אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מספנות ישראל עתרה לבג"ץ: לבטל את הגבלת נפח היבוא צילום: אלבטרוס, צילום אווירי

מספנות ישראל עתרה לבג"ץ: לבטל את הגבלת נפח היבוא

החברה דורשת לבטל את המגבלה שהוטלה ב-2005 ולפיה נפח היבוא שלה לא יעלה על 5% מנפח הפעילות הכולל בענף

15.11.2017, 16:21 | ליאור גוטמן

חברת מספנות ישראל עתרה היום (ד') לבג"ץ כנגד שר האוצר משה כחלון, שר התחבורה ישראל כץ ורשות ההגבלים העסקיים, בדרישה להתיר את המגבלה שהוטלה עליה בעשור הקודם, ולפיה נפח יבוא המטענים של מספנות ישראל לא יעלה מהיקף שמגלם 5% מנפח הפעילות בענף.

קראו עוד בכלכליסט

לפי העתירה, השרים נדרשים להסביר "מדוע לא יבטלו לאלתר את כבילת התחרות הפסולה שהטילו על העותרת בשנת 2005, לפיה נאסר על העותרת להתחרות ולספק שירותי נמל מעל 5% מכלל המטענים המשונעים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת". העותרת טוענת עוד, כי מדובר בפגיעה קשה, קרטליסטית, בלתי חוקתית ובלתי מידתית בחופש העיסוק וזכות התחרות של העותרת בשוק".

ההגבלה על נפח הפעילות של מספנות ישראל נולדה בעת פיצול רשות הנמלים והרכבות באמצע העשור הקודם, אז חששו ועדי העובדים שהנמל החדש שקם מתחת לאפם יצליח מעבר למצופה, ועל כן דחפו להגבילו. בדיעבד הצדיקה המדינה את המהלך בשטח הקטן יחסית שניתן למספנות ישראל.

נמל מספנות ישראל בחיפה, צילום: אלבטרוס, צילום אווירי נמל מספנות ישראל בחיפה | צילום: אלבטרוס, צילום אווירי נמל מספנות ישראל בחיפה, צילום: אלבטרוס, צילום אווירי

חברת מספנות ישראל מוחזקת בידי קבוצת גולד הציבורית (25%) סמי קצב (25%) וחברה בבעלות שווה של שלומי פוגל ושל יורשי שלמה שמלצר (50%). החברה הוקמה ב־1959 ושוכנת בשטחו הצפוני של נמל חיפה והופרטה ב־1995. מאז התמקצעה בכמה תחומים: ענף ימי שכולל בנייה של כלי שיט לשווקים האזרחיים והצבאיים; ענף יבשתי שמרכז אחסנה של מטענים (ושימש בעבר כנמל הבית של נובל אנרג'י עבור קידוחי הגז); ושימוש חופשי כנמל לפריקה וטעינה של מטענים שונים.

עיון בנתוני משרד התחבורה מעלה שהבקשה של מספנות ישראל אינה מקרית: בשנים האחרונות נפח פעילות המטענים בנמלי ישראל הולך וגדל, ואם לפני עשור סך הטיפול במטענים היה כ-37 מיליון טונות, ב-2016 הוא הסתכם בכ-57 מיליון טונות, זינוק של 54%. למרות זאת מספנות ישראל "נתקעו" עם נפח של 5% מהפעילות בלבד, ונאלצו לא פעם "להוריד הילוך" בחודשי העבודה האחרונים של כל שנה רק כדי לא לעבור על התקנות. כך למשל בשנת 2015 נפח הפעילות של מספנות ישראל היה 2,136 מיליון טון, שהם כ-4% מכלל הפעילות, ואילו בשנת 2016 הסתכמה העבודה שם ב-2,826 מיליון טון, שהם כ-4.953% מנפח הפעילות.

השנה כבר יש חריגה

בנוגע לשנת 2017 מספנות ישראל כבר בבעיה, מכיוון שבין ינואר לסוף ספטמבר (הוא הנתון האחרון שיש) נפח הפעילות של החברה כבר הגיע לכ-2,227 מיליון טון, שהם כ-5.11% מנפח הפעילות. במילים אחרות, בעלי מספנות ישראל כבר עברו את הרף המותר להם ולכן במסגרת העתירה הם דורשים מבג"ץ "להורות על מתן צו ביניים ולחילופין צו ארעי המשעה את כבילת 5% לתקופת ההתדיינות ועד למתן פסק דין סופי בעתירה ולחילופי חילופין, על מנת למנוע את סגירת נמל העותרת כבר בשבועות הקרובים - אירוע שיש לו השלכות בלתי הפיכות על מצבת הלקוחות של העותרת".

בשיחה עם "כלכליסט" אומר שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל, ש"לא ייתכן שאני עם הרציף שלי של כמה מאות מטרים מוגבל ל-5%, והמדינה לא רק שמפתחת את הנמלים החדשים אלא גם בונה 2 חדשים. אז הייתה לנו הגבלה והיא הייתה טובה לפעם, והגיע הזמן להפסיק עם זה. זה לא תחרותי ולכן אני מבקש שני דברים - גם הסרת המגבלה של 5% וגם אפשרות לייבוא מכוניות ולא רק מכולות".

את מספנות ישראל מייצג עו"ד דרוד שטרום, בעברו הממונה על ההגבלים.

תגיות