אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהפכת האופניים השיתופיים: הסינים מגלים שזה לא קל להמציא את הגלגל מחדש צילום: china daily

מהפכת האופניים השיתופיים: הסינים מגלים שזה לא קל להמציא את הגלגל מחדש

הדור החדש של האופניים השיתופיים נתפס כהמצאה סינית, אלא שלאחר יריית פתיחה מסחררת נראה כי גם בשיטה זו יש בעיות והסיכוי שדמי ההשכרה יכסו את ההשקעה הוא קלוש

25.11.2017, 17:09 | אופיר דור, בייג‘ינג

שיטת הממשל הסינית מייתרת לכאורה את הצורך בתעמולת בחירות. לפי השיטה הסינית, הנהגת סין נבחרת על ידי קבוצה קטנה וסגורה של בכירים במפלגה הקומוניסטית ולא על ידי הקהל הרחב. בכל זאת לקראת הקונגרס ה-19 של המפלגה הקומיניסטית שנערך בחודש שעבר, האירוע בו נבחר הנשיא שי ג‘ינפינג לכהונה שנייה, התנהל בסין קמפיין תעמולת בחירות לכל דבר, גם אם כזה שבו הורשה להציג רק מועמד אחד.

כחלק מהקמפיין הוצגה באולם התערוכות המרכזי בבייג‘ינג תערוכה מושקעת שתיארה את הישגיה של סין בחמש השנים האחרות תחת מנהיגותו של שי. לצד דגמים של רובוטים, מערכות מציאות מדומה ורכבי חלל, הוצגו בתערוכה גם שני זוגות אופניים של אופו ומובייק, שתי החברות הסיניות הגדולות בתחום האופניים השיתופיים. במזל או בזכות יכולת חיזוי טובה לא הוכנס לתערוכה זוג אופניים שיתופיים של בלוגוגו, החברה השלישית בגודלה בתחום, שקרסה בשבוע שעבר. זאת היתה יכולה להיות חתיכת פדיחה.

קראו עוד בכלכליסט

נוק אאוט לדור הקודם

לא בכדי שמח הממשל הסיני לנכס לעצמו את מהפכת האופניים השיתופיים שהשתלטה על סין בשנה וחצי האחרונות. האופניים השיתופיים מהדור החדש, אלו שלא כבולות לתחנה ואפשר לקחת ולהחזיר לכל מקום על ידי סריקת קוד QR, בהחלט שיפרו את איכות החיים של האזרח הסיני הממוצע ונתנו פיתרון תחבורתי ירוק וזול לנסיעות קצרות בערים הסיניות הפקוקות והמזוהמות.

המודל החדש של אופו ומובייק הביס בנוקאאוט את המודל הישן, זה של אופניים שלוקחים ומחזירים לתחנה כמו ב"תל אופן" בתל אביב. בעיר ווהאן במרכז סין הודיעה הממשלה המקומית רק לפני מספר ימים כי היא מבטלת את שירות האופניים העירוני הישן על 40 אלף זוגות האופניים שבו. בערים אחרות בסין השירותים הישנים אמנם ממשיכים לפעול אבל הפופולריות שלהם נמצאת בירידה תלולה. הערים הסיניות פשוט גדולות מידי כדי שאפשר יהיה לכסות אותן בתחנות עגינה לאופניים.

סוכנות הידיעות הסינית הממשלתית שינחואה הגדילה וכינתה בעבר את המודל החדש של האופניים השיתופיים כאחת מ“ארבע ההמצאות הגדולות של סין“. בעוד על ההמצאות האחרות ברשימה, כמו תשלומים אלקטרוניים, רכבות מהירות ומסחר אלקטרוני, אפשר להתווכח האם הם באמת סיניות. במקרה של האופניים השיתופיים המודל החדש אכן מוכר כסיני מקורי.

אלא שהמודל הסיני החדשני מתמודד בימים אלו עם לא מעט קשיים. הבעיתיות הגדולה ביותר במודל היא הנטייה שלו ”להתעלק“ על המשאב הציבורי המשותף, המדרכות. זה עבר אולי כל עוד נעשה בסדר גודל קטן אבל כאשר עשרות השחקנים בשוק האופניים השיתופיים הציפו את המדרכות במיליוני זוגות במטרה לדחוק אחד את השני מהשוק, זה כבר היה יותר מידי.

בחודשים האחרונות יותר ויותר ערים הטילו הגבלות על חברות האופניים השיתופיים לאחר שאלו חסמו מדרכות, הפריעו לתנועה ופגעו במראה העיר. עיריית שנחאי אסרה כבר באמצע אוגוסט על החברות להוסיף אופניים חדשים לשימוש ובבייג‘ינג, שבה יש כבר 2.35 מיליון זוגות, נכנסה הוראה דומה בספטמבר. העירייה בשנחאי גם פועלת לשנות את התקנות כדי שתוכל להטיל קנסות על החברות.

