטבח בטקסס, צילום: איי אף פי אנדרטה מאולתרת לקורבנות הטבח בטקסס | צילום: איי אף פי אנדרטה מאולתרת לקורבנות הטבח בטקסס, צילום: איי אף פי

תפיסתה עם המכנסיים למטה ותרומתה להפצת פייק ניוז הגיעו בעיתוי מביך עבור גוגל: ימים ספורים לאחר תחילת שימועי הקונגרס בחשד לשימוש שעשו גורמים זרים במערכותיה (לצד אלה של פייסבוק וטוויטר) כדי להשפיע על קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב. פייסבוק, גוגל וטוויטר חוזרות שנים על אותה מנטרה: אנחנו משמשות רק פלטפורמת הפצה, ולכן לא אחראיות לתוכן ולאמינותו.

האיחוד האירופי צפוי לדרוש מהחברות להסביר איך האלגוריתמים שלהן עובדים, ובכך אולי לדחוק אותן לקחת אחריות גדולה יותר על האופן שבו הן מתעדפות ידיעות. אך במציאות שבה הן הפכו מזמן לכתובת הראשונה לצריכת חדשות ואחראיות דה-פקטו על הפצת מידע שקרי אסור להשאיר את המאבק בו לבחירתן. הגיע הזמן להחיל עליהן את אותם כללים שמוחלים על גופי עיתונות ולחייב אותן באחריות משפטית לדיווחים שלהן. הידיעות אולי מזויפות, אבל המחיר יהיה אמיתי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות