אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחדל הרחפנים: רשות התעופה לא אוכפת, הקבינט לא מחליט צילום: SUCCO

מחדל הרחפנים: רשות התעופה לא אוכפת, הקבינט לא מחליט

מבקר המדינה פרסם דו"ח על המוכנות לאיום הרחפנים. לדבריו "לחיל האוויר אין עדיין מענה שלם להגנה מפני איום הרחפנים"; בנוסף, יכולות האכיפה של רשות התעופה מתגלות כמביכות עד לא קיימות

15.11.2017, 16:00 | שחר אילן
מספר אירועי בטיחות האוויר בהם היו מעורבים רחפנים גדל מ-14 ב-2016 ל-24 אירועים השנה - עלייה של כ-70%. למרות זאת, רק כ-1.4% מהרחפנים בישראל חייבים ברישוי. דו"ח מבקר המדינה יוסף שפירא בנושא ההערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים מגלה ליקויים קשים. הקבינט המדיני בטחוני לא קבע מי הגורמים האחראים להתמודדות עם הסכנות שיוצרים רחפנים בתחומים המדיני, הבטיחותי והפלילי, והגורמים השונים מטילים אחריות אחד על השני. המבקר כותב כי הקדים לפרסם דו"ח על המוכנות לאיום הרחפנים כדי למנוע חזרה על מחדל המוכנות למנהרות. הוא מציין בין היתר ש"לחיל האוויר עדין אין מענה שלם להגנה מפני איום הרחפנים"

קראו עוד בכלכליסט

לפי הערכת רשות התעופה האזרחית (רת"א), יתקרב השנה מספר הרחפנים בישראל ל-20,000. בשל מחירם הזול, פשטות ההפעלה וקלות הרכישה, מספרם גדל במהירות. גם מספר אירועי הבטיחות, בהם הפריעו רחפנים לתנועה האווירית, גדל במהירות.

רחפן, צילום: SUCCO רחפן | צילום: SUCCO רחפן, צילום: SUCCO

כך לדוגמה, בינואר 2016 חלף מסוק במרחק של כ-50 מטר מרחפן באזור קו החוף בהרצליה; במאי 2016 זיהה מגדל הפיקוח בשדה התעופה באילת רחפן שמנע גישה למסלול הנחיתה בשדה ובעקבות זאת עוכבה תנועת המטוסים; וביוני 2016 נצפה רחפן בטווח של כ-2.5 ק"מ ממסלול הטיסה של מטוס שהמריא מנמל התעופה בן-גוריון, ותנועת המטוסים הוסטה לנתיב אחר.

יכולות האכיפה של רת"א מתגלות בדו"ח המבקר כמביכות עד לא קיימות. היא מפעילה רק שני פקחים ואינה סבורה שפיקוח על רחפנים אמור להיות חלק מתפקידם. הקנסות שהיא יכולה להטיל נעים בין 250 ל-500 שקל בלבד, סכום שלדברי המבקר "אין בו כדי להרתיע את מטיסי רחפנים בניגוד לדיני הטיס". רק 1.4% מהרחפנים, אלה הנמצאים בשימוש מסחרי, חייבים ברישיון. התוצאה: אין לרשות אמצעי אכיפה כדוגמת שלילת הרישיון כלפי 88.6% ממפעילי הרחפנים.

המבקר מציין שעל פי נתוני רשות התעופה האזרחית בארצות הברית נרשמו אצלה ב-2016 יותר מ-600 אלף רחפנים. לאחר הרישום הייתה ירידה מובהקת במספר תקריות הבטיחות באוויר שבהן היו מעורבים רחפנים. גם גופי הביטחון מבקשים להחיל חובת רישום על רחפנים. רת"א טוענת לעומת זאת ש"רישום ממילא לא ירתיע אדם מביצוע מעשה פשע או טרור". המבקר כותב שעל רת"א, המשטרה והשב"כ לקיים דיון דחוף בשאלה האם להחיל חובת רישום על כלל הרחפנים.

השימוש ברחפנים באופן שיש בון כדי לגרום סכנה לחיי אדם (למשל התקרבות לכלי טיס) נחשב לעבירה פלילית. אלא שהמבקר מגלה שלמפקחי רת"א אין סמכויות לערוך חקירות לפי חוק הטיס. מצד שני המשטרה סוגרת תיקי חקירה בנושאי רחפנים בטענה שהנושא בסמכות מפקחי רת"א. התוצאה היא שבעצם אין כמעט כל אכיפה פלילית.

איום הרחפנים מוגדר על ידי גופי הביטחון כבעל פוטנציאל ממשי לסיכון חיים באמצעות פיגוע טרור או פיגוע פלילי. בשנים האחרונות חדרו לשטח ישראל כמה רחפני אויב. במסמך של משטרת ישראל צוין כי התופעה המתרחבת של הטסת רחפנים "יוצרת איום ממשי בתחומים כגון: פיגועי טרור; היבטים פליליים; התרסקות רחפן מעל שטח אורבני או אירוע המוני; וכן שיבוש של תעופה". עוד צוין שם כי "אין ספק כי האיום מוגדר כמסכן חיים ויש לפעול ולהתמודד עם האיום באופן מידי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון בקבינט ביוני האחרון ש"האיום הזה הרבה יותר גדול ממה שאנחנו משערים. מדינות לא מעריכות עדיין את השיבוש שהדבר הזה הולך לעשות".