האופניים של בלוגוגו. הובסו בנוקאאוט, צילום: pcpop.com האופניים של בלוגוגו. הובסו בנוקאאוט | צילום: pcpop.com האופניים של בלוגוגו. הובסו בנוקאאוט, צילום: pcpop.com

מכת מוות לחברות הקטנות

האמת שבלוגוגו הקורסת, שאמורה לפי הדיווחים להירכש על ידי חברה אחרת בשוק, היתה חברת האופניים השיתופיים האהובה עלי. האופניים של בלוגוגו היו האיכותיים ביותר, קלים יותר מאשר של מובייק ונוחים יותר משל אופו. בעקבות הידיעות על קריסת החברה גם אני מיהרתי לבקש בחזרה את הפיקדון שנתתי לחברה בגובה 99 יואן (50 שקל) אך עד לרגע כתיבת הכתבה גם אלי כמו אל מיליונים אחרים של מנויי החברה הוא לא הגיע.

הקריסה של בלוגוגו הדגישה את מה שכבר ידעו כמעט כולם, בתעשיית האופניים השיתופיים שבה 30 דקות השכרה מתומחרות בחצי יואן עד יואן (25-50 אגורות), קשה להרוויח וכולם חיים על שריפת מאות המיליונים שגייסו ממשקיעים. הקריסה של בלוגוגו ובמיוחד הפקדונות הכספיים שטרם הוחזרו למיליוני לקוחותיה היא כמעט מכת מוות לכל השחקנים הקטנים בשוק האופניים השיתופיים. הלקוחות הסינים יחששו להפקיד מעכשיו פיקדונות אצל שחקנים חדשים או לא מוכרים בשוק.

במובן הזה מדובר בחדשות טובות עבור שתי החברות הגדולות, אופו ומובייק, שעדיין נהנות מתדמית מוצקה יותר בזכות המשקיעים שמאחוריהן - עליבאבא ודידי צ‘ושינג בצד של אופו וטנסנט מהצד של מובייק. אבל אין ספק שמדובר בחדשות שמוסיפה לא מעט חששות למשקיעים של אופו ומובייק, שהזרימו אליהן מיליוני דולרים והקפיצו את השווי של כל אחת מהן למעל 1.5 מיליארד דולר. כל עוד אופו ומובייק לכודות ביניהן בקרב, שתיהן לא יכולות להעלות מחירים. מהצד השני ככל שצי האופניים שלהן הולך ומתיישן והלחץ מצד הרשויות המקומיות מחייב אותן להעסיק יותר סדרנים שיניידו ויסדרו את המוני האופניים, ההוצאות שלהן רק גדלות.

כיוון שהמודל החדש של האופניים השיתופיים נתפס כהמצאה סינית מקורית, אופו ומובייק, הימרו בשנה האחרונה בגדול על יצוא שלו לחו“ל. מאז כמעט ולא עובר שבוע בלי שאחת מהחברות מדווחת על התרחבות לערים נוספות. מתאילנד דרך גרמניה ואוסטרליה ועד אוניברסיטת בר-אילן, בה החלה אופו להפעיל פיילוט בחודש שעבר. זה כנראה רק עניין של זמן עד שאופניים כאלו יוצבו בקוטב הצפוני.

אופו בשנגחאי. עניין של זמן עד שיכבשו את העולם, צילום: בלומברג אופו בשנגחאי. עניין של זמן עד שיכבשו את העולם | צילום: בלומברג אופו בשנגחאי. עניין של זמן עד שיכבשו את העולם, צילום: בלומברג

עוד מוקדם לדעת מה תהיה מידת ההצלחה של ההתרחבות הבינלאומית של שתי הענקיות הסיניות. אך בהחלט אפשר להצביע על לא מעט מכשולים העומדים בפניהן. השלטונות בחלק מהמדינות האלו יהיו פחות סבלנים להתעלקות על התשתיות העירוניות ולא בכל המדינות יש תרבות רכיבה על אופניים כמו בסין. הקריסה של בלוגוגו גם היא לא מוסיפה לאמינות של החברות הסיניות בעולם.

עם פרסום הידיעות על קריסת בלוגוגו, בעיתונאים מערביים מיהרו להצהיר בהתלהבות על התפוצצות הבועה של תעשיית האופניים השיתופיות הסינית. הצהרות כאלה אפשר לייחס גם לחשדנות הקבועה כלפי הכלכלה הסינית והתפיסה שלה כמגדל קלפים שיקרוס במוקדם או במאוחר. אבל אין ספק שהחברות לשיתוף אופניים מתמודדות עם בעיות לא מבוטלות.

בשוק הסיני יש היסטוריה של מיזוגים שהאחרון שבהם היה בתחום שיתוף הנסיעות בין דידי לשלוחה הסינית של אובר. כעת נדמה שכולם מצפים למיזוג דומה בין אופו ומובייק, שיסייע להן במאמצים השאפתניים להשתלט על העולם. אלא שמיזוג כזה תלוי באינטרסים רחבים יותר של המשקיעים בחברות ובראשן עליבאבא וטנסנט, שתי חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין, ובשאלה בין השאר האם יהיו מוכנות לסיים בתיקו את הקרב ביניהן בגזרת האופניים. לדעת רבים הערך האמיתי של ההשקעה באופניים השיתופיים עבור עליבאבא וטנסנט לא מגיעה דווקא מהכנסות מדמי ההשכרה אלא מהמידע הרב שהן יכולות להפיק על ההתנהגות והמיקום של משתמשים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות