אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טסט תוך שלושה ימים? לא כל כך מהר צילום: מיכאל קרמר

טסט תוך שלושה ימים? לא כל כך מהר

טענות לגבי המכרז להפרטת מערך הטסטים נשמעו היום בדיון בוועדת הכלכלה, והיו"ר איתן כבל אמר כי יפנה למבקר המדינה בדרישה לבדוק את תקינותו

21.11.2017, 17:01 | תומר הדר

טסט תוך שלושה ימים? לא כל כך מהר: יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הודיע היום (ג') כי יפנה למבקר המדינה בדרישה לבדוק את תקינותו של המכרז להפרטת מערך הטסטים.

קראו עוד בכלכליסט

רק השבוע הודיע משרד התחבורה על זכייתן של צמד חברות, פמי פרמיום וטלדור, במכרז להפרטת מערך הטסטים - הליך שבמסגרתו החל בקיץ הקרוב יוכלו לומדי הנהיגה לגשת לטסט תוך שלושה ימים בלבד, במקום תקופת המתנה של כמה חודשים כיום.

ח"כ איתן כבל, צילום: עמית שאבי ח"כ איתן כבל | צילום: עמית שאבי ח"כ איתן כבל, צילום: עמית שאבי

הדיון היום התקיים לבקשת חברי הכנסת איימן עודה וחמד עמאר. עודה אמר כי זמני ההמתנה עומדים על שלושה-ארבעה חודשים בין טסט לטסט, והוסיף כי אין דבר חיובי בהפרטה. עמאר אמר כי משרד התחבורה הודה שנכשל כישלון חרוץ בניהול נושא מבחני הנהיגה, ולכן ביצע מהלך של הפרטה. הוא מתח ביקורת קשה על המכרז ותהה איך יכול להיות שכבר לפני שנה וחצי הוא ידע, לטענתו, מיהם הזוכים בו.

ח"כ אילן גילאון אמר כי מדובר במקרה קלאסי של ייבוש מערכת בשביל להפריט אותה והוסיף כח "יד זדונית זרקה סתם מאה אנשים (העובדים כיום במערך הטסטים, ת"ה), רק כי מישהו אמר שמה שמופרט זה טוב". ח"כ דודי אמסלם הוסיף: "לא מפריטים בתי משפט, לא מפריטים משטרה ולא מפריטים טסטים. מה שיקרה בפועל זה שכמות הטסטים לתלמיד תעלה וכולם יהיו עבדים נרצעים של אותם זוכים במכרז".

סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, השיב לטענות ואמר כי ההפרטה התעכבה בגלל עתירה שהוגשה בעניין לבג"ץ. פלור הציע לח"כ עמאר לפנות למשטרה אם הוא חושב שיש בעיה עם המכרז והוסיף כי "זה לא מקובל להאשים עובדי מדינה, יש גופים שאפשר לפנות אליהם שיחקרו – הכל נעשה לפי דין". הוא הוסיף כי התלמידים ימשיכו לשלם אותן אגרות כמו היום, 138 שקל לאגרת טסט ועוד 229 שקל להעמדת רכב לטסט. זמני ההמתנה לטסט ראשון יהיו יומיים עד חמישה ימים, ולטסט הבא - שבוע עד שבועיים.

באשר לעובדים במערך הטסטים כיום הוא ציין כי הוצעו להם פתרונות, כאשר 25 מהם יוכלו להמשיך בשירות המדינה כמפקחים על החברות הפרטיות ועוד עשרה בתפקידים אחרים. עוד הוא ציין כי כל זכיין יצטרך להעסיק למעלה מ-70 בוחנים, כך שיצטרכו להעסיק בוחנים נוספים לאלה העובדים כיום, ולעובדים שירצו לפרוש הוצעו תנאי פרישה נדיבים.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המכרזים להפעלת מערך מבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) שפרסם המשרד בוצעו בהתאם לכללי המנהל התקין ואושרו כדין בוועדת המכרזים המרכזית של משרד התחבורה ועל ידי הגורמים הרלוונטיים. תמוהה ומצערת העובדה כי יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת פרסם הודעה התוקפת את המהלך שיזם שר התחבורה, לקיצור דרסטי של זמני ההמתנה לטסטים ולשדרוג משמעותי של מערך הבחינות, שנועד לשפר את השירות למאות אלפי תלמידי נהיגה. הודעת הועדה יוצאת חוצץ כנגד המהפכה שמקדם השר כץ במערך מבחני הנהיגה, שתספק לתלמידים רמת שירות גבוהה".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
תלמידי הנהיגה אינם "מקבלי שירות", הם נבחנים
מדובר בהפרטה בעייתית של סמכויות שלטוניות. עם כל פגמיו של השירות הציבורי, אין לטסטרים בשירות הציבורי מניעים זרים בהחלטותיהם להעביר או להכשיל תלמידי נהיגה, והם בדיוק אלה שצריכים לקבל את ההחלטות האלה. לעומת זאת, לחברה פרטית יש אינטרסים רבים מסוגים שונים, והיא אינה צריכה לבחון את התלמידים ולהחליט מי יקבל את הרישיון ומי לא. מדובר בהחלטה הכרוכה בהפעלת שיקול דעת רציני, ושיקול הדעת הזה צריך להיות בידיים ציבוריות. אבל כשהמחשבה היא על תלמידי הנהיגה כ"מקבלי שירות" בלבד, ועל המבחן כ"שירות" במקום כבחינה חשובה שתפקידה לבדוק ידע ויכולת נהיגה בטוחה - מה הפלא שאכן אפשר להפריט את ה"שירות" הזה?
א  |  25.11.17
2.
צודק זה שאמר שפתאום כולם ייצטרכו לפחות 4 טסטים
אף אחד לא עובר בטסט ראשון, וגם לא בשני. מעט יעברו בטסט שלישי, והרוב ייצטרכו בין 4 ל 5 טסטים. 3 דקות אחרי תחילת הטסט - הטסטר ידפוק ברקס (יגיד שראה ג'וק על הכביש), והנבחן ייכשל. אחרת - איך החברות הפרטיות ישיאו רווחים לבעלי המניות ?
המגיב  |  22.11.17
לכל התגובות