למרות זאת, המבקר מגלה כי "על אף שהמטה לביטחון לאומי מוביל זה כשנתיים וחצי עבודת מטה שמטרתה לקבוע מתווה להסדרת האחריות להתמודדות עם איום הרחפנים ברמה הלאומית, הקבינט המדיני-ביטחוני טרם קיבל החלטה בנושא". התוצאה: "האחריות הלאומית להתמודדות עם איום הרחפנים טרם הוסדרה... קיים וואקום בעניין תחומי האחריות והסמכות כאמור, ועקב כך לא ניתן מענה הולם ברמה הלאומית לאיום, וגדל הסיכון לפגיעה בביטחון המדינה".

הגופים השונים מטילים את האחריות אחד על השני. המשרד לביטחון פנים הודיע כי "המשטרה לא התעסקה מעולם עם התווך האווירי ואינה ערוכה כלל ליטול אחריות מסוג זה". לעומת זאת צה"ל דרש שהמשטרה תהיה אחראית ליירוט רחפנים שמקורם בשטח ישראל. גם בתחום האכיפה בתוך ישראל רת"א טוענת ש"עברות פליליות על פי חוק הטייס הן עניינה של המשטרה. בעוד רת"א מטפלת במישור המנהלי". המשטרה טוענת ש"לרת"א יש הסמכויות לממש את אחריותה על פי חוק. משטרת ישראל תסייע באירועים ספציפיים".

צה"ל בתגובה: "איום מורכב, פתרונות המדף הקיימים אינם מספקים"

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל מקדם בברכה את דו"ח המבקר, ילמד בקפידה את ממצאיו ויפעל ליישום הליקויים. כפי שצוין בדו"ח, מדובר באיום מורכב המהווה אתגר טכנולוגי המשותף לצבאות רבים בעולם ופתרונות המדף הקיימים אינם מספקים. בחודשים האחרונים האיץ צה"ל את פעילותו באופן משמעותי במטרה להגן על מדינת ישראל מפני רחפנים בתחומי אחריותו. עבודת המטה בנושא נעשית בשיתוף הגופים הביטחוניים האחרים ולאחרונה הוקמו שני צוותים משותפים: צוות לבניין הכוח בהובלת משרד הביטחון וצה"ל אשר יעסוק בהיבטי הפיתוח של היכולות הטכנולוגיות וצוות לתיאום תפיסת ההפעלה בין כלל הגורמים. צה"ל יקצה משאבים לקידום דרכי ההתמודדות עם איום הרחפנים בהתאם לסדרי עדיפויות במענה לכלל האיומים, זאת תוך ניהול סיכונים מושכל. צה"ל ימשיך לפעול בהגנה על מדינת ישראל ושטחה האווירי. יודגש כי בשנה האחרונה הביא חיל האוויר להפלתם של מספר רחפנים כחלק ממשימותיו להגנת שמי המדינה".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני הודיעה שתכנס את ועדת המשנה החשאית לביטחון לדיון בממצאי הדו"ח. לדברי יחימוביץ', "הדו"ח חושף תמונה מטרידה ומעוררת דאגה, הן במישור האזרחי והפלילי, והן בהיבט הבטחוני-פח"עי. ואקום אכיפתי ורגולטורי, היעדר הרתעה, גרירת רגליים ממשלתית, וויכוחים על חלוקת אחריות בין גופי הביטחון – כל אלה אינם פריבילגיה שאנו יכולים להרשות לעצמנו. טוב עושה המבקר כאשר הוא מתריע על כך בטרם יהיה מאוחר מדי".

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה הודיע שיכנס דיון דחוף של הועדה בנושא השימוש ברחפנים אזרחיים והאכיפה כלפיהם. לדברי מקלב, "יש צורך בהחלת פיקוח ורגולציה על רחפנים באופן מידי, כדי לוודא שאין שימוש פיראטי מסוכן ופוגעני בטכנולוגיות הללו"

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
אני לא חושב שהבינו עדיין את גודל הבעיה. יש איזה אידיוט ביוטיוב שהעלה סרטון מהרחפן שלו שהוא מצלם
מטוס ניגש לנחיתה מעל שדה דוב, כשהוא טס ממש ליד המטוס! כמובן שהוא נעצר ונחקר אבל מה מונע ממישהו לעשות את זה שוב? כמובן שההיגיון, אבל לא כל האנשים הגיוניים וצריך רק אחד כדי לגרום לאסון. הטסתי כמה רחפנים וזה מגניב אבל גם כל כך פשוט להתקרב למטוסים ולסכן אותם שזה מפחיד, הרחפן יכול להישאב לתוך המנוע, או לפגוע בזנב מה שיוציא את המטוס משליטה או להרוס איזה חיישן חשוב של גובה/מהירות וכו'. כמובן שאף אחד לא רוצה לגרום לכך בזדון אבל אי אפשר לסמוך על האנשים בדברים כאלה. כל ילד בן 10 יכול לשלוט מצוין ברחפן עם קצת אימון, ואם אדם בוגר חשב שזה מגניב לצלם מטוס מקרוב...כדאי שמישהו יתעורר שם.
מיכאל  |  16.01.18
2.
כמה אנשים בישראל נפגעו מרחפנים?
נכון קיים סיכון ואף סיכון גבוה אם טרוריסט רוצה להשתמש ברחפן, הסמרטפון יותר מסוכן, כול יום נהרגים אזרחים, עקב היסח הדעת כתוצאה משימוש בסמרטפון שישקיעו מאמצים בנושא הזה, הוא חשוב עשרות מונים כבר סיימו את הטיפול באופניים חשמליים? השיטה ברורה כול הזמן להפחיד, תושבי המפרץ נושמים רעל, טופל, בעיית הדיור ויוקר המחיה - טופל עוד ספין
שמשון 1948  |  15.11.17