אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"בלוגוגו", חברת שיתוף האופניים השלישית בגודלה בסין, נסגרה צילום: pcpop.com

"בלוגוגו", חברת שיתוף האופניים השלישית בגודלה בסין, נסגרה

כלכלנים סינים מזהירים: זה עלול להיות הסימן הראשון לכך שבועת שיתופי האופניים במדינה על סף פיצוץ. המנכ"ל לעובדים: "ביצעתי שגיאות, הייתי שחצן מדי"

19.11.2017, 12:51 | מערכת כלכליסט
בלוגוגו (Bluegogo), חברת שיתוף האופניים השלישית בגודלה בסין, שלאחרונה אף התרחבה לסן פרנסיסקו, הודיעה על הפסקת הפעילות שלה, והאנליסטים מזהירים כי זה עלול להיות הסימן הראשון לכך שבועת שיתופי האופניים במדינה על סף פיצוץ.

קראו עוד בכלכליסט

"כמנכ"ל ביצעתי שגיאות", כתב המנכ"ל לי גאנג במכתב שפורסם ביום חמישי בלילה. "הייתי שחצן מדי".

האנליסטים כבר הזהירו ששוק שיתופי האופניים בסין הוא דוגמה נוספת לבועות ההייטק המתפתחות במדינה, ובדומה להן מתרחבת במהירות במימון קרנות הון סיכון. החברות הצליחו להגדיל את נתחי השוק שלהן באמצעות הצעת מחירי הפסד. כתוצאה מכך, רחובות הערים בסין מלאים כיום בזוגות אופניים השייכים לחברות השונות. במקביל, בשנה האחרונה לפחות 11 חברות סטארט-אפ החלו בגיוס הון אגרסיבי ובהתקנת תחנות אופניים שניתן לשחרר באמצעות אפליקציה במכשירי הסמארטפון.

"הקריסה של בלוגוגו מייצגת את פיצוץ בועת המימון לחברות שיתופי האופניים", אמר ל"פיננשל טיימס" האנליסט שיו יו מחברת המחקר IDC. בהתאם, בחצי השנה האחרונה קרסו מספר חברות קטנות יותר, ביניהן Wukong, 3vBike ודינג דינג, לפיכך אנליסטים רבים מעריכים כי התעשייה תחווה שורה של מיזוגים. שתי השחקניות הדומיננטיות בשוק הן מובייק (Mobike), שזוכה למימון מצד ענקית האינטרנט טנסנט ואופו (Ofo) שעליבאבא נמנית בין המשקיעים שלה.

אופניים של חברת Bluegogo, צילום: pcpop.com אופניים של חברת Bluegogo | צילום: pcpop.com אופניים של חברת Bluegogo, צילום: pcpop.com

בלוגוגו הושקה בינואר ובתוך שישה חודשים פרסה 700 אלף אופניים. היא הצליחה למשוך 20 מיליון רוכבים, שיאלצו לדרוש כעת לקבל בחזרה את הפיקדון של 99 יואן. כמו כן, היא התפשטה מחוץ לסין בסידני וסן פרנסיסקו. אולם מאמצי ההתרחבות הבינלאומיים הללו נכשלו. בסן פרנסיסקו נתקלה החברה בהתנגדות מצד פוליטיקאים מקומיים ונאלצה להקפיא את הפעילות לאחר ארבעה חודשים בלבד. בסידני, סיפקה החברה הסינית אופניים למיזם מקומי, שהעדיף לוותר על בלוגוגו לטובת חברה אחרת.

עם זאת, היקף הקשיים הכלכליים של החברה נתגלו רק בשבוע שעבר, אז התמלאו הרשתות החברתיות בסין בתלונות על החברה. הטענות היו כי האפליקציה לא פותחת יותר את מנעולי האופניים והחברה לא ענתה לדרישות לקבל בחזרה את הפיקדון.

כלי התקשורת בסין דיווחו כי משרדי החברה בבייג'ינג נעולים ונטושים, זאת לאחר שהעובדים פוטרו כבר ביום רביעי. לפי חלק מהדיווחים, בלוגוגו חייבת 300 אלף דולר דמי שכירות. לפי ספק אופניים, כלל חובות החברה עומדים על מעל 1.5 מיליון דולר. עם זאת, המנכ"ל לי הבטיח במכתבו כי העובדים יקבלו את כל השכר שמגיע להם.

תגיות